2026-03-29, 19:56
Medlem
Hej,

Liiiite konfunderad.

Jag har stått en månad på 50mg lisdexamfetamin. Och har hela tiden fått Teva Balidax. Denna fungerade faktiskt riktigt bra.

Men så nu tänkte jag att jag skulle testa originalen. Elvanse.

Men vad fan är det för skit?
Fungerar ju inte alls. Det var 20% av Balidax, max. Provat under flera dagar och samma upplevelse varje gång.

Och är det fler som upplever detta?

Ska väl inte vara möjligt?
Citera
2026-03-29, 20:05
Medlem
Sqrbankens avatar
Nocebo. Den verksamma substansen är exakt densamma. Jag brukar välja original av samma anledning, exempelvis imovane istället för olika zopiklon-synonyma. Även om jag är rationell och högst medveten om att det handlar om placebo så är placebo i sig inte något att fnysa åt. Kör vidare på generiska med andra ord om du intalat dig att effekten är bättre.
Citera
2026-03-29, 20:06
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaisersmamma
Hej,

Liiiite konfunderad.

Jag har stått en månad på 50mg lisdexamfetamin. Och har hela tiden fått Teva Balidax. Denna fungerade faktiskt riktigt bra.

Men så nu tänkte jag att jag skulle testa originalen. Elvanse.

Men vad fan är det för skit?
Fungerar ju inte alls. Det var 20% av Balidax, max. Provat under flera dagar och samma upplevelse varje gång.

Och är det fler som upplever detta?

Ska väl inte vara möjligt?

För mig var det tvärtom när jag fortfarande hade medicinen (är helt medicinfri idag). Jag blev helt koko om jag INTE hade Elvanse men däremot annan lisdexaffe. Alla de andra derivaten funkade helt enkelt inte alls för egen del. Så läkaren var tvungen att skriva på receptet att den fick INTE bytas ut till generiska alternativ av apoteket.
Citera
2026-03-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
För mig var det tvärtom när jag fortfarande hade medicinen (är helt medicinfri idag). Jag blev helt koko om jag INTE hade Elvanse men däremot annan lisdexaffe. Alla de andra derivaten funkade helt enkelt inte alls för egen del. Så läkaren var tvungen att skriva på receptet att den fick INTE bytas ut till generiska alternativ av apoteket.

På vilket sätt blev du koko?
Citera
2026-03-29, 20:35
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
På vilket sätt blev du koko?

Aggressiv, maniska tillstånd, personlighetsförändringar.
Tillstånd som inte kunde tillskrivas vare sig till andra mediciner eller tillfällen utan Elvanse.
Detta upptäcktes genom att det skedde enbart under de tillfällen jag hade generiska alternativ. I andra lägen? Helt normal under de rådande omständigheterna (Aspie som diagnostiserad med ADHD i vuxen ålder men obehandlad under hela barndomen/tonårstiden med allt det innebar).

Jag brukade föra en medicinsk "dagbok" som jag överlämnade till medicinansvariga läkaren (mitt förslag) vid varje receptförnyelsebesök där varje förändring i personlighet, humör etc var nedskrivet inkl. dosering med klockslag för att kunna få till en medicinering som såg till att jag till sist klarade av att plugga.

Då jag även gått på Concerta (med generiska alternativ) vet jag att original-Elvanse var den som jag klickade bäst med och hade minst besvär med.

Edit: tog bort derivat och ändrade till generiska alternativ.
Senast redigerad av Silfverrygg 2026-03-29 kl. 20:39.
Citera
2026-03-29, 20:36
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Det är samma molekyl!
Citera
2026-03-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Aggressiv, maniska tillstånd, personlighetsförändringar.
Tillstånd som inte kunde tillskrivas vare sig till andra mediciner eller tillfällen utan Elvanse.
Detta upptäcktes genom att det skedde enbart under de tillfällen jag hade derivaten. I andra lägen? Helt normal under de rådande omständigheterna (Aspie som diagnostiserad med ADHD i vuxen ålder men obehandlad under hela barndomen/tonårstiden med allt det innebar).

Jag brukade föra en medicinsk "dagbok" som jag överlämnade till medicinansvariga läkaren (mitt förslag) vid varje receptförnyelsebesök där varje förändring i personlighet, humör etc var nedskrivet inkl. dosering med klockslag för att kunna få till en medicinering som såg till att jag till sist klarade av att plugga.

Då jag även gått på Concerta (med derivat) vet jag att original-Elvanse var den som jag klickade bäst med och hade minst besvär med.

Lustigt hur det kan vara så.

Jag kände mig mer grinig på Elvanse. Men den generiska är jag glad som en lärka.

Fattar inte hur det kan bli olika, med samma jäkla ämne?

Störande att behöva ta den där i en månad nu. :-(
Citera
2026-03-29, 20:46
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Lustigt hur det kan vara så.

Jag kände mig mer grinig på Elvanse. Men den generiska är jag glad som en lärka.

Fattar inte hur det kan bli olika, med samma jäkla ämne?

Störande att behöva ta den där i en månad nu. :-(

Har en polare. Han kunde inte ta Concerta, men generiska mediciner funkar för han. Gissar att det är bara hur den enskilda hjärnan fungerar med vissa kopplingar i de enskilda medicinerna. Sen s[ kan ju generiska mediciner innehålla andra icke-kritiska substanser, som visserligen inte får ändra hur själva medicinen fungerar, som kan kanske påverka.
Jmf med denna uppsats som jag tog som snabbast exempel.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:840929/FULLTEXT01
Människor är olika och kan ha varierande pH-värde i magsäck och tarm samt skillnad i upptag av läkemedel.
Det gör att en liten skillnad mellan två läkemedel kan upplevas hos vissa men inte hos alla. Tablettformuleringen är viktig för likvärdighet mellan original och generika. De flesta läkemedel visar god likvärdighet men ändå behöver det finnas förståelse hos förskrivare och farmaceuter för att skillnader kan upplevas av patienter.
Citera
2026-03-29, 21:06
Medlem
st33rs avatar
hur länge har det funnits generisk variant av elvanse?
Citera
2026-03-29, 22:01
Medlem
Port-charlottes avatar
Jag äter en del mediciner för ocd, tvångstankar och paranoia. Och jag känner igen mej ett hundra procent,
Citera
2026-03-29, 23:10
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Jag äter en del mediciner för ocd, tvångstankar och paranoia. Och jag känner igen mej ett hundra procent,

"Jag lider av vanföreställningar om verkligheten men inte just om vad gäller mediciner"
Citera
2026-03-30, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
"Jag lider av vanföreställningar om verkligheten men inte just om vad gäller mediciner"

Haha lite lustigt var detta trots allt.

Lustigkurre!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här