Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-10, 08:02
  #1
Medlem
LarsFoxs avatar
Trots att sossarna har förstört mycket utav värde i det här landet måste man ändå säga att de representerar något unikt svenskt som präglar vårt land. Det är inte för inte de har fått 40-50% av rösterna under hela 1900-talet så något ur den svenska folksjälen måste de ha i sig. Men vad?

Två saker kan jag komma på och det är jämlikhetstanken och kompromissviljan. Dessa är också utmärkande för socialdemokratin i stort.

Sverige är ett land med historiskt låga klasskillnader. Starkt självständigt bondestånd och varken jätterik eller jättemäktig adel. Detta bäddar för värnskatt och a-kassa. Kompromissviljan har också präglat svensk inrikespolitik. Man kan gå tillbaka till Gustav II Adolfs dagar och se hur riksständerna med kungen jämkat samman ståndpunkterna till en gemensam hållning.

Är dessa två karaktärsdrag för det typiskt svenska och är de värda att bevara inför framtiden?

Vad mer inom den svenska socialdemokratin är "typiskt svenskt"?

Är detta kanske skälet till den socialdemokratiska framgången i Sverige, att de snappat upp något ursvenskt som de sen surfat på?

Vore väldans intressant att få höra era synpunkter.
Citera
2011-05-10, 08:09
  #2
Medlem
micke_hs avatar
Jag tycker att sossarna gjort otroligt mycket bar saker för Sverige. Det är dom senaste 30 årens galenskaper med okontrollerad massinvandring och gullande med diktatorer som vi hade klarat oss utan. Där gjorde sina stora misstag. Och dom fortsätter att göra dom trots rekordlåga siffror i valen. I övrigt tycker jag att man kan behålla det mesta dom åstakommit. Folkhemet gemenskapen på arbetsmarknaden, arbetsrätten osv. Inga dåliga grejer. Synd bara att sossarna befolkas av stolpskott som förstört partiet och landet. Feministrörelsen tex. Suck....tänker inte ens kommentera den mer än med en suck.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback