2011-05-13, 16:50
Medlem
Kära flashback,

Det är som så, att jag nyss talade i telefon med min kära mormor.
Hon låter mig veta att det ligger en flaska Carnegie porter hennes kylskåp, och har så gjort sedan 1994 (årgången är alltså 1993).
Då jag själv är en porterdrickare av rang blir jag givetvis väldigt entusiastisk av att få höra sådant.
Men jag undrar förstås: är denna drickbar?
Carnegie är ju inte särskilt alkoholstark och för övrigt en ganska medioker porter överlag. I mitt tycke en god bruksporter men icke så mycket mer. Har helt enkelt aldrig tänkt på denna som möjlig att lagra.

Så vad säger ni? Kan någon upplyst kasta lite ljus över denna högst angelägna fråga? En intressant detalj kanske kan vara att flaskan endast rymmer 28 cl och inte 33, som nuförtiden brukligt är..
Citera
2011-05-13, 17:03
Medlem
Carnegie Porter är just en öl som många väljer att lagra eftersom den får en angenäm karaktär efter ett par år. Den bör absolut vara drickbar om den förvarats rätt och inte fått något syre i flaskan. Skulle den dofta surt och oxiderat är det bara att hälla ut den. Jag vet att det finns en del flaskor från 80-talet som cirkulerar mellan entusiaster.

Trevlig ölstund!
Citera
2011-05-13, 17:12
Medlem
Tack för svar.

Absolut, ett par år, men vi är ju snart uppe i 20 här. Går de att lagra hur länge som helst? Givetvis skulle det gå att öppna flaskan och lukta på´t, men dels är den ju inte min, och dels så befinner jag mig alls icke i närheten av den. Så jag vill väl veta vad jag har att vänta om jag får tillfälle att smaka.. Förvaringen har som sagt skett i kylskåp.
Citera
2011-05-13, 17:22
Medlem
1993 var året de ändrade bryggplats från Sundsvall till Bromma och man ändrade även jäsningen. Vissa påstår att ölen blev sämre då men hur lagrings kapaciteten ändrats har jag ingen aning om. Att den är drickbar är jag dock övertygad om.

Här finns en del anteckningar på olika årgångar av portern, du kanske finner det hjälpsamt, http://www.vgak.info/vinprovning/?p=195
Efter en Google sökning fann jag också dessa korta kommentarer om just din årgång, http://ohhh.myhead.org/comm/beer4493.html
Citera
2011-05-13, 17:50
Medlem
Intressant. Men vad gör det då min flaska till? Dvs, är 1993 sista årgången för Sundsvall, eller första för Bromma?
Jag tackar för länkarna. Det är alltid intressant, förstås.
Citera
2011-05-13, 18:03
Medlem
Kan tänkas att det står på flaskan. Jag överlåter den frågan till någon med mer kunskap. Bark skriver också lite om Carnegie Porters historia med många intressanta kommentarer, http://www.ofiltrerat.se/2010/07/carnegie-porter-nar-var-hur.html
Senast redigerad av Iseeyou 2011-05-13 kl. 18:05.
Citera
2011-05-14, 12:58
Medlem
NordicVs avatar
Jag var på Akkurat några år in på 2000-talet och såg att de hade Carnegie Porter -86 för 285:- .Så jag skulle utan att tveka testa den öl du kommit över.
Citera
2011-05-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NordicV
Jag var på Akkurat några år in på 2000-talet och såg att de hade Carnegie Porter -86 för 285:- .Så jag skulle utan att tveka testa den öl du kommit över.

Då får jag betrakta det som ställt bortom allt tvivel att denna bärs är fullt tjänlig och kanske till och med riktigt smaklig nu efter 18 år i ett kylskåp. Jag tackar er båda så mycket för infon! Om någon mot förmodan skulle veta huruvida -93:an är Sundsvall- eller Brommavarianten, så var inte blyga för Guds skull. Eventuellt kanske jag lämnar någon liten kommentar här, om min kära mormor är generös nog att bju på en svälj (vilket hon nog garanterat är).
Citera
2011-05-14, 18:16
Medlem
Astrofaess avatar
Tänk att ha ett föremål ståendes i sitt kylskåp i nästan 20 år! Gamlingar är för roliga ibland

Hursomhelst så bör den ju vara drickbar. Jag har dock för mig att jag har läst att Carnegie Portern har bytt recept ett antal gånger och att den under en period t.o.m. var underjäst, vilket gjorde den mindre lämpad för lagring.
Citera
2011-12-14, 17:48
Medlem
drullureds avatar
Jag passar på att hi-jacka denna tråd lite. Onödigt att starta en ny när det finns en.

Drack nyligen en Carnegie Porter som jag sparat ca 1år, bäst-före datumet passerat. Den smakade ypperligt, hade dock inte möjlighet att jämföra med en nyköpt.

Funderar på att köpa en back och spara men hur länge kan man lagra? Ska man bry sig om bäst-före datum? I det här fallet rörde det sig om en 3,5% är det skillnad mot bolagets vad gäller lagringen?
Ska man lagra den i kylskåpet?
Citera
2011-12-14, 22:27
Medlem
Macabre666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drullured
Jag passar på att hi-jacka denna tråd lite. Onödigt att starta en ny när det finns en.

Drack nyligen en Carnegie Porter som jag sparat ca 1år, bäst-före datumet passerat. Den smakade ypperligt, hade dock inte möjlighet att jämföra med en nyköpt.

Funderar på att köpa en back och spara men hur länge kan man lagra? Ska man bry sig om bäst-före datum? I det här fallet rörde det sig om en 3,5% är det skillnad mot bolagets vad gäller lagringen?
Ska man lagra den i kylskåpet?

En högre alkoholhalt är att föredra, ifall man vill lagra öl.
Man ska lagra dem mörkt och svalt. Det optimala är i en mörk källare, där temperaturen inte varierar så mycket och där det inte finns en lampa som tänds flera gånger om dagen, som i ett kylskåp.
Citera
2011-12-15, 02:42
Medlem
ArmeCykels avatar
Borde inte vara nåt problem att dricka den. För ett par år sen drack jag en ölburk från mitten av 70-talet som en kompis gav mig. Smakade lite unket och avslaget, men speciellt illa smakade det inte. Klarade mig utan att bli sjuk
Senast redigerad av ArmeCykel 2011-12-15 kl. 03:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in