2011-05-11, 13:10
Medlem
Hur bör jag lägga upp min "presentation" ang min inkomst/arbete för banken för att det ska se bäst ut och beviljas ett boendelån?
Min pojkvän har fast anställning och bra ekonomi sen många år, ej betalningsanmärkningar!
Jag är timanställd inom vården sedan 5 år och det finns hur mycket jobb som helst men jag har inget "papper" på en anställning fast jobb finns!
Jag har ej heller några betalningsanmärkningar!
Om jag fyller i rutan "fast anställning" på låneansökan, kollar dom upp det då eller kollar dom bara mina inkomster?
Hur ser banken på en som inte har fast på papparet?
Lånet vi ska söka är 700000 till ett gemensamt hus! ( har idag 2 jättedyra hyreslägenheter och boendekostnaden skulle bli mycket lägre med lån till eget hus)
Våra brutto inkomster ihop är ca 40000kr/mån ev mera!
Hur presenterar jag min "anställning/brist på anställning för banken för att det ska SE BÄST UT??
Miljoner tack för ett råd
Citera
2011-05-11, 13:13
Medlem
DanteAlighieris avatar
Hur kommer det sig att du inte fått fast anställning?

När lånet är så pass lite som det är kan det räcka med era samlade inkomster om ni ser representabla ut.
Citera
2011-05-11, 13:16
Medlem
Svizzeras avatar
prata med banken om detta! och skriv absolut ingenting felaktigt på formulären.
Citera
2011-05-11, 14:49
Medlem
Det hela kommer att hänga på hur er budget och lånekalkyl ser ut.

Jag skulle säga att om:
1) Ni Kan lägga in 15% kontant (dvs 105 tkr eller 124 tkr) samt har pengar över till lagfart och eventuella pantbrev (1,5% av köpeskillingen samt 2,0% av det belopp som ni behöver ta ut nya pantbrev på)?

Ni måste alltså ha minst 116 tkr i likvida medel.

2) Du kan visa upp en lönehistorik utan "hål" för en lång tid tillbaka för din del så kan det väga upp avsaknaden av krysset i rutan "tillsvidareanställd".

3) Ni inte har en massa konsumtionslån eller krediter.

Då har ni en ganska god chans. Du skriver "pojkvän", det kan också vara en faktor då banken har det som en faktor i sin riskbedömning. Har ni inte ens varit sambos så kan det vara till er nackdel. Banken måste fortfarande kunna räkna med att ni kan betala igen lånet om ni går skilda vägar. Har själv bott i över två år med min sambo på 27 kvm så ett alternativ kanske är att tränga ihop er i en mindre HR och spara om ni inte har till kontantinsatsen. Har du gott på springvick i fem år så borde du kunna bli konverterad till fastanställd om det är samma landsting.

Lycka till!
Citera
2011-05-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Det hela kommer att hänga på hur er budget och lånekalkyl ser ut.

Jag skulle säga att om:
1) Ni Kan lägga in 15% kontant (dvs 105 tkr eller 124 tkr) samt har pengar över till lagfart och eventuella pantbrev (1,5% av köpeskillingen samt 2,0% av det belopp som ni behöver ta ut nya pantbrev på)?

Ni måste alltså ha minst 116 tkr i likvida medel.

2) Du kan visa upp en lönehistorik utan "hål" för en lång tid tillbaka för din del så kan det väga upp avsaknaden av krysset i rutan "tillsvidareanställd".

3) Ni inte har en massa konsumtionslån eller krediter.

Då har ni en ganska god chans. Du skriver "pojkvän", det kan också vara en faktor då banken har det som en faktor i sin riskbedömning. Har ni inte ens varit sambos så kan det vara till er nackdel. Banken måste fortfarande kunna räkna med att ni kan betala igen lånet om ni går skilda vägar. Har själv bott i över två år med min sambo på 27 kvm så ett alternativ kanske är att tränga ihop er i en mindre HR och spara om ni inte har till kontantinsatsen. Har du gott på springvick i fem år så borde du kunna bli konverterad till fastanställd om det är samma landsting.

Lycka till!

