Citat:
Ursprungligen postat av pl.
Om du tycker att marklyft tar för lite i benen så har jag ett förslag.. Har du någonsin provat en övning kallat knäböj?

Whocofemma inte mig din jävel!

Givetvis vet jag vad knäböj är, det kör jag också ibland men problemet är att jag inte har någon ställning att lägga upp skivstången på, så även där blir vikten i det lägsta laget eftersom jag bara lyckas få en 60-65 kg stång över huvudet. Det är lite småknepigt att få upp en så tung skivstång ovanför huvudet genom att rycka/trycka den uppåt, man är ju ingen proffessionell tyngdlyftare heller.
Pankreatit, det var 82 kg såg jag nu. Jag hade visst räknat lite galet.

Fast 82 kg är ju inte mycket heller om man kör marklyft, jag kan absolut ta mer vikt (i synnerhet om vikterna är större så att stången kommer upp lite mer från marken) men en gång i mitt liv sträckte jag ryggen nåt så ini helvete hårt helt plötsligt när jag gjorde en grej som kan liknas vid marklyft. Fy fan vad ont det gjorde, kunde knappt andas av smärtan haha.. Rädslan för en sådan brutal sträckning/skada sitter i än idag, det är väl det som gör att jag håller tillbaks lite.
Jag körde iaf lite mer vanliga marklyft nyss (testade även på ett ben men det var svårt rent tekniskt och alldeles för tungt med 82 kg) och det kändes helt okej för ryggen, kanske var jag inte så svag som jag trodde? Eller så har jag plötsligt och oväntat utvecklat en bättre teknik? Jag vet inte men det gick bra iaf. Kan säkert ta 100 kg utan att ryggen känns för svag, men skulle tro att gränsen nog går där någonstans innan jag börjar nojja mig för mycket igen.
Larsjuden, mja, förstår vad du menar men det beror väl lite på vem man frågar. En del gillar att använda benen mer vid marklyft, som jag. Kanske mest för att avlasta ryggen lite i den värsta vinkeln, men det finns en annan anledning till det också som jag inte orkar gå in på nu i detalj, men en liten ledtråd är starten på kortdistanslöpning, så kanske du förstår varför jag använder benen ungefär lika mycket som ryggen. Andra människor kör mest med ryggen och de har väl någon anledning att göra så. Tror det finns många sätt att skinnflå en katt när det gäller marklyft.