2022-05-25, 20:47
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampsson
Nej, jag vill köra legit, efter läkares ordination. Det är så jag tror och hoppas nå bäst resultat i slutändan. Jag är gammal missbrukare och tar en stor nog risk som det är med att ens tackat ja till elvanse

Jo jag antog det, jag är också en gammal missbrukare.
Framförallt tjack..
Dom gav mig 100 mg.
50 morgon, 50 lunch.
Men jag har märkt att jag fungerar sååå mycket bättre om jag dundrar dom 100 i ett svep, runt frukost.
Hade liknande "besvär" som dig nämligen, så bara ett tips..
Citera
2022-05-25, 21:23
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Jo jag antog det, jag är också en gammal missbrukare.
Framförallt tjack..
Dom gav mig 100 mg.
50 morgon, 50 lunch.
Men jag har märkt att jag fungerar sååå mycket bättre om jag dundrar dom 100 i ett svep, runt frukost.
Hade liknande "besvär" som dig nämligen, så bara ett tips..

Jag önskar dig all lycka till i jakten på en bättre fungerande vardag! Det är du värd. Hoppas att du kan tala om det för läkaren så du inte står där med slut i burken och måste vänta flera dagar innan du kan hämta ut nytt. Även om jag personligen kan tycka det är rätt skönt att hoppa över elvansen ibland och känna mig mer som vanligt.
Citera
2022-05-26, 12:33
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Jag önskar dig all lycka till i jakten på en bättre fungerande vardag! Det är du värd. Hoppas att du kan tala om det för läkaren så du inte står där med slut i burken och måste vänta flera dagar innan du kan hämta ut nytt. Även om jag personligen kan tycka det är rätt skönt att hoppa över elvansen ibland och känna mig mer som vanligt.

Ja, men tack och detsamma till dig!

De första månaderna på elvanse, provade jag en jäkla massa varianter på när, var och hur jag intog kapslarna.
I samband med måltid, på tom mage, en 50 på morgon och en påfyllning vid lunch.
Jag experimenterade dessutom en hel del på egen hand med doserna och då var det inte ovanligt att jag fann mig själv utan några elvanse kvar, i allt mellan ett par dagar till 1-2 veckor..
Men sen jag kom på det här med att ta hela min dagliga dos (100 mg), så har jag de senaste månaderna skött dagsintaget till punkt och pricka, .
Anledningen till att jag inte tar upp det med läkaren
Gällande att jag tar hela dosen i ett svep, istället för att dela upp det i två intag under dagen.
Är för att jag vill minimera risken för att det ska ske några förändringar med receptet, pg a. Att jag ändrat "upplägget"...
För detta fungerar ypperligt bra för mig i nuläget!
Jag missbrukar inte droger längre, jag dricker väldigt lite alkohol.
Även rutinerna har förbättras avsevärt, överlag..
Jobbrutinerna, sömn och matrutinerna, träning och vardagliga "måsten", ja allt!
Det enda som stör mig lite och gör mig en aning nervös, är att jag har lagt alla mina ägg i den här korgen.
Jag står och faller lite med elvansen, skulle den försvinna så är jag rädd för eventuella konsekvenser som detta kan medföra.
Det är som när man går på tjacket, eller annat för den delen..
Det behövs för att man skall fungera normalt.
Utan det så blir man personlighetsförändrad till en början.
Något du som föredetta missbrukare säkert kan relatera till?
Senast redigerad av Bylwe 2022-05-26 kl. 12:43.
Citera
2022-05-28, 22:03
Medlem
nickomyras avatar
Imorse när jag hade tagit min medicin så blev jag osäker på om jag redan tagit den utan att tänka på det .
Men visst borde jag väl ha märkt av det ganska rejält om jag fått i mig dubbla dosen ?
Jag har känt mig rätt stressad idag ,och det känns som att medicinen fortfarande sitter i
Men jag har haft huvudvärk och har tagit Treo ett par ggr så kan vara det .

