• 1
  • 2
2011-05-09, 00:19
Medlem
Har funderat på detta, en normal människa i Sverige blir ca 80-85 år gammal. Hur kommer det sig att naturen har ställt in livet för oss människor på denna livsgräns?

Jag tror inte att man har upplevt tillräckligt mycket och fått tillräckligt med erfarenhet innan man blir 50-60 år och då verkligen känner sig själv.

Om människan ska kunna utnyttja sin erfarenhet och livserfaenheter så skulle det krävas att åldern ökade till 150-200 år.

Det är faktist ganska deprimerande, när man fyllt 40 så har de flesta av oss redan levt hälften av våra liv.
Citera
2011-05-09, 00:22
Medlem
schou_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Har funderat på detta, en normal människa i Sverige blir ca 80-85 år gammal. Hur kommer det sig att naturen har ställt in livet för oss människor på denna livsgräns?

Jag tror inte att man har upplevt tillräckligt mycket och fått tillräckligt med erfarenhet innan man blir 50-60 år och då verkligen känner sig själv.

Om människan ska kunna utnyttja sin erfarenhet och livserfaenheter så skulle det krävas att åldern ökade till 150-200 år.

Det är faktist ganska deprimerande, när man fyllt 40 så har de flesta av oss redan levt hälften av våra liv.
tack! tjejen gjort slut knullar killar och jag försöker stoppa i mig all möjlig medicin o nu fick ja dödsångest! . ja va fan tänk dig hur jävla mkt man missar :/ ja men frågan e om det går att byta ut alla organ i kroppen utan hjärnan o se hur gammal man blir ?
Citera
2011-05-09, 00:24
Medlem
Ja!s avatar
Ibland känns det som att man lever för länge
Sen är väl 80-85 ganska gammalt? De flesta blir väl inte så gamla.
Citera
2011-05-09, 00:28
Medlem
det beror på vad man gör åt av livet. res, festa, äventyra, slåss, testa tabu, knarka, knulla.

bara man dör lyckig så anser jag att man haft ett långt liv.
Citera
2011-05-09, 00:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Ibland känns det som att man lever för länge

Skriv ALDRIG så igen, vilken hädelse!
Jag skulle lätt vilja leva 150 friska år, tänk er vad annorlunda allt hade sett ut om människan gjorde det..
Citera
2011-05-09, 00:33
Medlem
Livet är alldeles för kort. Jag älskar att göra precis ingenting. Dagar som idag, i solstolen på gräsmatten, ett plommonträd ovanför som vajade. P4 i öronen. Tankar. Timmar. Såna dagar måste ingå i mitt liv hela tiden. Det är ju då jag är som lyckligast. Jag tror jag behöver minst 120 år att bli trött på det.
Citera
2011-05-09, 00:43
Medlem
Allt handlar väl om evulotion. En art utvecklas fortare ju kortare varje generation lever.

Tror nog att om 100 år så har sjukvården m.m. förfinats så pass så livslängden kommer ligga på 110-120 år. Ger ju dock inte mig något som kommer vara död sen länge då.
Citera
2011-05-09, 00:50
Medlem
MeiNs avatar
Svårt att förstå hur man kan se livet som "för kort", du lär aldrig uppleva nånting som varar längre!
Citera
2011-05-09, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!

Förväntad livslängd vid födseln är i Sverige är 78,6 för män och 83,3 för kvinnor, så ganska många blir faktiskt så gamla.
Citera
2011-05-09, 00:52
Medlem
karmazs avatar
För länge sedan så låg en människas livsspann på ca. 30 år så nog lever vi bra mycket längre än vad vi brukade göra. Sedan skulle jorden bli alldeles för överbefolkad om vi levde längre, nej förkorta livslängden med sisådär 10-20 år skulle göra susen för ekonomin och mänsklighetens fortsatta levnad på jorden i och med mindre "belastingar" på samhället i form av dyra pensionärer!
Citera
2011-05-09, 00:56
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xspeakit
Skriv ALDRIG så igen, vilken hädelse!
Jag skulle lätt vilja leva 150 friska år, tänk er vad annorlunda allt hade sett ut om människan gjorde det..
Jag tror att vi skulle se mååånga självmord. Det mänskliga psyket klarar inte hur mycket som helst.

Citat:
Ursprungligen postat av riverman83
Allt handlar väl om evulotion. En art utvecklas fortare ju kortare varje generation lever.

Tror nog att om 100 år så har sjukvården m.m. förfinats så pass så livslängden kommer ligga på 110-120 år. Ger ju dock inte mig något som kommer vara död sen länge då.

Hemska tanke, hej Mad Max-samhälle. Vet du hur många människor som beräknas finnas på jorden om 100 år? (och vilka, det är inte svenskar, så mycket vet jag) och om de dessutom ska leva så länge kan man plussa på rätt ordentligt. Kaos säger jag.
Citera
2011-05-09, 00:58
Medlem
Bargents avatar
Oavsett vilken längd vi hade levat hade nog frågeställningen sett likadant ut. Om vi hade levt i ~4 år hade det förmodligen varit normalt och folk hade hävdat att det vore fantastiskt att leva i 20 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in