2004-10-06, 18:45
Medlem
Max Mavens avatar
Började klia som fasen i ljumsken för ett tag sen och kollade upp det på Netdoktorn, där hittade jag precis det jag tror att jag är drabbad av, nämligen just svamp i ljumsken.
http://netdoktor.passagen.se/sjukdom...pljumske.shtml
Där står det ju väldigt mycket bra, men vad för salva eller liknande kan man köpa för att få bukt med det, fattar inte riktigt hur man ska leta??
Är det någon annan som råkat ut för det och hur har ni då gjort för att bli av me det.
Citera
2004-10-06, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Max Maven
Började klia som fasen i ljumsken för ett tag sen och kollade upp det på Netdoktorn, där hittade jag precis det jag tror att jag är drabbad av, nämligen just svamp i ljumsken.
http://netdoktor.passagen.se/sjukdom...pljumske.shtml
Där står det ju väldigt mycket bra, men vad för salva eller liknande kan man köpa för att få bukt med det, fattar inte riktigt hur man ska leta??
Är det någon annan som råkat ut för det och hur har ni då gjort för att bli av me det.

har hört att det går över på en vecka men att det kan dyka upp igen ..finns någon grej man ska spraya på innan man duschar ..för du ska undvika vatten när du väll har fått det..

ja är inte hundra på detta..
Citera
2004-10-06, 18:58
Medlem
Saters avatar
Frugan hade fotsvamp som hon behandlade med en salva som fanns receptfripp på apoteket, vet inte om det är samma men det funkade.
Citera
2004-10-06, 18:59
Medlem
Max Mavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsson Börje
har hört att det går över på en vecka men att det kan dyka upp igen ..finns någon grej man ska spraya på innan man duschar ..för du ska undvika vatten när du väll har fått det..

ja är inte hundra på detta..
Jag har haft det snart i två veckor, så det var därför, trodde också att det skulle försvinna, bara jag höll det rent, men tydligen inte.
Men vad menar du med att man ska undvika vatten när man fått det? eller När man fått svampen?
Citera
2004-10-06, 19:02
Medlem
Max Mavens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sater
Frugan hade fotsvamp som hon behandlade med en salva som fanns receptfripp på apoteket, vet inte om det är samma men det funkade.
Jo, jag har också haft fotsvamp som jag behandlat med någon salva, men det var många år sedan. Dock får jag en känsla av att man ska ha någon annan typ av salva i ljumsken.
Citera
2004-10-06, 19:23
Bannlyst
Citat:
Jag har haft det snart i två veckor, så det var därför, trodde också att det skulle försvinna, bara jag höll det rent, men tydligen inte.
Men vad menar du med att man ska undvika vatten när man fått det? eller När man fått svampen?

exakt undvik vatten och spec tvål på området..så gott som det går..ska finnas något på apoteket som du sprayar på innan du duschar.
Citera
2004-10-06, 21:04
Medlem
Ghoststrokess avatar
Citat:
Är väl så att svampen trivs i fuktiga miljöer...Tycker det enklaste vore att gå till apoteket och fråga dom...Jag tror dom vet vad du behöver
Citera
2004-10-06, 22:34
Medlem
Spikeys avatar
Gå till apoteket och inhandla någon typ av salva som används för svampinfektion i de "ädlare delarna", dvs. typ Canesten osv. Kör ett tunt lager på det aktuella området 1 -2 gr om dagen.
Citera
2004-10-06, 23:21
Medlem
fass avatar
Gå till ett apotek å fråga vad man rekommenderar. Det skiftar nämligen lite beroende på hur resistenssituationen ser ut och vilken del av kroppen svampen sitter på. Skulle tro att svamp i ljumsken är något som man egenvårdar främst och lättast med Lamisil Gel 1g/dag under 1 vecka.

Poängen är iaf att fråga på apoteket, där finns personal som vet precis vad du ska ha. Får liknande frågor typ en gång om dagen...
Citera
2004-10-07, 20:11
Medlem
Max Mavens avatar
Tackar för alla svar

Citat:
Ursprungligen postat av fas
Gå till ett apotek å fråga vad man rekommenderar. Det skiftar nämligen lite beroende på hur resistenssituationen ser ut och vilken del av kroppen svampen sitter på. Skulle tro att svamp i ljumsken är något som man egenvårdar främst och lättast med Lamisil Gel 1g/dag under 1 vecka.

Poängen är iaf att fråga på apoteket, där finns personal som vet precis vad du ska ha. Får liknande frågor typ en gång om dagen...
Tror att du har väldigt rätt i det du skriver. Ska dra iväg till apoteket imorgon, men jag hade inte ens tänkt på att de finns på nätet de också, precis som det mesta nu för tiden. Där på apoteket.se så hittade jag de jag sökte och där stod det även att man kan använda sig av Lamisil för att behandla det. Så det blir till att dra iväg och kolla med apotekarna så att man hittar rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in