2011-05-09, 11:27
Medlem
Jrgens avatar
Jag har ett ganska underligt problem med min Acer Aspire One-netbook. När jag öppnar den så har den börjat startas upp automatiskt, vilket aldrig har varit fallet innan. Och jag kan då öppna upp skärmen till vilket läge som helst. Och därefter kan jag flytta skärmen/locket mot mig, alltså som om jag skulle stänga den, utan problem. Men när Windows väl är igång kan jag inte flytta skärmen en enda centimeter uppåt (alltså öppna locket mer) utan att Windows påbörjar en avstängning av systemet som inte kan avbrytas. Datorn stängs alltså inte av omedelbart, utan systemet beter som om jag hade tryckt på "Stäng av datorn" i startmenyn. Jag har stängt av alla funktioner jag har hittat som är kopplade till just lockets läge, såsom att sätta datorn i viloläge när locket stängs helt.

Någon som har en aning om vad det handlar om?
Citera
2011-05-09, 11:50
Medlem
sommarlovs avatar
Är chassit såpass glappt att knappen trycks ner när du hanterar datorn?
Om du vet hur man gör, öppna den och kolla att allt sitter på plats...
(Halvsvår modell)
Citera
2011-05-09, 12:00
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Är chassit såpass glappt att knappen trycks ner när du hanterar datorn?
Om du vet hur man gör, öppna den och kolla att allt sitter på plats...
(Halvsvår modell)
Ja, det vore ganska logiskt om det är något trycker emot något under chassit, eftersom stäng av-knappen sitter precis på "rätt" ställe för att det skulle kunna hända. Jag är lite rädd för att öppna upp den, eftersom netbookar är så pass komprimerade. Men det är väl det jag får göra, för det funkar ju inte med en dator som stänger av sig själv hela tiden. Tack för svaret.
Citera
2011-05-09, 12:01
Medlem
Fredrikb82s avatar
så allt i dessa inställningar är rätt?

http://media.wiley.com/Lux/31/79031.image0.jpg

Det låter onekligen som att sensorn aktiveras för enkelt och ber datorn stänga av sig. Med lite tur har du en inställning i bios som helt kan stänga av denna sensorn. Har du garanti kvar så lämna in den.
Citera
2011-05-09, 13:27
Medlem
Jrgens avatar
Jag löste det genom att helt enkelt stänga av "stäng av"-knappen. Så det måste vara något glapp med den, eller med sensorn.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrikb82
Med lite tur har du en inställning i bios som helt kan stänga av denna sensorn.
Jag ska titta på det, tack för tipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in