Citat:

Ursprungligen postat av tim_hedlund

Vad jag förstått fungerar polisens fokus tvärtemot vad du säger.
Istället för att rikta fokus mot "storhajarna" går man på konsumenterna. Anledningen förklarades i en svensk bok jag läste (drogerA till Ö, värdelös i vissa fall, bra i andra), och de menar tydligen att det är en lika effektiv lösning att "störa" i brukarleden som i distributionsleden, eftersom konsumenterna inte är utbytbara, medan distrubutörerna är det. Typ. Och det är så den svenska narkotikapolisen i huvudsak fungerar - därav tilltag som "rave-kommisionen" (som går ut på att sätta dit folk som tagit lite partyknark snarare än att jaga dealare)

Är som Tim säger, Polisen prioriterar brukarna, läst det i flera tidningsartiklar.
Har aldrig åkt fast själv, men känner ett antal som gjort...
Dom flesta jag känner som åkt dit har gjort det på diverse rave/techno-fester, ofta utomhus där Räjvkommisionen kommit och hälsat på.
Tips för att undvika att åka fast:
1) Bär inte med dig knark överallt du går, låter simpelt, men många har alltid på sig knark.
2) Använd inte knark på större fester där räjvkommisionen eller civilare kan tänkas dyka upp.
3) Smuggla inte knark över gränsen.
4) Se inte ut som en jävla knarkare.
5) Berätta inte om ditt bruk för folk som inte kan hålla käften.
Ifall alla som brukar narkotika hade följt ovanstående tips tror jag att 90% hade sluppit att åka dit.