2011-05-09, 23:29
Medlem
Borde ha länkat den här tidigare, en artikel publicerad 1 maj 2011 i Hufvudstadsbladet.
Handlar om en förespråkare och odlare av cannabis, född och bosatt i Österbotten, Finland.
Är själv bekant med honom, sjysst och smart kille som verkligen kämpar för en lagändring, han ställde nyss upp i riksdagsvalet också.

Tycker själv att den här artikeln är ganska saklig, i jämförelse med mycket annat man läser i media.

http://epaper.hbl.fi/hbl/2011/5/1#/14

EDIT:

Verar som att folk har problem med länken.
Prova isåfall gå in på www.hbl.fi
Välj "läs hela E-tidningen". I arkivet väljer ni 1 maj och bläddrar till sida 15.
Senast redigerad av P-s-y-c-h-o 2011-05-09 kl. 23:58.
Citera
2011-05-09, 23:40
Medlem
NoHopes avatar
Ursäkta, men jag måste vara blind för jag hittar den inte.
Citera
2011-05-09, 23:43
Medlem
labambayos avatar
uhm, du har inte länkat till artikeln du snackade om?
Citera
2011-05-09, 23:51
Medlem
Wtf, det var ju konstigt eftersom jag har upp artikeln nu efter att jag klickat på länken jag postade..?

Länken ska gå till en E-tidning
Citera
2011-05-09, 23:52
Avslutad
Första gången jag klickade på länken fick jag inte upp rätt sida och hittade inte den hur mycket jag än bläddrade i Mumindalsblaskan, men andra gången kom den upp på rätt ställe. Rätt bra artikel.
Citera
2011-05-10, 00:00
Medlem
Editerade mitt första inlägg. Hoppas alla hittar den nu
Citera
2011-05-10, 01:20
Medlem
Kissemurras avatar
Skitbra artikel!

Gillade den skarpt rakt igenom. Det är sjukt hur mycket annorlunda debatten går runt omkring Sverige. Som i Norge, Danmark och såklart Finland.

Sverige borde ta efter på något sätt? Även fast debatten har blivit lite tydligare så har inga politiker eller andra högre yrken som läkare m.m. gått ut på samma sätt här som där, tyvärr.
Citera
2011-05-10, 01:35
Medlem
jamesdeans avatar
Läste artikeln nu - väldigt välskriven och objektiv. Måste säga att det känns lite konstigt att läsa om cannabis på svenska, när artikeln är finsk. Att läsa på svenska att en odling bara ger dagsböter, höra läkare säga positiva saker om cannabis osv känns rätt konstigt.
Citera
2011-05-10, 18:39
Medlem
HARDCORE1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamesdean
Läste artikeln nu - väldigt välskriven och objektiv. Måste säga att det känns lite konstigt att läsa om cannabis på svenska, när artikeln är finsk. Att läsa på svenska att en odling bara ger dagsböter, höra läkare säga positiva saker om cannabis osv känns rätt konstigt.

Jag tycker att jag läser svenska när jag är inne på drogforumet här, alltid är de ju någon ny "BOTA CANCER MED CB"-tråd eller liknande.
Citera
2011-05-10, 19:44
Medlem
MackaN^s avatar
En väldigt bra artikel, man är inte direkt bortskämd med sådana objektiva artiklar här i Sverige.

Jag hoppas att denna artikel öppnade ögon hos folk och att en avkriminalisering snart inträffar.
Citera
2011-05-11, 16:06
Medlem
Haha i vår lokala blaska ÖT (Österbottens tidning) stod det över hela debatt sidan när någon kvinna rablade upp allt som kunde hända om man missbrukade cannabis i överdrivna mängder långt före man blir myndig. Sen försökte hon gömma just detta, att det handlade om barn och överdriven konsumption, och det var ju en källa till upprörelse (åtminstone hos mig).

Sen när dom skrev om Pontus Toivanens fall och hur han kunde sluta med många tunga receptbelagda droger när han började med cannabis, det föll under "i korthet" och den artikeln var ungefär 5x10 cm stor.
Citera
2011-05-12, 00:58
Medlem
MegaSkurts avatar
Klart läsvärt!

En av killarna på företaget jag jobbar åt har insomnia, han kan i perioder öht inte alls sova. Har varit så sen i tonåren typ (han är 40 nu), och han har gått på allsköns kemiska preparat påhejat av läkemedelsbranschens yttersta lakejer, läkarna, men inget har funkat speciellt bra, det som funkade bäst var när han gick på tre olika preparat, ett för att "slappna av" under tidig kväll, sen ett för att "däcka" när det var sovdags, och ett tredje på morgonen för att "väcka" kroppen igen. Sömnmässigt funkade det, men kroppen tog enormt med stryk givetvis.

Sen 2 år tillbaka odlar han hemma, och tar 1-2 joppar på kvällen, sover som en gris, vaknar efter 6-7 timmar utsövd. Självförsörjande på medikament, och han funkar som människa för första gången som vuxen....

Say no more..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in