2011-05-10, 13:44
Medlem
Hejsan

Rubriken är aningen experimentell, existerar detta ens?
Jag är på jakt efter trevliga och festliga vegetariska recept som är snåla på kolhydrater. Detta känns som en utmaning men visst borde det finnas något att bjuda på? Det är alltså inte mat till en fulltids diet som eftersöks.
Citera
2011-05-10, 14:35
Medlem
Om du kan tänka dig att äta ägg så finns det massor av goda rätter man kan laga. tex omeletter av olika slag.

Annars rätter med ost. tex greksallad.

Veganskt så blir det nog snabbt tråkigare. Dåligt med proteinkällor som inte innehåller kolhydrater. Grönsallad med med kikärtor och massor med olivolja.
Citera
2011-05-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Om du kan tänka dig att äta ägg så finns det massor av goda rätter man kan laga. tex omeletter av olika slag.

Annars rätter med ost. tex greksallad.

Veganskt så blir det nog snabbt tråkigare. Dåligt med proteinkällor som inte innehåller kolhydrater. Grönsallad med med kikärtor och massor med olivolja.

Kikärtor är absolut inte bra om man vill undvika kolhydrater. Bara grönsallad med olivolja. Inget annat av det du räknade upp.
Citera
2011-05-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magirus
Kikärtor är absolut inte bra om man vill undvika kolhydrater. Bara grönsallad med olivolja. Inget annat av det du räknade upp.

Nej, kikärtor är inte speciellt bra. Men man behöver lite protein i kroppen också. Såg nu att tofu (2-3% kolhydrat) är en helt OK proteinkälla. Även quorn (4-6% kolhydrat) verkar OK.
Citera
2011-05-11, 13:54
Bannlyst
Kan bli klurigt, men här kanske du kan hitta något ätbart?
http://veglchf.wordpress.com/
Citera
2011-05-13, 22:25
Medlem
RagGAnoFs avatar
Det är vell bara att äta grönsaker och soja/qourn?
Citera
2011-10-16, 14:42
Medlem
Ezels avatar
(*bump* men tråden är fortfarande relevant)

När man läser om LCHF på internet så stöter man dock ofta på den tanke om "obehandlat, rent, naturligt, äta som vi gjorde förut" som präglar mångas syn på LCHF.

Dvs: Bröd går bort då det är behandlad mat, E-ämnen går bort då det är onaturligt, likaså med sötningsmedel, sojaproteinets tillverkningsprocess innhåller hemsk bensin och Quorn är egentligen bara en massa kemiska tillsatser i en smet, osv osv osv.

Hur mycket av det här man ska ta åt sig av är svårt att säga, men här är några teser jag har
Dels undrar jag om inte en del av hetsen kommer från en lätt religiös syn på den "klarhet" man anser att LCHF-kosten har inneburit och att man därför har svårt att acceptera att andra människor lever gott på annat vis.
Dels är det onekligen så att några av de framstående gestalterna inom området (bland annat Dr. Annika Dahlkvist) får pengar från kött-lobbyn vilket jag tror snedvrider en del av deras tänk. Bland annat verkar det som att hon har något starkt emot vegetabilsika oljor (Raps t.ex.) men har inte riktigt fått klarhet i vad det är som är så farligt med dem i jämförelse med smör t.ex.

Och hur mycket "naturligare" det är att äta nötkött från en ko uppfödd på genmanipulerad, besprutad, konstgödslad soja och fullproppad med tillväxthormon och antibiotika istället för att äta Quorn vette fanken.
Citera
2011-10-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
Och hur mycket "naturligare" det är att äta nötkött från en ko uppfödd på genmanipulerad, besprutad, konstgödslad soja och fullproppad med tillväxthormon och antibiotika istället för att äta Quorn vette fanken.
Dödar man kossan själv så är det väl naturligt.

Dahlkvist är en tomte, ingen som tar henne på allvar väl?

Att inte kunna gå ner i vikt är nog ett av vegetariska tjockisars minsta problem dock.
Citera
2011-10-16, 18:11
Medlem
krss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezel
(*bump* men tråden är fortfarande relevant)

När man läser om LCHF på internet så stöter man dock ofta på den tanke om "obehandlat, rent, naturligt, äta som vi gjorde förut" som präglar mångas syn på LCHF.

Dvs: Bröd går bort då det är behandlad mat, E-ämnen går bort då det är onaturligt, likaså med sötningsmedel, sojaproteinets tillverkningsprocess innhåller hemsk bensin och Quorn är egentligen bara en massa kemiska tillsatser i en smet, osv osv osv.

Varför sätter du en svepande, och diffus, stämpel som "behandlad mat" på bröd? Mjöl, vatten och salt låter naturligt i mina öron.
Citera
2011-10-16, 22:46
Medlem
Nothing2says avatar
Jag lånar tråden... eftersom jag kom att tänka på en liten sak alldeles nyss.

I mjöl finns kolhydrater, men de sitter väl rimligtvis i stärkelsen eller?
Så om man tvättar mjöl tills all stärkelse har försvunnit. Finns det kvar mycket kolhydrater då?
(Japp, det går att tvätta mjöl på riktigt)

Edit: Kolhydraterna, som är den viktigaste energikällan, byggs upp genom växternas fotosyntes där också syre avges. Kolhydraterna bildar cellväggarna i växterna. Till kolhydraterna räknas socker, stärkelse och cellulosa.

hur mycket kolhydrater finns kvar om man tvättar bort stärkelsen?

Edit2: kan man anta att det är 2-3% som i Tofu eftersom jag TROR att man tvättar bort stärkelse från sojabönor/mjöl till tofu....??
Senast redigerad av Nothing2say 2011-10-16 kl. 22:55.
Citera
2011-10-16, 23:02
Medlem
Nothing2says avatar
Citat:
Gluten är ett protein som finns i råg, vete, havre, korn och rågvete. ("Gliadin" är en del av gluten struktur. Gliadin finns i varierande mängder i dessa korn. Kombinationen av gliadin och glutenen gör gluten.) Detta protein ger struktur, elasticitet och sponginess.

Alltså borde det fungera att äta tvättad vetemjöl fri från stärkelser oxå om man vill ha en NMLCHF diet? (no meat LCHF)
Vetemjölet blir då en klump bestående av bara gluten som är mjölets proteiner. Denna klump kan man sen skära i bitar och ha i t.ex marinad.. Att marinera de rekommenderas eftersom det annars inte är så där...jätte gott kanske.
Man kan även tvätta annan mjöl som har proteiner i sig. (vattenbad)
Seitan heter det.
Citera
2011-12-04, 01:30
Medlem
Jag är vegetarian och har gått ned 10,5 kg de första 6 veckorna med LCHF kost.

Idag åt jag tomater fyllda med Mozarella och Quornfärs + rapsolja chilliflingor, salt och peppar.. In i ugnen.. Mums mums..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in