2011-05-11, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molleee
Okej, får ta och testa detta då! Vad för olika resultat kan jag få? T.ex. om de fortfarande är segt, är det då modemet det är fel på?

Svårt att säga. Kan vara modemet eller ledningen osv.

BTW har du Telia digital-tv också?
Senast redigerad av Clinto 2011-05-11 kl. 21:54.
Citera
2011-05-11, 22:06
Medlem
molleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Får du ut 0.10 med router och 1-2 utan så har du ju även en felkälla i routern.

Edit: Testa att göra en fabriksreset av modemet. Det gör du genom att hålla in rebootknappen i ca 20 sekunder. Rebootknappen hittar du insänkt i ett litet hål någonstans.

Föklarade kanske lite dåligt. Men fick aldrig igång det utan routern. Sen när jag koppla ihop de igen och körde med trädlösa så va uppe i 10 ett tag. Nu har de dock sjunkit till 0,1-0,7 igen.
Citera
2011-05-11, 22:08
Medlem
molleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Svårt att säga. Kan vara modemet eller ledningen osv.

BTW har du Telia digital-tv också?

Vet att ledningen är dålig. Därför har vi ibland vart nere på 7-8. Men nu är vi ju nere på -1. Men direkt efter man rebootat modemet så fungerar det bra en liten stund så känns inte som det har något med ledningen och sladdar att göra.

Nej, det har vi inte.
Citera
2011-05-11, 22:08
Medlem
Citat:
Föklarade kanske lite dåligt. Men fick aldrig igång det utan routern. Sen när jag koppla ihop de igen och körde med trädlösa så va uppe i 10 ett tag. Nu har de dock sjunkit till 0,1-0,7 igen.

Men läs alla tips. 1) Koppla ur routern 2) Koppla in datorn i port1 på modemet 3) vänta minst 30min 4) gör ett nytt test 5) ring Telia om felet kvarstår utan router
Citera
2011-05-11, 22:11
Medlem
Pappersvargens avatar
Den vanligaste felkällan vid låg hastighet eller problem med att uppkopplingen bryts är just extern kringutrustning, som till exempel din router. Så ta bort routern och se till att få igång nätet utan den. Var inte så ivrig så ska du se att det går bra.

Ett annat stalltips kan ju vara att köra in en kabel mellan router och dator och se om du får upp hastigheten då.
Citera
2011-05-11, 22:13
Medlem
molleees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Men läs alla tips. 1) Koppla ur routern 2) Koppla in datorn i port1 på modemet 3) vänta minst 30min 4) gör ett nytt test 5) ring Telia om felet kvarstår utan router

Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Den vanligaste felkällan vid låg hastighet eller problem med att uppkopplingen bryts är just extern kringutrustning, som till exempel din router. Så ta bort routern och se till att få igång nätet utan den. Var inte så ivrig så ska du se att det går bra.

Ett annat stalltips kan ju vara att köra in en kabel mellan router och dator och se om du får upp hastigheten då.

Yes, testar det nu så får jag se om jag får upp några hastigheter. Återkommer om 30
Citera
2011-05-11, 22:32
Medlem
molleees avatar
Sådärja, nu är jag uppkopplad direkt genom modemet och har den hastigeheten som vi brukar ligga på, dvs 13-14 mb/s. Så vad kan felet vara då?
Citera
2011-05-11, 23:08
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Sådärja, nu är jag uppkopplad direkt genom modemet och har den hastigeheten som vi brukar ligga på, dvs 13-14 mb/s. Så vad kan felet vara då?
Din router är felet. Det är den enda möjliga felkällan och vet du inte hur du gör för att ”laga” den så föreslår jag att du köper en ny router.

Börja med att göra en fabriksåterställning av din router.
Citera
2011-05-12, 13:42
Medlem
Citat:

Här är din lösning http://www.telia.se/privat/bredband/teliasmart/

"I stället för att köpa både router och modem hyr du en gateway, Telia Smart, för en billig peng. Du får ett säkert, lättskött och trådlöst nätverk och slipper t ex oroa dig om åskan slår ner. Du får en ny gateway. Behöver inställningarna göras om hjälper vi dig."
Citera
2011-05-12, 20:04
Bannlyst
Bredbandet helt plötsligt extremt segt!

Vet inte om jag öppnade tråden i rätt kategori. Ursäktar i så fall.

Vidare till frågan. I förrgår upptäckte jag att bredbandet gick väldigt segt. T.ex. tog det 10-15 min för att ladda en youtube film. Det problemet försvann dock ganska snabbt. Men till min förskräckelse så upptäckte jag att det är samma sak idag. Jag trodde att det även nu skulle försvinna snabbt men icke. Jag körde bredbandskollen och mätte upp att jag knappt får in 1 Mbit/sek. Vi betalar för 8 mbit/sek. Jag har testat att starta om routern, startat om datorn, kollat så att jag inte tankar och diverse andra saker. Kan också informera om att våran router bara är ett halvår gammal och det är en gaming-router för ca 1000 SEK, DLINK, så routern ska nog inte vara något problem. Det konstiga är att det bara kom helt plötsligt. Har aldrig tidigare hänt. Just det, jag bör nog även nämna att min operatör är Telia.

Vad kan problemet vara?
Citera
2011-05-12, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gottefar
Vet inte om jag öppnade tråden i rätt kategori. Ursäktar i så fall.

Vidare till frågan. I förrgår upptäckte jag att bredbandet gick väldigt segt. T.ex. tog det 10-15 min för att ladda en youtube film. Det problemet försvann dock ganska snabbt. Men till min förskräckelse så upptäckte jag att det är samma sak idag. Jag trodde att det även nu skulle försvinna snabbt men icke. Jag körde bredbandskollen och mätte upp att jag knappt får in 1 Mbit/sek. Vi betalar för 8 mbit/sek. Jag har testat att starta om routern, startat om datorn, kollat så att jag inte tankar och diverse andra saker. Kan också informera om att våran router bara är ett halvår gammal och det är en gaming-router för ca 1000 SEK, DLINK, så routern ska nog inte vara något problem. Det konstiga är att det bara kom helt plötsligt. Har aldrig tidigare hänt. Just det, jag bör nog även nämna att min operatör är Telia.

Vad kan problemet vara?
även startat om modemet? , kollat felsäkert läge? kollat eventuella driftstörningar hos din operatör? testat med annan burk?
Citera
2011-05-12, 20:22
Medlem
Samma grej har hänt för mig flera gånger, har heller ingen aning vad the problem kan vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in