• 1
  • 2
2011-05-13, 14:12
Medlem
Krafses avatar
Tror ni enbens marklyft kan vara något? Jag har inte precis världens starkaste rygg (och kanske är jag lite rädd att få all världens sträckning, alternativt ett fett diskbråck) men behöver mer vikt på skivstången då benen inte får kämpa tillräckligt hårt vid vanliga marklyft. Jag har lyckats klämma dit vikter så att hela stången väger 70 kg, (nåja, 69,5 kg!) men det är alldeles för lite när båda benen arbetar.

Jag tänkte då att man kunde kanske sänka vikten ett par snäpp och testa att trycka ifrån med bara ett ben? Jag undrar då lite vad man bör tänka på? Spontant så känns det som om kroppen/ryggen kanske belastas lite snett om benet (säg vänster ben som exempel) måste placeras längre åt höger för balansens skull? Jag vetefan, har aldrig testat än så jag frågar!
Citera
2011-05-13, 14:26
Medlem
pl.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Tror ni enbens marklyft kan vara något? Jag har inte precis världens starkaste rygg (och kanske är jag lite rädd att få all världens sträckning, alternativt ett fett diskbråck) men behöver mer vikt på skivstången då benen inte får kämpa tillräckligt hårt vid vanliga marklyft. Jag har lyckats klämma dit vikter så att hela stången väger 70 kg, (nåja, 69,5 kg!) men det är alldeles för lite när båda benen arbetar.

Jag tänkte då att man kunde kanske sänka vikten ett par snäpp och testa att trycka ifrån med bara ett ben? Jag undrar då lite vad man bör tänka på? Spontant så känns det som om kroppen/ryggen kanske belastas lite snett om benet (säg vänster ben som exempel) måste placeras längre åt höger för balansens skull? Jag vetefan, har aldrig testat än så jag frågar!

Om du tycker att marklyft tar för lite i benen så har jag ett förslag.. Har du någonsin provat en övning kallat knäböj?
Citera
2011-05-13, 14:28
Medlem
Larsjudens avatar
Marklyft ska ta mest på ryggen, lär dig göra övingen korrekt innan du börjar med massa konstigheter.
Förövrigt låter enbensmarklyft som något som kan ge riktigt nasty ryggskador iom att du tippar så lätt.
Citera
2011-05-13, 14:30
Medlem
General.Maximus.s avatar
Som ovanstående, gör andra övningar för benen.
Citera
2011-05-13, 14:37
Medlem
Pankreatits avatar
Mja är du rädd att bryta ryggen med under 70 kg i mark, så bör du se över tekniken redigt mycket.
Citera
2011-05-13, 15:54
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pl.
Om du tycker att marklyft tar för lite i benen så har jag ett förslag.. Har du någonsin provat en övning kallat knäböj?

Whocofemma inte mig din jävel! Givetvis vet jag vad knäböj är, det kör jag också ibland men problemet är att jag inte har någon ställning att lägga upp skivstången på, så även där blir vikten i det lägsta laget eftersom jag bara lyckas få en 60-65 kg stång över huvudet. Det är lite småknepigt att få upp en så tung skivstång ovanför huvudet genom att rycka/trycka den uppåt, man är ju ingen proffessionell tyngdlyftare heller.

Pankreatit, det var 82 kg såg jag nu. Jag hade visst räknat lite galet. Fast 82 kg är ju inte mycket heller om man kör marklyft, jag kan absolut ta mer vikt (i synnerhet om vikterna är större så att stången kommer upp lite mer från marken) men en gång i mitt liv sträckte jag ryggen nåt så ini helvete hårt helt plötsligt när jag gjorde en grej som kan liknas vid marklyft. Fy fan vad ont det gjorde, kunde knappt andas av smärtan haha.. Rädslan för en sådan brutal sträckning/skada sitter i än idag, det är väl det som gör att jag håller tillbaks lite.

