2011-05-13, 07:29
Medlem
Hej!

Jag har av ett misstag hamnat i vad jag antar är en riktigt riktigt skitig situation.

Uppenbarligen så var jag något sen med min hyra april månad. Detta stämmer nog, ett misstag från min sida.
I vilket fall, jag betalade, fick aldrig något från inkasso, och allting har funkat bra - trodde jag.

Fick nu ett brev från Soc. Jag "riskerar att bli av med min lägenhet". Jag har tydligen skulder.

Har nu kollat hos inkasso som min hyresvärd använder, och visst fan har jag det. Den har dessutom växt. Har kostnader både för "ansökan om betalningsföreläggande" samt "betalningsföreläggande" självt. Detta kommer tydligen från en liten inkassokostnad jag var skyldig men inte kände till.

Vad innebär detta för mig? Sitter nu och är jättenervös. Jag vill inte ha en betalningsanmärkning mot mig! Det hela är ju ett misstag!

Ska ringa inkasso så fort de öppnar, men sitter jag redan helt körd i skiten? Hur illa är ett betalningsföreläggande? Det låter riktigt kasst....
Citera
2011-05-13, 08:19
Medlem
Tazquas avatar
Betala till inkasso om du har nåt där. Om du är snabb nog blir det ingen anmärkning.
Citera
2011-05-13, 11:41
Medlem
Såvitt jag vet kan du inte få en betalningsanmärkning förens ärendet ligger hos kronofogden och de skickat ett krav som du inte betalat.
Citera
2011-05-13, 14:52
Medlem
betalnings anmärkning kommer du inte att få. Det som har hänt är att din hyresvärd har skickat vidare ärendet till inkasso som i sin tur har skickat till kronkalle. Men även om du inte fått /slarvat bort brevet från inkasso så måste du ändå betala den avgift dom vill ha. Men gör det snabbt som attan för går det vidare till kronkalle så tar dom en betydligt högre avgift. ( Ring till inkasso och förklara läget, ibland kan även dom ha en bra dag )

// Lotto
Citera
2011-05-13, 16:08
Medlem
Ok, nu har det gått från illa till värre.

Ringde inkasso i morse. Var inga problem alls enligt dem, betala och allt funkar skitbra.
Skulden var 132 spänn i grunden - från min hyresvärd. Exakt vad denna skulden är för något har jag ingen aning, men skit i det, jag betalade tusenlappen de skulle ha omedelbart genom internetbanken.

Spola frammåt - kommer hem från jobbet. Brev från kronofogden (ganska väntat) där det står att jag har blivit uppsagd.
Låter illa, men det finns ett ljus i tunneln:
"Enligt bestämmelser i hyreslagen kan hyresgästen dock få tillbaka hyresrätten fast han eller hon blivit uppsagd. Hyresgästen måste då betala hyran inom viss kortare tid."

Nu.. Vad innebär order "kan" i meningen? Är detta automatiskt? Jag skickade in betalningen innan jag ens fick brevet. Eller sitter de nu och funderar på hurvida de ska vräka mig eller inte?

Jag är något panikslagen, och vet inte vad jag ska göra. Har försökt nå killen på Sos som skickade brev till mig, kronofogden, min hyresvärd... Allt är stängt. Jag kan inte bli av med min lägenhet. Inte för 132 förbannade kronor!
Senast redigerad av nosscire 2011-05-13 kl. 16:41.
Citera
2011-05-14, 07:32
Medlem
CaptMorgans avatar
Du har erlagt betalning samma dag du fick brevet från KFM, det är lugnt.

Kontakta din hyresvärds ekonomiavdelning och förklara läget på måndag. Kontrollera om du kan koppla ett autogiro till hyran för att det ej ska hända igen.

Sen, beroende på hur mycket du vill bråka...
- Enligt god inkassosed ska du få en påminnelse innan inkasso skickas.
- Självklart ska man även få själva inkassobrevet!
- På inkassobrevet ska det vara tydligt vad kravet avser, det ska därmed inte vara några tveksamheter om vad de 130 kronorna.

Om du inte är djävligt slarvig med din post finns det nog bra chanser för dig att få tillbaka den tusenlapp du lagt ut på kravkostnader. Allt beroende på hur mycket du vill bråka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in