2011-05-09, 15:32
Medlem
Cassandraas avatar
Hejsan! Skulle idag installera Windows via bootcamp på datorn, men det gick inte! Det står att hela partitionen måste vara i ett visst format, journal typ! Jag har idag SL, Lion och skulle installera W7, går inte detta?
Citera
2011-05-09, 15:34
Medlem
Intressantidiots avatar
Borde väl gå?

Googla?
Citera
2011-05-09, 16:29
Medlem
cupcakemans avatar
Är partitionen i rätt format då?
Citera
2011-05-09, 18:43
Medlem
ei96byods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassandraa
Hejsan! Skulle idag installera Windows via bootcamp på datorn, men det gick inte! Det står att hela partitionen måste vara i ett visst format, journal typ! Jag har idag SL, Lion och skulle installera W7, går inte detta?

Tyvärr kan inte programmet bootcamp partitionera i mer än två delar (en ganska stor begränsning tycker jag). Vill du ha tre system så måste du partitionera själv, och frångå bootcamp. Det går att krympa partitionerna och skapa en ny partition, om man startar i single user mode, men jag har bara gjort det en gång, och det är INTE lätt. Det gäller att hålla tungan rätt i mun, och att du har backuper på dina befintliga system om något skulle gå fel.

Om jag var du skulle jag först göra en backup på dina system med Carbon Copy Cloner, partitionera datorn med EN partition igen, installera systemet från skivorna på den nya partitionen tillfälligt, starta systemet och partitionera i två partitioner med bootcamp. Se till att mac-partitionen blir tillräckligt stor för både sl och lion.

Sedan skulle jag dra igång skivverktyget. Då borde du kunna krympa mac-partitionen och skapa en till partition efter den. Sedan skulle jag blåsa tillbaka backupen av ditt sl-system till den nya mac-partitionen, och boota från den. Sedan är det bara att blåsa tillbaka lion-systemet till den första partitionen.

Efter detta skall du kunna installera Windows på den tredje partitionen.

Låter krångligt, jag vet, men så skulle jag ha gjort.

När jag gör detta på jobbet så partitionerar jag datorn först i terminalen från en annan mac, och sedan blåser jag över imagefilerna från vårat system till datorerna.
Citera
2011-05-10, 21:58
Medlem
Fleptuts avatar
Hej!

Kör inte mac utan linux. Använder Virtuallbox och kör OS virtuellt. På det sättet kan jag labba med alla sorters OS utan att det påverkar mitt grund OS.

Finns väl något liknande till mac?

/Flep
Citera
2011-05-11, 00:45
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleptut
Hej!

Kör inte mac utan linux. Använder Virtuallbox och kör OS virtuellt. På det sättet kan jag labba med alla sorters OS utan att det påverkar mitt grund OS.

Finns väl något liknande till mac?

/Flep

VM-ware, Virtualbox samt Paralells, den senare har ett rätt praktiskt kompatibilitetslager...
Citera
2011-05-12, 15:51
Medlem
Who's on firsts avatar
VM-ware och Parallells är mera sofistikerade och polerade men kostar pengar. Virtualbox från Oracle är enkelt och basic, funkar dock till det mesta + gratis
Har kört det ca 1,5 år utan problem. Du kan i pricip ha hur många virtuella maskiner (= OS eller varianter av OS) som helst.
Du behöver dessutom INTE krångla med partitionering etc alls. Vill du avinstallera en virtuell maskin raderar du den bara från Virtualbox så är den borta.
Senast redigerad av Who's on first 2011-05-12 kl. 15:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in