Tyvärr inga pengar till kontantinsats, endast låst pensionssparande!
Har en kredit på 5000 samt ett Elloskonto på 5000, hur ser dom på det??
Du har rätt ang att vi ej varit sambo innan ( dock långt förhållande men det spelar ju ingen roll)
Ang att jag ej har fast så är det nog ett eget val mycket också för jag har flera arbetsgivare inom vårdområdet och arbetar även inom 2 olika kommuner och trivs med att vara vikarie och ta dom pass som passar mig! Just nu går jag dock på ett vikariat i 4 månader!
Är det lättare om han söker lånet själv kanske?
När dom kollar upp min ekonomi bakåt, ser dom bara på den regelbundna summa inkomster på mitt konto eller kollar dom vad som är jobb/lön och vad som är a-kassa ersättning och inte räknar det som min inkomst kanske? ( har vissa månader blandat a-kassa och lön)
Citera
2011-05-11, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hur kommer det sig att du inte fått fast anställning?

När lånet är så pass lite som det är kan det räcka med era samlade inkomster om ni ser representabla ut.
Det är mycket ett eget val eftersom jag tyckt mycket om att arbeta på flera ställen samtidigt och som vikarie kunna välja dom pass som passar mig bäst! Just nu skulle jag gärna ta en fast anställning "bara" för att kunna få ett lån men i dagsläge är ingen tjänst ute, dock går jag på ett vikariat på 4 månader som ev kan bli mera men det får jag ju inget papper på tyvärr!
Ringer dom en arbetsgivare och kollar upp möjligheter till mera jobb framöver eller går dom efter dom uppgifter jag själv lämnar??
Citera
2011-05-11, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luttan65
Hur bör jag lägga upp min "presentation" ang min inkomst/arbete för banken för att det ska se bäst ut och beviljas ett boendelån?
Min pojkvän har fast anställning och bra ekonomi sen många år, ej betalningsanmärkningar!
Jag är timanställd inom vården sedan 5 år och det finns hur mycket jobb som helst men jag har inget "papper" på en anställning fast jobb finns!
Jag har ej heller några betalningsanmärkningar!
Om jag fyller i rutan "fast anställning" på låneansökan, kollar dom upp det då eller kollar dom bara mina inkomster?
Hur ser banken på en som inte har fast på papparet?
Lånet vi ska söka är 700000 till ett gemensamt hus! ( har idag 2 jättedyra hyreslägenheter och boendekostnaden skulle bli mycket lägre med lån till eget hus)
Våra brutto inkomster ihop är ca 40000kr/mån ev mera!
Hur presenterar jag min "anställning/brist på anställning för banken för att det ska SE BÄST UT??
Miljoner tack för ett råd

Kom på en sak till: Jag har rätt att bli lasad som det kallas och det bör väl banken se som en jämförelse som tillsvidareanställning även om jag ej blivit tilldelad tjänst ännu? Tänker jag fel?
Citera
2011-05-11, 19:57
Medlem
Citat:
Tyvärr inga pengar till kontantinsats, endast låst pensionssparande!
Har en kredit på 5000 samt ett Elloskonto på 5000, hur ser dom på det??
Du har rätt ang att vi ej varit sambo innan ( dock långt förhållande men det spelar ju ingen roll)
Ang att jag ej har fast så är det nog ett eget val mycket också för jag har flera arbetsgivare inom vårdområdet och arbetar även inom 2 olika kommuner och trivs med att vara vikarie och ta dom pass som passar mig! Just nu går jag dock på ett vikariat i 4 månader!
Är det lättare om han söker lånet själv kanske?
När dom kollar upp min ekonomi bakåt, ser dom bara på den regelbundna summa inkomster på mitt konto eller kollar dom vad som är jobb/lön och vad som är a-kassa ersättning och inte räknar det som min inkomst kanske? ( har vissa månader blandat a-kassa och lön)

Tyvärr är avsaknaden av kontantinsats ett större problem än din avsaknad av fast anställning. Ingen bank lånar ut 100% + lagfart och pantbrev idag. Man kan möjligtvis få ett blancolån upp till 90 - 95% om man har väldigt stora marginaler. Med era varierande inkomster och din avsaknad av fast anställning är det inte något alternativ.

Rekommendationen blir att ni hittar ett gemensamt boende (som är billigare än de två ni har idag) och börjar spara. Om ni verkligen vill bo i hus så bör ni spara så mycket ni bara kan. Ni borde med era utgifter kunna få ihop till insatsen på ett eller två år om ni får en rimligare boendekostnad. Tänk på att ett hus kostar mer än bara lån + driftkostnader. Ofta måste man renovera och det löpande underhållet kostar kanske 1000 kr i månaden per 100 kvm om huset är normalt underhållet. Är underhållet eftersatt kan det kosta betydligt mer. Det gäller att ha buffertar för arbetslöshet, sjukdom, eventuell föräldraledighet, högre räntor etc.