Har ni dosett eller minns ni ändå ?
Citera
2022-05-31, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra
Imorse när jag hade tagit min medicin så blev jag osäker på om jag redan tagit den utan att tänka på det .
Men visst borde jag väl ha märkt av det ganska rejält om jag fått i mig dubbla dosen ?
Jag har känt mig rätt stressad idag ,och det känns som att medicinen fortfarande sitter i

Lägger upp dagen innan i plastburk. Annars blir det lätt att man funderar på om man kom ihåg.
Citera
2022-05-31, 10:48
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickomyra

Jag skulle inte klara mig utan dosett.
Annars glömmer jag lätt pm jag tagit eller inte. Korttidsminnet mitt är dåligt. Så just såna grejer man gör nästan automatiskt är svårt att minnas.

Men har du tagit för mycket är det inget att oroa sig över .

Jag tog dubbla dosen en gång. Men det märktes inte så himla mycket som jag trodde faktiskt. Lite varm i huvudet och tendenser till kbt i huvudet. Men det gick över snabbt.
Citera
2022-05-31, 13:10
Medlem
svampssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Ja, men tack och detsamma till dig!

De första månaderna på elvanse, provade jag en jäkla massa varianter på när, var och hur jag intog kapslarna.
I samband med måltid, på tom mage, en 50 på morgon och en påfyllning vid lunch.
Jag experimenterade dessutom en hel del på egen hand med doserna och då var det inte ovanligt att jag fann mig själv utan några elvanse kvar, i allt mellan ett par dagar till 1-2 veckor..
Men sen jag kom på det här med att ta hela min dagliga dos (100 mg), så har jag de senaste månaderna skött dagsintaget till punkt och pricka, .
Anledningen till att jag inte tar upp det med läkaren
Gällande att jag tar hela dosen i ett svep, istället för att dela upp det i två intag under dagen.
Är för att jag vill minimera risken för att det ska ske några förändringar med receptet, pg a. Att jag ändrat "upplägget"...
För detta fungerar ypperligt bra för mig i nuläget!
Jag missbrukar inte droger längre, jag dricker väldigt lite alkohol.
Även rutinerna har förbättras avsevärt, överlag..
Jobbrutinerna, sömn och matrutinerna, träning och vardagliga "måsten", ja allt!
Det enda som stör mig lite och gör mig en aning nervös, är att jag har lagt alla mina ägg i den här korgen.
Jag står och faller lite med elvansen, skulle den försvinna så är jag rädd för eventuella konsekvenser som detta kan medföra.
Det är som när man går på tjacket, eller annat för den delen..
Det behövs för att man skall fungera normalt.
Utan det så blir man personlighetsförändrad till en början.
Något du som föredetta missbrukare säkert kan relatera till?

Hur har det gått sedan sist? Fungerar det med 100mg i ett svep fortfarande?

Jag har varit utan elvanse i en vecka fram till idag pga sjukdom när jag skulle hämta ut(hämtar på beroendemottagning i min stad). Jag ska börja med 70+50 istället för 70+30. Upplever att 30mg-dosen inte riktigt håller hela eftermiddagen. Men eftersom jag varit ren i en vecka börjar jag med 30mg påfyllning i 5 dagar för att sedan mjukt trappa upp till 50. Jag kan säga att efter att ha varit utan en vecka är det jäkligt skönt att börja igen. Det har varit en vecka av dumma köp, dumma beslut och ickebeslut så nu ser lägenheten ut som hejkomochhjälpmig 😅 Jag är glad att jag åtminstone har lite bonnförnuft att jag inte la hela semesterpengen på en svindyr datorspel, men det var nära ögat.. du vet, kicksökningen och snabba belöningar.. halvt hopplöst.

Elvansen fungerar verkligen som en handbroms för mig. Jag dricker i princip aldrig när jag har elvansen och gör jag det smittar jag på en öl i flera timmar. Jag köper inte absurda mängder godis. Kan annars köpa 3kg godis på Hemmakväll och äta upp allt själv på en helg. Och ångesten minskar generellt. Tankarna far liksom inte åt alla håll och kanter, vilket nästan alltid genererar ångest och ibland suicidala tankar.

