2011-05-11, 19:20
Medlem
molleees avatar
Har sökt lite men hittar inte nån med liknande problem så startar en ny tråd. Jag har 24mb/s här hemma och brukar få ut 14 vilket inte är jättebra men duger för mej ändå. Men sen igår har det gått sjukt långsamt. Får endast ut 0,10-0,20 av det. Kör på trädlöst och vi har ett fyra-femtal bärbara, dock är nästan aldrig alla igång samtidigt. Har testat att starta om moden, router men ingen skillnad.

Är det nån som har nån idé på vad det kan vara? Och hur man ska göra för att lösa de?

Tack på förhand!
Citera
2011-05-11, 19:21
Medlem
Pappersvargens avatar
För att över huvud taget kunna få någon hjälp så kan det till exempel vara bra att berätta vad du har för ISP samt vad du har för modem och annan utrustning.
Citera
2011-05-11, 19:27
Medlem
molleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
För att över huvud taget kunna få någon hjälp så kan det till exempel vara bra att berätta vad du har för ISP samt vad du har för modem och annan utrustning.

Har telia om det är det du menar med ISP. Modemet heter Zyxel prestige 600 series och routern Asus RT-N10
Citera
2011-05-11, 19:34
Medlem
Pappersvargens avatar
ISP = Internet Service Provider (i ditt fall Telia)

Börja med att koppla ur routern och sätt en dator direkt in på modemet.
Citera
2011-05-11, 20:27
Medlem
molleees avatar
Citat:
ISP = Internet Service Provider (i ditt fall Telia)

Börja med att koppla ur routern och sätt en dator direkt in på modemet.

har testat de, får inte ens igång internet då. står bara att det söker. så antar att de e något med modemet då eller?
Citera
2011-05-11, 20:29
Medlem
Pappersvargens avatar
Nu vet jag inte om Telia kör på dynamisk eller statisk IP, så det kan vara där felet ligger.
Men plugga in datorn, starta om modemet och se efter i dina papper om du ska ha statisk eller dynamisk IP-adress inställt på nätverkskortet.

Många modem släpper inte DHCP-leasen om man inte startar om modemet.
Citera
2011-05-11, 20:54
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte om Telia kör på dynamisk eller statisk IP, så det kan vara där felet ligger.
Men plugga in datorn, starta om modemet och se efter i dina papper om du ska ha statisk eller dynamisk IP-adress inställt på nätverkskortet.

Telia kör dynamisk, och det blir ett maclås när man tar bort routern och kopplar in datorn. TS bör koppla datorn i port1 och avvakta upp till 30min. Sen givetvis starta om både dator och modem.
Citera
2011-05-11, 21:15
Medlem
molleees avatar
Citat:

Förstod inte allt för mycket av det där. Men har fungerat väldigt bra tidigare. Dock går de lite snabbare nu, 1-2 mb/s. Men tror de e modemet som e på väg att kasta in handuken, fungerade bra precis efter det att jag startat om det.
Citera
2011-05-11, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molleee
Förstod inte allt för mycket av det där. Men har fungerat väldigt bra tidigare. Dock går de lite snabbare nu, 1-2 mb/s. Men tror de e modemet som e på väg att kasta in handuken, fungerade bra precis efter det att jag startat om det.

Okej. Ja, jag jobbar faktiskt på Telia så jag vet vad vi kommer säga om du ringer in. Man kommer be dig göra det jag sa, om det inte är så att synken är låg förstås.

"Telia kör dynamisk, och det blir ett maclås när man tar bort routern och kopplar in datorn. TS bör koppla datorn i port1 och avvakta upp till 30min. Sen givetvis starta om både dator och modem. "
Citera
2011-05-11, 21:37
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Får du ut 0.10 med router och 1-2 utan så har du ju även en felkälla i routern.

Edit: Testa att göra en fabriksreset av modemet. Det gör du genom att hålla in rebootknappen i ca 20 sekunder. Rebootknappen hittar du insänkt i ett litet hål någonstans.
Citera
2011-05-11, 21:40
Medlem
molleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Okej. Ja, jag jobbar faktiskt på Telia så jag vet vad vi kommer säga om du ringer in. Man kommer be dig göra det jag sa, om det inte är så att synken är låg förstås.

"Telia kör dynamisk, och det blir ett maclås när man tar bort routern och kopplar in datorn. TS bör koppla datorn i port1 och avvakta upp till 30min. Sen givetvis starta om både dator och modem. "

Okej, får ta och testa detta då! Vad för olika resultat kan jag få? T.ex. om de fortfarande är segt, är det då modemet det är fel på?
Citera
2011-05-11, 21:41
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Okej, får ta och testa detta då! Vad för olika resultat kan jag få? T.ex. om de fortfarande är segt, är det då modemet det är fel på?
Inte säkert, det kan vara signalen som är kass också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in