• 1
  • 2
2011-05-08, 01:47
Medlem
... Alla sinnen...

Om vi tar bort, lukt, känsel,hörsel och syn

Är det fortfarande ett medvetande? Det vet inte att det existerar, det känner inte att det rör på sig, den känner ingenting, hör ingenting.

Jag har diskuterat lite i olika trådar om Fri vilja, universums uppkomst och vad ett medvetande är för nått.

När jag tänker så här att vi kan faktiskt ta bort alla dom här sinnena från en människa, vad är det som är kvar? Det är fortfarande en funktionerande hjärna som får hela kroppen att funka, muskler och andning funkar, i alla fall med hjälp av maskiner.... Men utan allt det här finns det ju ingenting kvar och det får mig att ifrågasätta om medvetandet skulle existera på nått sätt utanför fysikens lagar, eller innehålla nån slags superunik kod från nån skapare som gör liv unikt..

Vad är skillnad på ett medvetande från en totalt sinneslös livsform med en med alla sinnen intakta, det är väl ingen skillnad? eller?...
Citera
2011-05-08, 01:56
Medlem
Spår av nötters avatar
Från födseln kan knappast ett medvetande bildas, hjärnan har ingen chans att utvecklas utan intryck.
Försvinner alla sinnen i 'vuxen' ålder så behåller man väl alla minnen och sånt, varvid medvetandet fortsätter existera om än i en mycket förvirrad och förvrängd form. Fyfan.

Våra sinnen är det hjärnan skapar medvetandet av, visst kan man reflektera i efterhand men nåt måste ju hamna därinne till att börja med.
Citera
2011-05-08, 01:59
Medlem
jonnizs avatar
Bra tanke, men som nämnt precis tidigare behövs det någon form av intryck för att hjärnans funktioner över huvudtaget ska fungera.

Den hjärnan vi pratar om har ju egentligen bara ett syfte och det är att avläsa omgivningen och alla tankar likaså. Sedan har ju hjärnan också funktioner som styr vår kropp, t.ex andning, men detta är mer baserat på nerver.
Citera
2011-05-08, 02:07
Bannlyst
Hela universum är ett medvetande. När vi dör, blir vi ett med allting och är fortfarande medvetna. Så fort någonting fanns, blev universum medvetet. Detta 'något' som fanns från början och som alltid har funnits är ljuset. Utan mörker kan inte ljus finnas och tvärtom.

Därför är min teori att universum aldrig har skapats utan alltid funnits, mer eller mindre medveten om sig själv.
Citera
2011-05-08, 02:08
Medlem
Teoretiskt ska man väl kunna födas i saknad av alla dessa sinnen. Nån form av hjärndödhet fast ändå inte. Har det första medvetandet utvecklats i brist på alla sinnen. Och kommer vi kanske till och med utveckla nya? :0
Citera
2011-05-09, 20:41
Medlem
Deliberatelys avatar
Min teori är att medvetande bara är en bieffekt av hjärnaktivitet, har du inga sinnesintryck får du ingen input, ingen perception från omgivningen som kan ge upphov till hjärnaktivitet.

I grund och botten i denna tanke så är varenda informationsbearbetningsprocess "medvetande". Varje gång du registrerar information och hjärnan bearbetar detta så uppstår medvetande som en bieffekt, direkt hjärnans aktivitet slutar så slutar medvetandet. Detta innebär att hundar liksom alla andra djur också har medvetande, fast de är inte medvetna om sitt medvetande, för att de inte har förmågan och hjärnkapaciteten att förstå det. Det är nu kommer vi kommer till the tricky part...

Det som skiljer oss människor är att vi är medvetna om vårat medvetande, just eftersom vi har förmågan ett genom logiska slutsatser och komplext tänkande inse och bli medveten om vårat eget medvetande. Jag tror att detta är en oundviklig effekt av komplext och abstrakt tänkande. För att kunna tillämpa abstrakt och komplext tänkande behövs ett medvetet medvetande för att kunna förhålla sig till denna informationsproces, om vi inte hade medvetet medvetande så hade "vi" inte kunnat förhålla oss till abstrakt och komplext tänkande, men på samma sätt är det en omöjlighet, för du kan inte ha det ena utan det andra, de uppstår på naturlig väg exakt samtidigt, för den ena kräver den andra.

I grund och botten är detta medvetande ingenting skiljt eller beter sig inte skiljt från sin naturliga instinkter från ett omedvetet medvetande utan skillnaden är att den kan förhålla sig till komplext och abstrakt tänkande, den enda anledningen till att vi är medvetna om vårat medvetande är för att kunna förhålla oss och kunna använda oss av denna komplexa och abstrakta informationsprocess vi kan tillämpa. På samma sätt finns egentligen ingen fri vilja utan det är bara en illusionistisk produkt för att vi ska kunna förhålla oss till och kunna utnyttja detta abstrakta och komplexa tänkande av överlevnadsskäl, precis som allt annat.
Citera
2011-05-12, 11:30
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1st
Hela universum är ett medvetande. När vi dör, blir vi ett med allting och är fortfarande medvetna. Så fort någonting fanns, blev universum medvetet. Detta 'något' som fanns från början och som alltid har funnits är ljuset. Utan mörker kan inte ljus finnas och tvärtom.

Därför är min teori att universum aldrig har skapats utan alltid funnits, mer eller mindre medveten om sig själv.

HTTP://ARMAGEDDONCONSPIRACY.CO.UK

Du kommer att fastna
Citera
2011-05-13, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1st

Såklart mörker kan existera utan ljus? Det är ju därför det är mörkt.
Citera
2011-05-20, 21:58
Medlem
rememberbillhickss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eustache
HTTP://ARMAGEDDONCONSPIRACY.CO.UK

Du kommer att fastna
http://armageddonconspiracy.co.uk/
läst igenom hela den där sidan för ett tag sen. Bättre sida får man leta efter synd bara att den inte uppmärksammas mer.
Senast redigerad av rememberbillhicks 2011-05-20 kl. 22:00.
Citera
2011-05-24, 14:48
Medlem
Eustaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rememberbillhicks
http://armageddonconspiracy.co.uk/
läst igenom hela den där sidan för ett tag sen. Bättre sida får man leta efter synd bara att den inte uppmärksammas mer.

Jag håller med!
Citera
2011-05-24, 23:46
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Som jag nämnde alldeles nyligen i en annan tråd i forumet så måste ett medvetande ha referensramar för att förstå saker. Har vi aldrig upplevt en rund form på ett eller annat vis (fått det berättat, läst om det, sett det, känt det) så kan vi heller inte bilda oss en bild av den runda formen i vårt inre.

Ett medvetande som inte får någon input skulle således inte ha något att vara medveten om. Medvetandet skulle per (min) definition alltså inte existera.
Citera
2011-05-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Som jag nämnde alldeles nyligen i en annan tråd i forumet så måste ett medvetande ha referensramar för att förstå saker. Har vi aldrig upplevt en rund form på ett eller annat vis (fått det berättat, läst om det, sett det, känt det) så kan vi heller inte bilda oss en bild av den runda formen i vårt inre.

Ett medvetande som inte får någon input skulle således inte ha något att vara medveten om. Medvetandet skulle per (min) definition alltså inte existera.

Men om du får för dig att ge det här medvetandet ett input så börjar det ju att arbeta med det? Det lär väl betyda att det är medvetet fast utan arbete?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in