Edit: autocorrect
Senast redigerad av svampsson 2022-05-31 kl. 13:13.
Citera
2022-05-31, 18:35
Medlem
Citat:

Jag har varit utan elvanse i en vecka fram till idag pga sjukdom när jag skulle hämta ut(hämtar på beroendemottagning i min stad). Jag ska börja med 70+50 istället för 70+30. Upplever att 30mg-dosen inte riktigt håller hela eftermiddagen. Men eftersom jag varit ren i en vecka börjar jag med 30mg påfyllning i 5 dagar för att sedan mjukt trappa upp till 50. Jag kan säga att efter att ha varit utan en vecka är det jäkligt skönt att börja igen. Det har varit en vecka av dumma köp, dumma beslut och ickebeslut så nu ser lägenheten ut som hejkomochhjälpmig 😅 Jag är glad att jag åtminstone har lite bonnförnuft att jag inte la hela semesterpengen på en svindyr datorspel, men det var nära ögat.. du vet, kicksökningen och snabba belöningar.. halvt hopplöst.

Elvansen fungerar verkligen som en handbroms för mig. Jag dricker i princip aldrig när jag har elvansen och gör jag det smittar jag på en öl i flera timmar. Jag köper inte absurda mängder godis. Kan annars köpa 3kg godis på Hemmakväll och äta upp allt själv på en helg. Och ångesten minskar generellt. Tankarna far liksom inte åt alla håll och kanter, vilket nästan alltid genererar ångest och ibland suicidala tankar.

Kan relatera till att ångensten också försvinner för mig när jag tagit elvanse, vilket är underligt men bra på samma gång. Haft obefogad ångest i flera år och frågade läkaren om intuniv kunde vara ett alternativ för detta, hon ville istället att jag skulle höja min dos och sedan dess har det funkat bra.
Citera
2022-06-01, 00:06
Jag fick höra något om att läkare nu ska sluta skriva ut narkotiska läkemedel. Det är iallafall på min ort.

Hörde något om att missbrukare inte skall få narkotika som Elvanse utskrivet.
Det rör psykiatrin och vårdcentralerna.

Jag ska höra mig för lite vad det handlar om.
Det är så typiskt för då lär väl folk beställa piratkopior på nätet istället och då får vi ett problem till som ökar.
Citera
2022-06-01, 00:12
Jo jag glömde skriva att läkare och sjuksyster med flera säger att dom skriver inte ut Elvanse mot ångest.

Kanske resten följer med så småningom.
Citera
2022-06-01, 12:37
Medlem
Akvavitaes avatar
Håller på och krånglar med läkaren nu med dosering. Är också en missbrukare, men vill kunna engagera mig mer i vardagen. Har nu fått börja med 20 mg och nu höjde han till 30 mg.

Känner att det knappt gör någon skillnad. Men läkaren säger att han vill ta det försiktigt pga tidigare psykoser och autism diagnos. Vad ska jag säga? De lyssnar inte på mig trots. Det är väldigt uppenbart att jag har överväldigande impuls och koncentrationssvårigheter.
Citera
2022-06-01, 15:44
Medlem
Bylwes avatar
Citat:

Jo men det har gått bra, tackar som frågar!
Allting rullar på som det skall just nu och jag känner att, jag för första gången i mitt vuxna liv kan fungera..
Jag kan utforma planer och mål, långsiktiga som kortsiktiga.
Jag kan dessutom behålla fokusen och entusiasmen, genom "vandringen" fram mot målen samt delmålen.
Jag har fått enormt mycket gjort, på alla plan och jag känner mig rätt stolt över mig själv.
En go känsla att få uppleva för första gången i mitt liv, bättre sent än aldrig i guess...

Jag kan relatera enormt mycket till det där du nämner om handbromsen, minskning av ångest, samt ett avstannande av tankar som flyger runt till höger och vänster.
När jag var på "intervjun" för ev .insättning av elvanse så frågade min psykolog mig.
- Hur många tanketrådar håller du i samtidigt?
Jag svarade, instinktivt.
-Minst fyra, men ofta sex.

Han förstod mig verkligen väl, jag och han resonerar bra ihop.
Han har t om. Skrivit i mina journaler, att det vore högst olämpligt att ta bort eller sänka min elvanse.
Då skillnaden på pat. Är som natt och dag.
Det säger en hel del, för mig iallafall..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in