Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-08, 22:26
  #1
Medlem
Haak0ns avatar
God afton gott folk! Jag finner mig i en situation jag inte är helt säker på hur den bör hanteras och skulle uppskatta lite hjälp ifrån folk som gillar att hjälpa, kanske till och med en och annan som vet vad dom pratar om!

Det är så här att familjen en gång i en svunnen tid för länge sedan mottog en gåva på ett stort stycke kött ifrån en vän i en annan del av landet, Markaryd. Gåvan mottogs hjärtligt och placerades varsamt i familjens frys, där den blev liggandes och sakta glömdes bort under årens långa lopp.

Idag återupptäcktes äntligen köttbiten igen efter en gedigen räd i frysen. Mycket har dock glömts bort med tiden och idag är ingen helt säker på vad denna mystiska köttbit faktiskt är. Efter långa överläggningar har vi kommit överens om att det med största sannolikhet är strutskött det handlar om, men mer än så är vi inte säkra på.
Det är som sagt en ordentlig bit kött och i dess frysta tillstånd tycker jag mig kunna urskilja ett ben som går igenom köttet. Detta får mig att misstänka att det är en bit av ett lår (heter det strutslår eller finns det ett speciellt namn på denna styckningsdetalj?), men jag är som sagt långt ifrån säker.

Så det jag undrar är dels vilken del av strutsen det är jag har att göra med men också vad man kan tänkas göra av denna fina köttbit. Hur bör man tillaga den? Vad passar att göras på strutskött?
Citera
2011-05-08, 23:19
  #2
Avstängd
krigsmats avatar
Jag hittade tre recept från strutskocken Niklas...
Citera
2011-05-08, 23:58
  #3
Medlem
Haak0ns avatar
Man tackar!

Två av dessa recepten förutsätter dock att man har strutsfilé vilket jag som sagt inte tror att vi har. Grytan lät dock väldigt intressant, det blir kanske att testa!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback