• 1
  • 2
2004-10-08, 04:24
Medlem
Nu tänker jag främst på brukare/köpare.
Vet att snuten lägger mest krut på storskurkarna, dvs langarna. Men jag vet ju också att det är olagligt att bruka och inneha narkotika.
Så, nån som har fått rättsliga påföljder av endast sitt brukande/köpande? Är det vanligt att de sätter dit simpla användare? Vad är påföljderna, finns det vanligt förkommande "fällor" folk går i osv?
Citera
2004-10-08, 05:32
Medlem
nasty.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Vet att snuten lägger mest krut på storskurkarna, dvs langarna. Men jag vet ju också att det är olagligt att bruka och inneha narkotika.
Så, nån som har fått rättsliga påföljder av endast sitt brukande/köpande? Är det vanligt att de sätter dit simpla användare? Vad är påföljderna, finns det vanligt förkommande "fällor" folk går i osv?
För det första så är det olagligt för poliser att provocera fram ett brott t.ex. genom att sälja narkotika.

För det andra så blir det åtal varje gång polisen hittar narkotika på någon och om det är små mänger så blir det oftast bara böter.
Citera
2004-10-08, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Så, nån som har fått rättsliga påföljder av endast sitt brukande/köpande? Är det vanligt att de sätter dit simpla användare?

Vad jag förstått fungerar polisens fokus tvärtemot vad du säger.
Istället för att rikta fokus mot "storhajarna" går man på konsumenterna. Anledningen förklarades i en svensk bok jag läste (drogerA till Ö, värdelös i vissa fall, bra i andra), och de menar tydligen att det är en lika effektiv lösning att "störa" i brukarleden som i distributionsleden, eftersom konsumenterna inte är utbytbara, medan distrubutörerna är det. Typ. Och det är så den svenska narkotikapolisen i huvudsak fungerar - därav tilltag som "rave-kommisionen" (som går ut på att sätta dit folk som tagit lite partyknark snarare än att jaga dealare)
Citera
2004-10-08, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Istället för att rikta fokus mot "storhajarna" går man på konsumenterna. Anledningen förklarades i en svensk bok jag läste (drogerA till Ö, värdelös i vissa fall, bra i andra), och de menar tydligen att det är en lika effektiv lösning att "störa" i brukarleden som i distributionsleden, eftersom konsumenterna inte är utbytbara, medan distrubutörerna är det. Typ. Och det är så den svenska narkotikapolisen i huvudsak fungerar - därav tilltag som "rave-kommisionen" (som går ut på att sätta dit folk som tagit lite partyknark snarare än att jaga dealare)

Är som Tim säger, Polisen prioriterar brukarna, läst det i flera tidningsartiklar.

Har aldrig åkt fast själv, men känner ett antal som gjort...

Dom flesta jag känner som åkt dit har gjort det på diverse rave/techno-fester, ofta utomhus där Räjvkommisionen kommit och hälsat på.

Tips för att undvika att åka fast:

1) Bär inte med dig knark överallt du går, låter simpelt, men många har alltid på sig knark.

2) Använd inte knark på större fester där räjvkommisionen eller civilare kan tänkas dyka upp.

3) Smuggla inte knark över gränsen.

4) Se inte ut som en jävla knarkare.

5) Berätta inte om ditt bruk för folk som inte kan hålla käften.

Ifall alla som brukar narkotika hade följt ovanstående tips tror jag att 90% hade sluppit att åka dit.
Citera
2004-10-08, 13:54
Medlem
Unbalanceds avatar
På just Ringa Narkotikabrott har jag åkt dit 2ggr, både på rave .
Men dom kan inte hålla kvar en människa som är över myndighetsgränses så det var bara att knata tok ead tillbaka
Citera
2004-10-08, 14:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unbalanced
På just Ringa Narkotikabrott har jag åkt dit 2ggr, både på rave .
Men dom kan inte hålla kvar en människa som är över myndighetsgränses så det var bara att knata tok ead tillbaka
Om du anses vara en fara för dig själv eller andra får dom hålla kvar dig. Det är därför det finns fylleceller.
Citera
2004-10-08, 14:50
Medlem
Unbalanceds avatar
Jo, om man är såpass borta eller full så man klassas som en fara .
Det har du fullständigt rätt i .
Citera
2004-10-08, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund

Åh fan...
Citera
2004-10-08, 14:55
Medlem
Har aldrig blivit plockad men pga min trancestil så pratar folk ibland, fel folk får reda på osv. :mad:
Citera
2004-10-08, 15:04
Medlem
Unbalanceds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktmask
Om du anses vara en fara för dig själv eller andra får dom hålla kvar dig. Det är därför det finns fylleceller.

Kom & tänka på att fyllecell hamnar du väl enbart i om du är berusad, om du är alldeles för påverkad utav droger / mediciner så hamnar du väl på TNE ?
Citera
2004-10-08, 15:13
Medlem
nyblads avatar
Jag har iaf suttit svängd i fyllecell.
Citera
2004-10-08, 15:20
Medlem
Men vad blir påföljderna nu då? Om vi säger att man t ex har lite E i pisset och en tia hasch i fickan? Är det nåt som hamnar i registret och jagar en livet ut? (kan inte mycket om lagen)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in