(*bump* men tråden är fortfarande relevant)
När man läser om LCHF på internet så stöter man dock ofta på den tanke om "obehandlat, rent, naturligt, äta som vi gjorde förut" som präglar mångas syn på LCHF.
Dvs:
Bröd går bort då det är behandlad mat, E-ämnen går bort då det är onaturligt, likaså med sötningsmedel, sojaproteinets tillverkningsprocess innhåller hemsk bensin och Quorn är egentligen bara en massa kemiska tillsatser i en smet, osv osv osv.
Hur mycket av det här man ska ta åt sig av är svårt att säga, men här är några teser jag har
Dels undrar jag om inte en del av hetsen kommer från en lätt religiös syn på den "klarhet" man anser att LCHF-kosten har inneburit och att man därför har svårt att acceptera att andra människor lever gott på annat vis.
Dels är det onekligen så att några av de framstående gestalterna inom området (bland annat Dr. Annika Dahlkvist) får pengar från kött-lobbyn vilket jag tror snedvrider en del av deras tänk. Bland annat verkar det som att hon har något starkt emot vegetabilsika oljor (Raps t.ex.) men har inte riktigt fått klarhet i vad det är som är så farligt med dem i jämförelse med smör t.ex.
Och hur mycket "naturligare" det är att äta nötkött från en ko uppfödd på genmanipulerad, besprutad, konstgödslad soja och fullproppad med tillväxthormon och antibiotika istället för att äta Quorn vette fanken.