2011-05-12, 18:01
Medlem
DIRs avatar
Jag har jobbat ganska mycket inom vården men har ingen utbildning inom det och därför får jag bara vikariat/timtjänster. Går därför i tankarna om att omskola mig genom Komvux/yrkesvux till undersköterska. Väljer det istället för att söka sjuksköterskeutbildning för jag anser inte att det är värt att plugga ganska hårt i 3 år för att få en löneökning på ca. 3000kr i jämförelse med en undersköterska. Sambon läser till ssk och det ser för jävligt ut, jag är nog inte tillräckligt intresserad av att bli det för att klara av den utbildningen.

Har kollat på medlearn.se, och där står det att deras undersköterskeprogram är 1350poäng. Det är väl på gymnasienivå? Hur lång studietid motsvarar det, och jag måste väl kunna plöja igenom det snabbare om jag vill om jag pluggar på distans? Vill ju bli av med det så fort som möjligt. Undrar också om det finns något sista ansökningsdatum till utbildningar på komvux, eller om man kan börja när som helst i mån av plats.
Ska ringa komvux och ta reda på mer nästa vecka, men någon här kanske vet någonting.
Citera
2011-05-12, 18:29
Medlem
UtopiaNovas avatar
Jag har väl inte så mycket att säga men en termin på Komvux är ca 400 poäng, har för mig att våren har mer poäng än hösten. Det låter som tre terminer om de inte lyckats klämma in de på två.
Citera
2011-05-12, 21:02
Medlem
rotfrukts avatar
En kompis till mig går ut friskvård programmet på gymnasiet denna terminen, efter det ska han läsa en termin på komvux. Med denna termin ska han om jag förstått rätt, vara en utbildad undersköterska.

Detta är nog dock ett speciellt samarbete mellan hans skola och komvux, har inte så stor koll på detta personligen.
Citera
2011-05-12, 21:45
Medlem
DIRs avatar
Läser han friskvård kan han säkert validera vissa kurser som ingår i undersköterskeutbildningen och på det sättet slippa läsa om dom.

1½ år låter överkomligt.

Ingen som vet hur det är med ansökningstiden? Hittar ingen info om det någonstans.
Citera
2011-05-12, 21:48
Medlem
Har du jobbat som du säger mycket i vården så kan du välja läsa på distans och validera bort en massa ämnen så tar det inte så lång tid.. Här i stan är en vuxenutbildning till uska ca ett år men det går snabbare förstås om du validerar bort ämnen.. mig tog det max 6 mån och läsa utöver mitt jobb..
Citera
2011-05-12, 22:51
Medlem
DIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poxan
Har du jobbat som du säger mycket i vården så kan du välja läsa på distans och validera bort en massa ämnen så tar det inte så lång tid.. Här i stan är en vuxenutbildning till uska ca ett år men det går snabbare förstås om du validerar bort ämnen.. mig tog det max 6 mån och läsa utöver mitt jobb..

Misstänkte det. Jag har främst jobbat inom psykiatrin och det är väl det kurspaketet jag har tänkt välja. När sökte du och när började du? Är det för sent att söka nu med start till hösten tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in