2011-05-13, 19:08
Medlem
Tretusentals avatar
Ja, visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden någonstans.
Vill verkligen börja med keramik igen och lära mig att skulptera av människor, någon som kan ge mig jättebra tips om hur jag ska bära mig åt? Tips på hur man tar proportioner vilken lera etc?
Har erfarenhet sen tidigare, dock inte någon häftigare erfarenhet.

Någon som kan hjälpa en nybörjare?
Citera
2011-05-19, 10:57
Medlem
Lys avatar
Till att börja med ska du teckna kroki. Mycket! Gå ett par gånger i veckan. Sen kan du inte tänka, jaha nu kan jag det här, utan du ska fortsätta med krokiteckningar år ut och år in. Man blir aldrig färdig med det och kroppar ser olika ut. Gå gärna en mer intensiv krokikurs för fördjupning. Sen letar du antingen upp en grupp som sysslar med skulptur och har levande modell, eller går kurser i skulptur. Studieförbunden har det och ibland ger konstskolor kurser, tex på sommaren. Sök bland konst och ateljéföreningar efter privata grupper som använder modell och fråga dig fram. Själv har jag skulpterat efter både levande modell och "ur huvet". De flesta skulptörer skissar först modellen från alla håll innan de börjar bygga upp en figur i lera. Själv gillar jag stengodslera. Lera med chamotte är bra, ger fin lite kornig struktur. Att skulptera i vax är också trevligt, men tålamodskrävande att mjuka upp vaxet så man kan använda det. Egentligen kan du skulptera kroppar av i stort sett vilket material som helst. Lera är inte heller så lätt som man kan tro, kräver bearbetning, kunskap och erfarenhet. Men man lär sig.

Viktigast för uppfattningen av kroppen och för att kunna återge en kropp tolkad till skulptur är dock modellteckning. Kroki, både korta och långa ställningar. Om modellen går med på det, be henne inta en ställning och sitta eller stå så en halvtimme. Vrid podiet var femte minut och gör minst en teckning från varje vinkel. Är podiet inte vridbart, flytta dig själv runt modellen istället.

Ett tips till: I Stockholm, om du bor här finns KB75. Det är en liten grupp skulptörer ( både amatörer och proffs ) på Katarina Bangata. De har modell två gånger i veckan.
Senast redigerad av Ly 2011-05-19 kl. 11:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in