2011-05-10, 17:49
Medlem
Tjena

Det jag undrar är alltså vad som händer om man råkar glömma en kastrull på spisplattan alldeles för länge. Är det okej att använda den efter man rengjort den lite eller är det skadligt/giftigt på något sätt?
Anledningen att jag frågar är för att jag nån gång hört att om det händer så skall man bara slänga kastrullen, då det frisläpps skadliga metaller när den blir överhettad som sedan hamnar i maten om man fortsätter använda kastrullen till matlagning.

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2011-05-10, 18:10
Medlem
Det jag har märkt är att botten kan bli "bubblig" så delar av kastrullen saknar kontakt med plattan och därför blir det konstigt, gäller väl framförallt stekpannor som blir skeva och värdelösa.

Jag använder en lite halvt torrkokad kastrull och har gjort så i 6 månader, diska ordentligt, ta lite stålull och gnugga på så funkar det bra att koka vatten i, sen fastnar det lite lättare om man kör såser och så, tyvärr. åk till ikea och köp nytt, kostar inte många pengar, ren lathet att jag inte ordnat.
Citera
2011-05-10, 18:13
Medlem
Aakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamlanorden
Tjena

Det jag undrar är alltså vad som händer om man råkar glömma en kastrull på spisplattan alldeles för länge. Är det okej att använda den efter man rengjort den lite eller är det skadligt/giftigt på något sätt?
Anledningen att jag frågar är för att jag nån gång hört att om det händer så skall man bara slänga kastrullen, då det frisläpps skadliga metaller när den blir överhettad som sedan hamnar i maten om man fortsätter använda kastrullen till matlagning.

Tacksam för svar!

Mvh
Rostfria och gjutjärnskastruller är inget problem däremot aludito...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in