Parlino
Hela systemet bygger på Parlinos ”Polare”-system. Det går ut på att du, med ett Parlino Kontantkort, anmäler dig till Parlino att du vill bli ”Polare”. Som Polare kan du beställa hem startpaket gratis. Dessa får du i brevlådan och du förväntas dela ut till folk du känner/folk i allmänhet. För varje kontantkort som sedan laddas på med valfri summa (99, 199 eller 299kr) får både du och din ”vän” 100kr extra på era kontantkort att ringa för.
Med andra ord:
Vi väljer att ladda på varje kort med 99kr (betalningsmetod tar jag upp senare). Inom fyra arbetsdagar har Parlino då fyllt på både det kortet, samt ditt Polare-kort med 100kr vardera. Detta innebär att dina 99kr på ena kortet har blivit totalt 299kr. En ganska fin tillväxt, men det gör ju ingen större nytta inne på dessa kontantkort.
Vegas007 (www.vegas007.com)
Vegas007 är den enda pokerklienten just nu som erbjuder möjligheten att sätta in pengar på pokerkontot via mobiltelefonen (i alla fall vad jag känner till). Efter att ha registrerat ditt konto går det till som så att du skickar ett SMS innehållandes en viss text, och det angivna beloppet dras då från ditt kontantkort.
Här finns det dock några restriktioner som är viktiga att känna till:
1. Du kan givetvis bara registrera ett konto per IP-adress, annars är risken stor att dina konton blir låsta.
2. Du kan göra insättningar på 100kr eller 200kr, vilket innebär att på alla de kontantkort som du ”delar ut” blir det 99kr kvar, dessa får man försöka hitta någon annan användning för.
3. Du kan bara sätta in 200kr per 24 timmar och konto via SMS.
4. Vegas007 tar en avgift på 10% av det insatta beloppet, vilket innebär att efter att du laddat på med 99kr, och sedan fört över 100kr från det kontantkortet plus 100kr från ditt Polare-kort, kommer du att ha ~180kr på pokerkontot.
5. Du kan bara sätta in pengar på två olika konton om dagen med ett och samma telefonnummer.
6. Du kan bara sätta in pengar från fyra olika telefonnummer per konto och månad. Dock kan du sätta in flera gånger med samma konto under månaden. Det kommer att bli aktuellt med ditt Polare-konto.
När jag började kände jag dock endast till punkt 1-4, vilket gjorde att min tanke om att bara behöva registrera tre konton (från tre olika IP-adresser) skulle innebära att jag skulle kunna sätta in 3*200kr/dag. Detta skulle resultera i omsättning på 18.000kr/månad om man utförde detta dagligen. Men det krävs 90 olika kontantkort för att göra detta, och eftersom att det endast går fyra olika nummer per konto så skulle det innebära att jag behövde 22-23 olika pokerkonton, istället för tre.
Det här problemet skulle man dock kunna lösa, förutsatt att man har ett Proxy-program (likt Tor) som lyckas lura Vegas007 att registreringen sker från olika IP-adresser. Själva registreringen sker via hemsidan, man behöver alltså inte göra detta via pokerklienten.
Ett par övriga saker om Parlino Polare som kan vara intressanta att känna till:
I samband med att du värvar en polare får du även 1 poäng. Parlino har en vinsttrappa där du vid en viss uppnådd poängnivå belönas med en vinst. Bortsett från den gula tomten är det ju såklart välkomna tillskott, förutsatt att man lyckas hålla på så länge.
Vinster:
15 poäng – Gul tomte
25 poäng – Nokia 5310 Xpress music (värde ca 2150 kr)
80 poäng – Presentkort på elektronik ( värde 5000 kr)
120 poäng – Presentkort på elektronk (värde 4000 kr)
200 poäng – Presentkort på elektronik ( värde 10000 kr)
200 värvade polare innebär:
40 000 kr i bonus på 201 olika kontantkort. 20 000 kr på ditt Polare-kort. En ganska värdelös (antar jag) mobiltelefon, presentkort på elektronik till ett totalt värde av 19 000 kr. Dessutom har du även 200 kontantkort med ca 99kr styck på, exakt vad man ska göra av dessa pengar är oklart. Men jag brukar ibland betala mina bussresor med dessa kort. Dessutom har jag köpt ett par hockey- och fotbollssändningar via sajten s24.se.
Fruktansvärt drygt att man inte kan sätta in andra summor än 100kr och 200kr, eller att man bara kan ladda på med 99kr, 199kr eller 299kr. Vet att Tele2 har kontantkort man kan ladda på med 125kr, det hade ju gjort det här bra mycket mer lönsamt (ca 2.60 gånger insatsen istället för 1.80).
Kom ihåg att successivt köpa värdebevis och ladda på korten, ladda inte på för många åt gången. Dels för att det kan dra till sig onödigt uppmärksamhet, men också för att OM de skulle få för sig att på något vis ”frysa” dina kort, så har du inte lagt ut pengar i onödan.