• 1
  • 2
2011-05-09, 23:32
Medlem
NightWalker1s avatar
Jag vill skaffa ett kort för att handla på internet men vet inte vilket som är lämpligast för mig.
Eftersom jag inte har någon fast inkomst så kan jag väll inte skaffa visa/mastercard, eller?
Finns det nått annat kort som är bra. Idag har jag bara ett simpelt maestro-kort och det går inte att använda överallt. Finns det nått kort som man kan ladda på själv på ett enkelt sätt? Jag är tacksam för alla tips
Citera
2011-05-09, 23:35
Medlem
mombasa528491s avatar
varför skulle du inte kunna skaffa visa kort? Du kanske inte har möjlighet till kredit men det är fullt möjligt att handla på internet utan fast inkomst med ett visa kort
Citera
2011-05-09, 23:44
Medlem
Jag är också intresserad av att veta detta. Just nu använder jag mitt mastercard kort, och det är inget kreditkort och jag kan handla på nätet med det. Så det är inga problem för dig att skaffa ett sådant TS. Däremot har jag hört att det finns några speciella "kort" som inte är ett fysiskt kort, utan man får bara ett kort nummer så man kan föra över pengar till det kontot när man ska handla online. Någon som förstår vad jag pratar om och vad heter det isåfall? Jag använder Länsförsäkringar bank.
Citera
2011-05-09, 23:46
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwhite
Jag är också intresserad av att veta detta. Just nu använder jag mitt mastercard kort, och det är inget kreditkort och jag kan handla på nätet med det. Så det är inga problem för dig att skaffa ett sådant TS. Däremot har jag hört att det finns några speciella "kort" som inte är ett fysiskt kort, utan man får bara ett kort nummer så man kan föra över pengar till det kontot när man ska handla online. Någon som förstår vad jag pratar om och vad heter det isåfall? Jag använder Länsförsäkringar bank.
Iaf Swedbank erbjuder en att skapa tillfälliga e-kort laddade med en viss summa genom internetbanken, som bara gäller för ett köp eller under en viss tid. Andra banker lär erbjuda liknande tjänster.
Citera
2011-05-09, 23:47
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mombasa528491
varför skulle du inte kunna skaffa visa kort? Du kanske inte har möjlighet till kredit men det är fullt möjligt att handla på internet utan fast inkomst med ett visa kort
åfan va bra men hur betalar man då? om man inte har kredit på det?
kommer jag kunna använda mitt maestro som vanligt eller kommer visa esätta det på alla plan?
kostar det att göra kontouttag/utdrag med visa?
Citera
2011-05-10, 00:03
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gwhite
ok men vissa sajter kanske bara tillåter en att betala med ett visakort om det är ett kreditkort? eller jag vet inte..

Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Iaf Swedbank erbjuder en att skapa tillfälliga e-kort laddade med en viss summa genom internetbanken, som bara gäller för ett köp eller under en viss tid. Andra banker lär erbjuda liknande tjänster.
ja jag läste nått om detta. funkar väll på mastercard och visa?
Citera
2011-05-10, 00:07
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
ok men vissa sajter kanske bara tillåter en att betala med ett visakort om det är ett kreditkort? eller jag vet inte..
Ett visakort är ett visakort. Vart pengarna kommer ifrån är ointressant för säljaren. Dem kan heller inte kolla upp ifall kortet är ett kredit- eller bankkort.

Citat:
ja jag läste nått om detta. funkar väll på mastercard och visa?
Ja, man kan skapa båda typerna vad jag vet. Men jag har också båda 'på riktigt', så jag vet inte ifall det går om man inte har det.
Citera
2011-05-10, 00:21
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ett visakort är ett visakort. Vart pengarna kommer ifrån är ointressant för säljaren. Dem kan heller inte kolla upp ifall kortet är ett kredit- eller bankkort.

Ja, man kan skapa båda typerna vad jag vet. Men jag har också båda 'på riktigt', så jag vet inte ifall det går om man inte har det.
ok. jag ska ansöka om ett visakort. men kan jag fortsätta med mitt maestrokort som vanligt och bara använda visakortet till internet-betalningar? och visakortet kommer väll vara tomt om jag inte laddar det med ett e-kort? det kommer väll inte ersätta mitt maestro?
Citera
2011-05-10, 00:25
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
ok. jag ska ansöka om ett visakort. men kan jag fortsätta med mitt maestrokort som vanligt och bara använda visakortet till internet-betalningar? och visakortet kommer väll vara tomt om jag inte laddar det med ett e-kort? det kommer väll inte ersätta mitt maestro?
Ja, ditt maestrokort fortsätter givetvis fungera som vanligt.
Ditt framtida visakort måste vara kopplat till ett bankkonto, såtillvida det inte är ett kreditkort. Du kan alltid välja att använda deet i handeln, eller på internet.
Citera
2011-05-10, 00:47
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ja, ditt maestrokort fortsätter givetvis fungera som vanligt.
Ditt framtida visakort måste vara kopplat till ett bankkonto, såtillvida det inte är ett kreditkort. Du kan alltid välja att använda deet i handeln, eller på internet.
jag glömde bort årsavgiften. så jag lär ju ersätta maestrokortet med visa. står ju i ansökningsformuläret att man ska skriva vilket konto man ansluter kortet till. får se om det ersätter det automatiskt eller om man måste kontakta swedbank. jag vet att det kostar att ta ut pengar i automat med mastercard, är det samma med visa?
alltså vilken djungel..om jag skaffar visa, och det ersätter mitt maestrokort så blir ju det kopplat till mitt konto och då borde jag ju kunna handla på internet med det som finns på mitt konto, ellerhur?
finns ju nått som heter clip cash också. bra eller dåligt?
Senast redigerad av NightWalker1 2011-05-10 kl. 01:11.
Citera
2011-05-10, 13:20
Medlem
DanteAlighieris avatar
Visakortet måste vara kopplat till ett bankkonto. Utan pengar på bankkontot kan du inte köpa något. Makes sense, no?

Årsavgiften för Visakort är väl 288 kr?
Citera
2011-05-10, 15:31
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Visakortet måste vara kopplat till ett bankkonto. Utan pengar på bankkontot kan du inte köpa något. Makes sense, no?

Årsavgiften för Visakort är väl 288 kr?
jag vet, och jag har ju ett konto. jag vill byta från maestrokort till visa och handla på nätet. går det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in