2002-10-23, 09:04
äldre konto (old)
Ej medlem
Kan någon svara mig på detta?

Jag har 3 st olika abbonemang för mina modemuppkopplingar (Utfors, Internet Gratis och Home), Utfors är den som jag även har familjens mailadresser hos.

Anledningen till att jag har alla dessa olika konton är att de ibland kopplar ner mig och då kan jag byta till en annan.

Alla modemkopplingarna går att hämta mail med men bara Utfors fungerar till att skicka mail med. Om jag försöker att skicka med något av de andra så får jag ett felmeddelande om att det inte går att skicka mail till "non local recipient".

Jag använder Office XP och har i inställningarna på kontona ställt in att jag vill logga in på mailservern för inkommande mail innan jag skickar och ändå går det inte.

Jag förstår varför felet kommer upp, men jag skulle vilja veta om det finns något sätt at gå runt det, och i så fall hur?

Som det är nu så kan jag bara använda Utfors till att ta emot mail och den begränsningen vill jag inte ha.
Citera
2002-10-23, 18:01
äldre konto (old)
Ej medlem
Antagligen så tillåts du inte att använda en av dina ISPs SMTP-server från en annans ISPs uppkoppling.

Ringer du tex upp med Home för att sända mail från ditt Internet Gratis-konto antar jag att Home inte tillåter detta. Ett led i anti-spamkriget, kan jag tänka.

Kolla med resp ISP, jag kan ju vara ute och cykla...
Citera
2002-10-23, 18:31
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag har mail på Home och jag kan använda deras SMTP server på både Telia, Swipnet och Spray. Har testat på alla av dessa. Funkar kalas!
Citera
2002-10-24, 03:17
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramsez
Antagligen så tillåts du inte att använda en av dina ISPs SMTP-server från en annans ISPs uppkoppling.

Stämmer, uppkoppling och smtpserver går så gott som alltid hand i hand. D.v.s. om du är uppkopplad med telia så kan du bara använda din petterniklas@telia.com och samma sak med Internet Gratis. Dels beror det på att utfors ju inte tjänar några pengar om du uppkopplad med internet gratis och tvärtom. Dels beror det på företagens antispam-policys. Home.se tillhör dock uppenbarligen undantagen tillsammans med Bostream som jag själv använder. Jag vet att en del isp kan "låsa upp" sin egen smtpserver, d.v.s. att om man äger en domän typ petterniklas.com så kan man använda @peterniklas.com adresser. Dock brukar dom då kräva bevis för att man verkligen äger domänen i fråga. Detta brukar enbart gälla om man äger en domän och inte om man t.e.x. vill använda utforsadresser när man är uppkopplad med Internet gratis.

För övrigt så såg jag att utfors har webmail på http://webmail.utfors.se/ och den kommer du ju åt oavsett vilken uppkoppling du sitter på.

Mitt tips för att det skall bli så smidigt som möjligt är att du ringer till utfors och frågar om dom kan låsa upp sin smtpserver om man äger en domän. Om svaret blir ja så köper du en domän för ca. 150:-/år och kan på så sätt välja precis vilken e-postadress du vill.

Hoppas att jag inte krånglade till det alltför mycket
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in