Jag körde iaf lite mer vanliga marklyft nyss (testade även på ett ben men det var svårt rent tekniskt och alldeles för tungt med 82 kg) och det kändes helt okej för ryggen, kanske var jag inte så svag som jag trodde? Eller så har jag plötsligt och oväntat utvecklat en bättre teknik? Jag vet inte men det gick bra iaf. Kan säkert ta 100 kg utan att ryggen känns för svag, men skulle tro att gränsen nog går där någonstans innan jag börjar nojja mig för mycket igen.

Larsjuden, mja, förstår vad du menar men det beror väl lite på vem man frågar. En del gillar att använda benen mer vid marklyft, som jag. Kanske mest för att avlasta ryggen lite i den värsta vinkeln, men det finns en annan anledning till det också som jag inte orkar gå in på nu i detalj, men en liten ledtråd är starten på kortdistanslöpning, så kanske du förstår varför jag använder benen ungefär lika mycket som ryggen. Andra människor kör mest med ryggen och de har väl någon anledning att göra så. Tror det finns många sätt att skinnflå en katt när det gäller marklyft.
Citera
2011-05-13, 17:24
Medlem
pl.s avatar
Citat:
Whocofemma inte mig din jävel! Givetvis vet jag vad knäböj är, det kör jag också ibland men problemet är att jag inte har någon ställning att lägga upp skivstången på, så även där blir vikten i det lägsta laget eftersom jag bara lyckas få en 60-65 kg stång över huvudet. Det är lite småknepigt att få upp en så tung skivstång ovanför huvudet genom att rycka/trycka den uppåt, man är ju ingen proffessionell tyngdlyftare heller.

Kör högrep på låga vikter, inte svårare än så.
Citera
2011-05-13, 18:03
Medlem
Slackoffs avatar
Finns väl någon övning med hantlar som liknar ett enbensmarklyft, det blir väl mer en balansövning av det hela.
http://www.livestrong.com/video/5612...ift-dumbbells/
Citera
2011-05-13, 19:20
Medlem
Citat:

Kör front squats istället. Dels är det ju lättare att få upp vikten från marken till framsidan av axlarna än baksidan, dels så kan de flesta klara mindre vikt (runt 30% mindre) i front- än i standard-knäböj.
Citera
2011-05-13, 19:30
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pl.
Kör högrep på låga vikter, inte svårare än så.

Jag måste bygga muskler, så tyvärr, det funkar inte. Det är endast squat jump som fungerar eftersom vikten blir "tyngre" när den åker upp tillräckligt snabbt. Men SJ är egentligen en plyometrisk övning och det är alldeles för tidigt för mig att göra plyometriska övningar nu då jag inte kunnat bygga upp någon ordentlig benmuskulatur sen vintern 2010. Jag försökte bygga muskler då, men pga min dåliga armbåge samt avsaknaden av ställ till skivstången så har jag inte kunnat köra speciellt tunga knäböj.

Kanske borde jag ta mig till närmsta gym? Tanken har slagit mig både en och fem gånger.

Slackoff och Monkey, läste era svar också! Det känns rätt vettigt.
Citera
2011-05-13, 20:09
Medlem
Jag körde enbensmarklyft under en tid vilket funkade fint. Men jag tycker ändå att tvåbens är bättre för styrkan då instabiliteten hämmar förmågan att ta i, därför lämpar dig enbensmarklyft till lite högre repetitonsintervall. Jag brukade i alla fall gå upp med två, sedan köra hängande med ett ben. Kenneth Riggbergers friidrottsutövare kör enbensmarklyft regelbundet.
Citera
2011-05-14, 19:48
Medlem
Krafses avatar
Monkey101, glömde fråga, hur f-n får man upp stången på framsidan av axlarna? Går det att göra för hand så att säga? Om man kan få upp ganska tunga vikter där utan att börja med stången på ett ställ så vore det guld värt!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in