2011-05-09, 13:07
Medlem
Hamnar näringsämnen i kokvattnet när man kokar Pasta?

Funderade på att skölja pastan och lägga den i grytan och låta den koka med köttet istället för att koka den separat. Är det någon som har gjort så?
Citera
2011-05-09, 13:15
Medlem
Koka med köttet är nog ingen vidare idé, är väl mycket bakterier i rått kött, även när man kokar ( tror jag )
Citera
2011-05-09, 13:21
Bannlyst
Kött har jag inte testat, men jag brukar ofta skiva ner potatis och allehanda rotfrukter som får koka med.

Ja, just det. Varm korv brukar jag ju i bland koka med pastan.
Citera
2011-05-09, 13:48
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunkgrej
Koka med köttet är nog ingen vidare idé, är väl mycket bakterier i rått kött, även när man kokar ( tror jag )
Det där yttrandet var kanske inte helt genomtänkt eller hur?

Visst kan du koka pasta samtidigt som annat. Pasta innehåller ju inte överdrivet mycket näringsämnen ändå bortsett från kolhydrater, stärkelse och en liten mängd protein. Den senaste lakas inte ur i några större mängder.

~Paul~
Citera
2011-05-09, 20:28
Medlem
Nu vill jag passa på att ta död på en myt!alltså jag har med framgång kokat min pasta i micron i alla år.Istället för att koka upp så mycket vatten som "man ska",typ 2 liter till 4 port.pasta,räcker det att dubbla mängden vatten mot pasta,köra i pastan i det kalla vattnet,lite mindre salt,och sedan köra som vanligt.På så sätt sparar man inte bara energi,utan oxå tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in