Sneglat lite på skärmaskin ett tag, läst att de är bra på att skiva bröd men hur är det med korv typ wienerkorv och falukorv? bacon? fryst bacon? kött med ben i? tillagat kött? fingrar? fryst kött? grönsaker?
Hur mycket nytta kan man egentligen ha av en skärmaskin?
/Arne.Anka
jag har en skärmaskin hemma. jag tycker inte att den är värd pengarna jag gav för den (lite över tusenlappen). det går inte att skära frysta saker med den utan en jävla massa jobb, och att skära väldigt tunna skivor av t ex salami, som de gör i köttdisken, är bara att glömma -- de blir tjocka fastän man ställer in det på en halv millimeter. en riktig skärmaskin för industriella ändamål går säkert att ha till allt det du nämner, men de som säljs till konsumenter verkar ha svagare motor och allmänt sämre precision.
Jag har en "riktig" skärmaskin hemma, typ en sån som finns i butiker/restauranger.
Det går jättebra att skiva det mesta i matväg, ost, skinka, div. korvar mm. Men! Det är ett helvete att göra rent den efteråt, man får skruva isär den i smådelar och putsa & gno.
Håller med de övriga med att det inte är lika bra som professionella som finns i charken. Men fy fasen va roligt det är att kunna bjuda på proffsigt kallskuret eller göra en grym thai-biffsallad med rost biff.
Jag köpte min för ca 6 månader sen och har använt den kanske 10 ggr. Är super nöjd och absolut min favorit maskin av de jag har.
Det bör tilläggas att jag har ett stror mat intresse och att jag tycker det är roligt att vara i köket i timmar.
Vill du ha en skärmaskin för att du inte orkar skära bröd med kniv är det onödigt.
Håller med de övriga med att det inte är lika bra som professionella som finns i charken. Men fy fasen va roligt det är att kunna bjuda på proffsigt kallskuret eller göra en grym thai-biffsallad med rost biff.
Jag köpte min för ca 6 månader sen och har använt den kanske 10 ggr. Är super nöjd och absolut min favorit maskin av de jag har.
Det bör tilläggas att jag har ett stort matintresse och att jag tycker det är roligt att vara i köket i timmar.
Vill du ha en skärmaskin för att du inte orkar skära bröd med kniv är det onödigt.
Jag tycker att ifall du äter mycket skinka o salami (samt annat man skivar) så är det klockrent men köp en seriös då! har jobbat på olika jobb där jag använt olika. kolla upp hur man rengör maskinen för att vissa är det bara att skriva loss 1 skruv och plattan där man har det som ska skäras så att den är väldigt enkel att sköta! man måste kunna komma åt klingan enkelt så att det kan rengöras utan större problem! men jag har inte varit med om någon som kan skära igenom frysta varor eller ben.
Sneglat lite på skärmaskin ett tag, läst att de är bra på att skiva bröd men hur är det med korv typ wienerkorv och falukorv? bacon? fryst bacon? kött med ben i? tillagat kött? fingrar? fryst kött? grönsaker?
Hur mycket nytta kan man egentligen ha av en skärmaskin?
/Arne.Anka
Har du bra knivar behövs ingen maskin, knivar kan du enkelt diska oxå
Jag har provat ett par olika, jag tänkte skiva julskinkan tunnt till pålägg & sådantdär. Men helvete vad kass det är med skiten, det blir feta sneda lunsar eller smulor. Köp INTE! Det duger säkert till bröd men om man inte är handikappad kan man ju skära det fan så mycket bättre med en kniv.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!