Citat:
Ursprungligen postat av Eindpeng
Hej alla glada flashbackanvändare!
Har det senaste året varit sjuk lite oftare än vad jag är van vid. Har kört på hårt och inte återhämtat mig och har därför åkt på tre förkylningar på 6 veckor.. Planen är att råda bot på detta, och jag har funnit en möjlig orsak till mitt försämrade immunförsvar. Jag äter INGEN frukt och INGA grönsaker. Nu är det slut på det! Vill få i mig diverse nyttigheter så jag har tänkt så här, en vanlig dag:
Frukost:
Juice, äpple
Middag:
Sallad, gurka, tomat
Kväll:
Banan
Något som saknas? Har ingen koll på det här med fruk&grönt, kanske finns det någon superfrukt som pwnar att äta?
Lev och må.
Helt rätt tid att börja äta grönsaker! Snart börjar våra affärer digna av diverse vårprimörer.
Ser att folk redan tipsat om andra grönsaker och dylikt men vill bara förtydliga att de grönsaker du initialt nämner inte kommer förse din kropp med nämnvärt många näringsämnen. Gurka får du i stort sett bara vatten av, samma med tomat. Banan innehåller lite b12 men är i övrigt ganska menlös när det kommer till näring. Äpple innehåller mycket antioxidanter vilket är bra.
Om jag var du skulle jag satsa på bladgrönsaker. Bönor och linser kräver både lite vana och skills för att laga så att de blir riktigt bra. Ska du äta några bönor rekommenderar jag borlottibönor som i min mening är bönornas rolls royce. Försök få tag på torkade då de är mycket bättre än de på burk, bara att blötlägga ett dygn innan användning och sedan koka tills de är mjuka. Men annars är heta tips färsk spenat, svartkål, grönkål. Vill du se till att få mycket näring är broccoli bra (klår alla citrusfrukter du kan tänka dig i vitamininnehåll!). Kålrabbi är inte riktigt i säsong (tror jag). Men det är en enormt underskattad grönsak. Söt och knaprig, perfekt att ha i sallader!
Sen är det bara att kasta dig över allt med blast som hamnar i butikerna nu på våren. Fantastiska morötter väntar runt hörnet bl.a.!