Av det du skriver om dina val kring att inte ha fast jobb så verkar det som att du värdesätter att ha en stor frihet i hur och när du jobbar, då kanske ett hyrt boende är ett bättre alternativ under tiden ni provar att vara sambos på heltid.
Citera
2011-05-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Tyvärr är avsaknaden av kontantinsats ett större problem än din avsaknad av fast anställning. Ingen bank lånar ut 100% + lagfart och pantbrev idag. Man kan möjligtvis få ett blancolån upp till 90 - 95% om man har väldigt stora marginaler. Med era varierande inkomster och din avsaknad av fast anställning är det inte något alternativ.

Rekommendationen blir att ni hittar ett gemensamt boende (som är billigare än de två ni har idag) och börjar spara. Om ni verkligen vill bo i hus så bör ni spara så mycket ni bara kan. Ni borde med era utgifter kunna få ihop till insatsen på ett eller två år om ni får en rimligare boendekostnad. Tänk på att ett hus kostar mer än bara lån + driftkostnader. Ofta måste man renovera och det löpande underhållet kostar kanske 1000 kr i månaden per 100 kvm om huset är normalt underhållet. Är underhållet eftersatt kan det kosta betydligt mer. Det gäller att ha buffertar för arbetslöshet, sjukdom, eventuell föräldraledighet, högre räntor etc.

Av det du skriver om dina val kring att inte ha fast jobb så verkar det som att du värdesätter att ha en stor frihet i hur och när du jobbar, då kanske ett hyrt boende är ett bättre alternativ under tiden ni provar att vara sambos på heltid.
Tack för dina kloka råd! Jag vet att du har rätt bara det att jag hittat en drömhus billigt som jag redan älskar och går och tittar på varje dag
Men du har rätt!
En sak som jag ändå undrar över är det att jag kom på att jag har min rätt att bli lasad inom jobbet mycket snart och då heter det att jag har en tillsvidare anställning, borde inte banken se det som att jämföra att jag har fast om jag söker bolån redan nu men kanske inte blir lasad försen i sensommaren!
Har ju ändå ett vikariat nu så jag skulle aldrig bli arbetslös!
Citera
2011-05-12, 06:52
Medlem
Citat:
Tack för dina kloka råd! Jag vet att du har rätt bara det att jag hittat en drömhus billigt som jag redan älskar och går och tittar på varje dag
Men du har rätt!
En sak som jag ändå undrar över är det att jag kom på att jag har min rätt att bli lasad inom jobbet mycket snart och då heter det att jag har en tillsvidare anställning, borde inte banken se det som att jämföra att jag har fast om jag söker bolån redan nu men kanske inte blir lasad försen i sensommaren!
Har ju ändå ett vikariat nu så jag skulle aldrig bli arbetslös!

Är du säker på att du kommer att bli inlasad? Det finns arbetsgivare som slutar ta in vikarier som håller på att bli inlasade. Men är det så att ditt vikariat sträcker sig över den tid som saknas för att du ska bli inlasad så har du i praktiken en tillsvidareanställning (om ditt anställningsavtal inte innehåller någon uppsägningstid så att de kan avsluta vikariatet i förtid). I det läget skulle jag säga som det var för banken så får de göra bedömningen. Hur som helst, om ni själva bidrar till ett låst pensionssparande så skulle jag begära fribrev om det krävs, annars bara sluta med inbetalningarna. Det är viktigare att bygga upp en buffert och spara till kontantinsatsen än pensionssparande i ert fall. Vissa banker har till och med börjat rekommendera en lösning där man "pensionssparar" i öppet fondsparande just för att kunna ta till pengarna om man behöver dem till t.ex. husköp (dvs inte vanlig konsumtion). Skatteläget är så pass gynnsamt just nu om man tjänar under brytgränsen för statlig skatt (dvs ca 33 tkr i månaden) så det är svårt att föreställa sig att det skulle bli gynnsamt med ett individuellt pensionssparande för en ung person med långt kvar till pensionen. De flesta tvångssparar redan idag genom avgifter till allmän pension, premiepension och tjänstepension.
Citera
2011-05-12, 11:23
Medlem
albertas avatar
En lösning vore förstås att säga upp den ena hyreslägenheten och istället tränga ihop er i en. Då blir ni för det första sambos, och för det andra kan ni spara ihop till 15 %...och sen köpa...

/
alberta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in