Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det hela kommer att hänga på hur er budget och lånekalkyl ser ut.
Jag skulle säga att om:
1) Ni Kan lägga in 15% kontant (dvs 105 tkr eller 124 tkr) samt har pengar över till lagfart och eventuella pantbrev (1,5% av köpeskillingen samt 2,0% av det belopp som ni behöver ta ut nya pantbrev på)?
Ni måste alltså ha minst 116 tkr i likvida medel.
2) Du kan visa upp en lönehistorik utan "hål" för en lång tid tillbaka för din del så kan det väga upp avsaknaden av krysset i rutan "tillsvidareanställd".
3) Ni inte har en massa konsumtionslån eller krediter.
Då har ni en ganska god chans. Du skriver "pojkvän", det kan också vara en faktor då banken har det som en faktor i sin riskbedömning. Har ni inte ens varit sambos så kan det vara till er nackdel. Banken måste fortfarande kunna räkna med att ni kan betala igen lånet om ni går skilda vägar. Har själv bott i över två år med min sambo på 27 kvm så ett alternativ kanske är att tränga ihop er i en mindre HR och spara om ni inte har till kontantinsatsen. Har du gott på springvick i fem år så borde du kunna bli konverterad till fastanställd om det är samma landsting.
Lycka till!
Tyvärr inga pengar till kontantinsats, endast låst pensionssparande!
Har en kredit på 5000 samt ett Elloskonto på 5000, hur ser dom på det??
Du har rätt ang att vi ej varit sambo innan ( dock långt förhållande men det spelar ju ingen roll)
Ang att jag ej har fast så är det nog ett eget val mycket också för jag har flera arbetsgivare inom vårdområdet och arbetar även inom 2 olika kommuner och trivs med att vara vikarie och ta dom pass som passar mig! Just nu går jag dock på ett vikariat i 4 månader!
Är det lättare om han söker lånet själv kanske?
När dom kollar upp min ekonomi bakåt, ser dom bara på den regelbundna summa inkomster på mitt konto eller kollar dom vad som är jobb/lön och vad som är a-kassa ersättning och inte räknar det som min inkomst kanske? ( har vissa månader blandat a-kassa och lön)