2011-05-08, 12:33
Medlem
Javanna123s avatar
(Visste ej vart jag skulle posta tråden) Jag ska skriva en debattartikel om kortare skoldagar. Jag anser att kortare skoldagar skulle ge bättre betyg eftersom att man då orkar med att plugga när man kommer hem. Har man långa skoldagar orkar man inte lägga hela eftermiddagen på att plugga eftersom att man behöver faktiskt fritid också.

Jag behöver minst ett fakta argument med i artikeln, MED källa. Sitter verkligen fast, kan någon hjälpa mig med lite tips på argument som jag kan använda i artikeln? Tack på förhand.
Citera
2011-05-08, 12:55
Medlem
Ettan^s avatar
Jag har faktiskt så sent som häromdagen hört tvärtom; att ju mer schemalagd undervisning man har inom ett ämne desto högre blir genomsnittsbetyget för eleverna. Det var dock på TV så jag har ingen källa att länka till.

Spontant tror jag inte alls på att betygen blir bättre av kortare skoldagar. Det är disciplinen det är fel på, inte utmattning. Om ungdomarna skulle ha mer fritid är jag väldigt tveksam till att fler skulle välja att avsätta den lediga tiden till att studera. För att det ska gå "plus minus noll" måste man ju plugga ungefär lika mycket som den extra lediga tiden från skolan - kanske lite mindre om man känner att man lär sig mer av att sitta hemma och läsa själv. Men får du 5-10 timmar till i veckan att göra vad du vill med tror jag inte att många kommer att lägga mer än 2-3 timmar på att plugga, om ens det.
Citera
2011-05-08, 13:14
Medlem
cptbs avatar
Så barnen som inte ens klarar av/orkar att plugga i skolan, skulle lägga ner mer tid på att plugga hemma och höja sina betyg om skoldagarna blev kortare?
Citera
2011-05-08, 13:25
Medlem
Javanna123s avatar
Jag har fått detta ämne och kan inte byta. Behöver bara argument med källor inte åsikter om teorin.
Citera
2011-05-08, 13:29
Medlem
Jag tror tvärtom, längre/effektivare skoldagar och inga hemläxor
Citera
2011-05-08, 13:32
Medlem
Ettan^s avatar
Googlar du på "kortare skoldagar bättre betyg" kommer den här tråden på förstaplats, det borde väl säga något om hur lite källor det går att hitta inom ämnet?

Jag har kikat runt lite, men hittar faktiskt inga vetenskapliga studier som visar på att kortare skoldagar skulle kunna leda till bättre betyg. Antagligen har sådana studier aldrig genomförts, eller så söker jag på fel nyckelord (testa scholar.google.se).

Det låter ju väldigt skumt att de ger dig ett ämne och förväntar sig att du ska kunna plocka fram källor som stödjer påståendet om det de facto inte finns några som gör det.

Mitt tips är att du istället letar efter undersökningar som visar på hur stressade dagens ungdomar är i skolan, prestationsångest och liknande. Kanske även hur fetman ökar, och hur ungdomar tränar på fritiden i mindre utsträckning. På så sätt kan du i alla fall försöka bygga ett argument om att kortare skoldagar möjligtvis kan leda till att fler har tid att träna eller aktivera sig på fritiden (eftersom man inte är så trött efter långa skoldagar) vilket absolut har positiva effekter på inlärningsförmåga, minne och koncentrationsförmåga (det kan du också hitta studier som visar utan några större problem). Baserat på det kan du sedan försöka komma fram till slutsatsen att genomsnittsbetyg rimligtvis bör stiga något om ungdomarna är mer vältränade och har tid till avslappning i större utsträckning än idag.

Att hitta en studie som pekar på att kortare skoldagar -> bättre betyg tror jag inte du kommer att lyckas med, så du får gå omvägen och försöka dra (måhända långsökta) slutsatser från andra studier.
Senast redigerad av Ettan^ 2011-05-08 kl. 13:36.
Citera
2011-05-08, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Javanna123
(Visste ej vart jag skulle posta tråden) Jag ska skriva en debattartikel om kortare skoldagar. Jag anser att kortare skoldagar skulle ge bättre betyg eftersom att man då orkar med att plugga när man kommer hem. Har man långa skoldagar orkar man inte lägga hela eftermiddagen på att plugga eftersom att man behöver faktiskt fritid också.

Jag behöver minst ett fakta argument med i artikeln, MED källa. Sitter verkligen fast, kan någon hjälpa mig med lite tips på argument som jag kan använda i artikeln? Tack på förhand.

Kanske att du ska använda dig själv som exempel? Eftersom du inte klarar av en enkel uppgift själv så gör skolan uppenbarligen något fel.

På min tid gick vi och använde något som kallades bibliotek - vet dagens ungdom vad det är? Har du ett lånekort? Tiden går fort och jag börjar bli gammal...

För övrigt finns det en databas som heter Web of Science, jag hade börjat där.
Citera
2011-05-08, 14:06
Bannlyst
Tvärtom - längre skoldagar och inga hemarbeten - då har alla samma förutsättningar och det är lärarnas och skolans fel om eleverna inte får tillräckliga kunskaper och yrkespraktik
Citera
2011-05-08, 14:10
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allante
Tvärtom - längre skoldagar och inga hemarbeten - då har alla samma förutsättningar och det är lärarnas och skolans fel om eleverna inte får tillräckliga kunskaper och yrkespraktik

Det ger inte speciellt mycket att skylla på lärare och skola när det är hos eleverna det brister. Hur förklarar du annars att vissa lyckas få MVG när andra får IG på prov, när de haft lika många lektioner, samma lärare och samma material att arbeta med?

Nej, bättre disciplin hos ungarna skulle leda till bättre betyg utan att behöva ta in "superpedagoger" som ska hålla eleverna i händerna hela vägen till examen.

Kunskapen finns redan där att hämta för de som är intresserade.
Citera
2011-05-08, 14:16
Medlem
Felet med skolan ligger i att en stor del av undervisningen är totalt värdelös och helt oandvändbar rent praktiskt. Skulle man lägga fokus på lite mer intressanta ämnen än utdöda kungar och författare, integraler, derivator och meningslösa bildlektioner så skulle kunskaperna fastna lättare.
Dessutom är inte betygen rättvisa heller.
Citera
2011-05-08, 14:41
Bannlyst
Felet med skolan är att man måste lära sig det bästa själv och hemma.

Vissa lever trista liv och har inget annat att göra än att gräva ner sig i skolan.

Andra lever justa liv med kompisar och vänner mm och har annat att göra än att läsa läxor och plugga till tentor när de kommer hem.
Citera
2011-05-08, 14:52
Medlem
Ettan^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allante
Felet med skolan är att man måste lära sig det bästa själv och hemma.

Vissa lever trista liv och har inget annat att göra än att gräva ner sig i skolan.

Andra lever justa liv med kompisar och vänner mm och har annat att göra än att läsa läxor och plugga till tentor när de kommer hem.

Är inte det där världens äldsta och mest bittra generalisering någonsin inom skoldiskussioner? Det är bara nördar utan socialt liv som får MVG på alla prov. Har man kompisar och ett liv är det omöjligt att vara duktig i skolan. Det stämmer såklart inte, och får mig att misstänka att du själv har dåliga betyg och hellre skyller på allt annat än dig själv, samt ser ner på människor som får bra betyg.

Men nu är vi på väg bort från diskussionen om huruvida kortare skoldagar ger bättre betyg eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in