2004-10-09, 10:03
Medlem
TWATEs avatar
Godagens..
Tröttnade på min krånglande Windows 2003 server igår, så bestämde mig för å gå tillbaka till det jag hade innan, Windows 2000 Server. Sagt och gjort. Kopplade ur alla diskar utom den jag skulle installera om. Installationen gick galant, uppdaterade mot windows update, allt funka.
Tills jag skulle koppla in en av diskarna igen.
Disken står som oformaterad i Windows 2000. Men jag vet att det ligger en NTFS partition på den.
Kopplade då in den i en Windows XP burk. Där kan jag inte ens ansluta till disken, "Offline", men jag kan se den i Diskhanteraren.
Skitskummt. Vad att göra?
Har Win 2k3 några egna idéer om hur en NTFS partition ska läsas etc?
Någon som vet nått??
Citera
2004-10-09, 10:52
Medlem
Latexs avatar
Jag hade samma problem med XP efter en ominstallation. Hittade detta tips på Sweclockers.com och det funkade.

"Det finns 2 anledningar till detta.

1. Du ominstallerade Windows eller flyttade hårddisken till en annan dator.
2. Du gjorde inget alls, utan den blev listad som RAW huxflux.

1. Varje konto i Windows NT är unikt. Även om du skapar ett nytt konto (ex vid ominstallation) med samma namn, inloggningsnamn och lösenord så är det endå två olika konton enligt Windows.
Har du då en partition dit endast ett windowskonto har NTFS rättigheter att läsa/skriva till, och sedan byter konto så får du inte ens öppna den partitionen i utforskaren. Den visas med filsystemet RAW och att den har 0 KB ledigt utrymme.
1.1 Kontrollpanelen -> Mappalternativ -> Visa -> bort med Använd enkel fildelning
1.2 Ta egenskaper (via höger musknapp) på aktuell partition -> Säkerhet -> Avancerat -> Ägare -> Ändra ägare till... (ditt konto eller Administratör)
1.3 Samma som 1.2 ovan, fast dubbelkolla att Administratör gruppen har fullständiga rättigheter på rooten och alla undermappar.
1.4 Klart.

2. Då är det värre och du rekomenderas att köra något av de recoveryprogram som finns listade i forumet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in