2011-05-13, 16:28
Medlem
Hej!

Jag har ett antal datorer som jag måste installera uppdateringar/drivrutiner på.
Hur skapar jag en bat fil för att kunna kör de med ett enkelt dubbelklick? istället för att hålla på och klicka på nästa/slutför/start inte om osv.

tack på förhand
Citera
2011-05-13, 16:42
Medlem
merlin2s avatar
om du jobbar för ett företag och inte kan detta borde man sparka dig direkt.
kolla upp wsus

kolla annars upp gruppprincip (gpedit.msc)

att installera saker på flera datorer samma sak ska man köra centralt, inte klientbaserat
Citera
2011-05-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin2
om du jobbar för ett företag och inte kan detta borde man sparka dig direkt.

varför måste man vara så spydig när man gör inlägg på forumet, jag fattar inte?!
Ja, jag jobbar för ett "företag" och jag behöver inte kunna sånt.
Citera
2011-05-14, 19:36
Medlem
cannaBes avatar
Det finns massa info om detta på internet. Googla bara efter "install multiple applications batch" eller liknande. www.appdeploy.com är en bra sida där folk lägger upp info om de flesta applikationer.
Citera
2011-05-14, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Det finns massa info om detta på internet. Googla bara efter "install multiple applications batch" eller liknande. www.appdeploy.com är en bra sida där folk lägger upp info om de flesta applikationer.

Tack så mycket... har samlat en hel del info. jag tror att jag vet hur man gör, det verkar inte så svårt
Citera
2011-05-15, 19:54
Medlem
så långt kom jag, men då vill den att jag ska trycka på next och följa installationen, sen startar den andra installationsfilen.

Vad behöver läggas till?

Kod:
echo off

start c:/../../fil1.exe
start c:/../../fil2.exe
exit

bat filen ska köras på windows 7 32-bit
Citera
2011-05-15, 20:55
Medlem
merlin2s avatar
jag är definitivt inte spydig utan det är vad jag tyckte då sådant lär man sig inom nätverk rätt så i början.

du är på rätt väg men vill du fortfarande installera det klientbaserat eller vill du köra lite mer centralt?
Citera
2011-05-15, 21:58
Medlem
Citat:
jag är definitivt inte spydig utan det är vad jag tyckte då sådant lär man sig inom nätverk rätt så i början.

du är på rätt väg men vill du fortfarande installera det klientbaserat eller vill du köra lite mer centralt?

hehe... OK. Jag är ekonom (jobbar ej med IT) och har ett stort intresse för datorer och programering och vill gärna lära mig om hur man gör. Min första bat-fil
Vad menas med "klienbaserat" och "central" installation?
Citera
2011-05-16, 08:26
Medlem
merlin2s avatar
klientbaserad = man gör det direkt på/mot en vanlig dator
serverbaserat = du gör det på servern/huvuddatorn och alla andra datorer (klienter) får den informationen från servern

ett ex
start \\192.168.0.101\share\minfil.exe

eller
start \\dator1\share\minfil.exe

dessa 2 är samma sak bara skrivna olika, ena använder dns, den andra använder ip direkt
detta lägger du på servern och klickar på den så sköts det autom. på alla klienter, alltså ett klick, alla installerar. måste väl vara smidigare

försök med detta, är inte så svårt, om ni har en it-kille så fråga honom eller är det du som är it-killen.
är företaget så snålt

det finns bättre sätt men vet inte din nivå så vi tar ett steg i taget
Citera
2011-05-16, 10:07
Medlem
Citat:
klientbaserad = man gör det direkt på/mot en vanlig dator
serverbaserat = du gör det på servern/huvuddatorn och alla andra datorer (klienter) får den informationen från servern

ett ex
start \\192.168.0.101\share\minfil.exe

eller
start \\dator1\share\minfil.exe

dessa 2 är samma sak bara skrivna olika, ena använder dns, den andra använder ip direkt
detta lägger du på servern och klickar på den så sköts det autom. på alla klienter, alltså ett klick, alla installerar. måste väl vara smidigare

försök med detta, är inte så svårt, om ni har en it-kille så fråga honom eller är det du som är it-killen.
är företaget så snålt

det finns bättre sätt men vet inte din nivå så vi tar ett steg i taget

Ok, då är det klienbaserat.
drivrutinerna ska installeras på privatdatorer. Det har inget med företaget att göra. Jag är familjens IT-kille

Jag tänkte kopiera mappen med uppdateringar i på datorernas skrivbord och köra en enda fil, bat-filen.
Jag vill bara slippa sitta och vänta på varje uppdatering och trycka på nästa, slutför osv.
Citera
2011-05-16, 20:29
Medlem
ska man använda "växlar" för att hoppa över steg under installationen?
Citera
2011-05-17, 11:26
Medlem
merlin2s avatar
växlar beror på vilken typ av installations-fil det är, vissa msi-filer klarar av växlar medan vissa exe-filer klarar inte det alls. för att se om filerna klarar av växlar, (start - kör -"filen" /?) (tex "fil.exe /?)

då ska du se en ruta som förklara vilka växlar det finns om den klarar av det.
man lägger till växlar för att minimera användarens user input + mindre chans att det blir fel (forutsatt att du programmerat rätt )

här är några växlar som används till msi-filer (kanske går till vissa exe-filer)

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in