• 1
  • 2
2011-05-10, 21:16
Medlem
tuffgongs avatar
Jag undrar vad som hände med Svenskt Exportsnus? Blev det nedlagt och isåfall när? inte sett det på en herrans massa år lite tråkigt, för nu har man ju bara Rapé och R&L kvar .
Någon annan som saknar det?
Citera
2011-05-10, 21:21
Medlem
papa_smurfs avatar
Tror det lades ner -98, dock aldrig provat det själv.
Citera
2011-05-10, 21:23
Medlem
tuffgongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Tror det lades ner -98, dock aldrig provat det själv.
Fyfasiken, ungdomens tider det . minns än den goda, beska smaken.
Senast redigerad av tuffgong 2011-05-10 kl. 21:24. Anledning: stavfel
Citera
2011-05-10, 21:24
Medlem
Rakiis avatar
Har för mig att jag har läst någonstans här på Flashback att dom lade ner tillverkningen för att det sålde för dåligt.
Citera
2011-05-10, 21:26
Medlem
tuffgongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har för mig att jag har läst någonstans här på Flashback att dom lade ner tillverkningen för att det sålde för dåligt.
jag köpte det friskt iallafall, men men, tycker befolkningen att det inte e gott så får ju den lilla skaran lida...
Citera
2011-05-10, 21:28
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffgong
jag köpte det friskt iallafall, men men, tycker befolkningen att det inte e gott så får ju den lilla skaran lida...

Mjo, det är ju så vilket kan tyckas tråkigt om man nu snusade det, fast kan tänka mig att det finns lika bra sorter att kompensera med nuförtiden. Jag började först snusa 2000 och missade således Svenskt exportsnus.
Citera
2011-05-10, 21:30
Medlem
tuffgongs avatar
Citat:
Mjo, det är ju så vilket kan tyckas tråkigt om man nu snusade det, fast kan tänka mig att det finns lika bra sorter att kompensera med nuförtiden. Jag började först snusa 2000 och missade således Svenskt exportsnus.
Röda lacket är Det som jag tycker känns närmast, men Rapé och General funkar. Men man kan alldrig få tillbaka svunna tider
Citera
2011-05-10, 21:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffgong
Röda lacket är Det som jag tycker känns närmast, men Rapé och General funkar. Men man kan alldrig få tillbaka svunna tider

Aha, så då är det med andra ord ingen sort som hade smakat för en Grovsnusare då. Vet du ifall det var Swedish Match som låg bakom produktionen eller om det var en oberoende källa? På åttiotalet var det ju som sagt vanligt med flera än en aktör på marknaden.
Citera
2011-05-10, 21:38
Medlem
tuffgongs avatar
Citat:
Aha, så då är det med andra ord ingen sort som hade smakat för en Grovsnusare då. Vet du ifall det var Swedish Match som låg bakom produktionen eller om det var en oberoende källa? På åttiotalet var det ju som sagt vanligt med flera än en aktör på marknaden.
Tyvärr, Grov är för "Grov" för mig, men jag hittade en liten lapp på en RIKTIGT gammal aftonbladet sida, kopierar o länkar för det blir för jobbigt o scrolla ner allt:

Klassiskt snus försvinner
KARLSTAD (TT). Ett prisat njutningsmedel av värmlänningarna är snart ett minne blott - Mörkbrunt Snus.
Swedish Match lägger ner tillverkningen.
Mörkbrunt Snus må vara genuint värmländskt, kom till världen i Charlottenberg 1916 och säljs i princip bara i Värmland, Dalsland och södra Dalarna, men allt färre tar ett grabbatag i dosan.
Därför går det inom det närmaste månaden till historien. Samma öde till mötes går Stjärnsnus, Carlscrona, Svenskt Exportsnus och Ettan Portion Light. Alla är riktiga småsäljare i Swedish Match snussortiment med 24 sorter under 14 olika varumärken.
- Det är så små produkter med så få konsumenter att vi skulle kunna ringa allihopa och berätta att vi lägger ner tillverkningen, säger Patrik Hildingsson, marknadsansvarig på Swedish Match till Värmlands Folkblad.
Mörkbrunt Snus har en marknadsandel på 0,01 procent, vilket innebär att omkring 900 personer har det under läppen.
Det kan jämföras med storsäljaren General som har 35 procent av marknaden och därmed ca 330 000 snusare.

http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9...kesnyttnf.html

Tider det.
Men tack för all hjälp! Flashback HAR allt, precis som ryktet
Senast redigerad av tuffgong 2011-05-10 kl. 21:39. Anledning: Fetstilat viktig info
Citera
2011-11-24, 10:32
Medlem
Scaevolas avatar
Du nämner Ettan Light!
Snabb fråga: Ettan Light, var det likvärdigt med vit portion eller kan man säga att det var mindre nikotin i det?
Citera
2011-11-24, 18:09
Medlem
Ko.i.kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scaevola
Du nämner Ettan Light!
Snabb fråga: Ettan Light, var det likvärdigt med vit portion eller kan man säga att det var mindre nikotin i det?

lightsnus och whitesnus är inte samma sak. light snus innehåller mindre nikotin men vanliga påsar.
namnet lightsnus finns inte kvar, precis som för cigg, produkten light finns knappt kvar heller, det ända jag vet som finns är general silver som knappt finns i vanliga butiker. general silver innehåller 6 mg nikotin
Citera
2011-11-25, 16:30
Medlem
Scaevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ko.i.kuken
lightsnus och whitesnus är inte samma sak. light snus innehåller mindre nikotin men vanliga påsar.
namnet lightsnus finns inte kvar, precis som för cigg, produkten light finns knappt kvar heller, det ända jag vet som finns är general silver som knappt finns i vanliga butiker. general silver innehåller 6 mg nikotin

Jävla kasst, här har man köpt en stock General Silver Portion och tror att det inte rinner lika mycket!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in