• 1
  • 2
2011-05-07, 12:05
Bannlyst
Hej alla glada flashbackanvändare!

Har det senaste året varit sjuk lite oftare än vad jag är van vid. Har kört på hårt och inte återhämtat mig och har därför åkt på tre förkylningar på 6 veckor.. Planen är att råda bot på detta, och jag har funnit en möjlig orsak till mitt försämrade immunförsvar. Jag äter INGEN frukt och INGA grönsaker. Nu är det slut på det! Vill få i mig diverse nyttigheter så jag har tänkt så här, en vanlig dag:

Frukost:
Juice, äpple
Middag:
Sallad, gurka, tomat
Kväll:
Banan

Något som saknas? Har ingen koll på det här med fruk&grönt, kanske finns det någon superfrukt som pwnar att äta?

Lev och må.
Citera
2011-05-07, 12:15
Medlem
EBEDMTs avatar
frukter/grönsaker/nötter. Dom innehåller mycket antioxidanter och det är bra för kroppen och imunförsvaret. Hittade en sida, här finns bra exempel på saker som innehåller mycket antioxidanter.

http://www.ewerman.se/modules/core/d...kt,gr%F6nt.pdf
Citera
2011-05-07, 12:16
Bannlyst
Släng i dig tre äpplen istället.

Avocado ska vara nyttigt som fan. Nötter också.
Citera
2011-05-07, 12:34
Bannlyst
Så äpplen är bättre än äpple/banan?
Nötter var ett bra tips, det skall jag börja med också.
Citera
2011-05-07, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eindpeng
Så äpplen är bättre än äpple/banan?
Nötter var ett bra tips, det skall jag börja med också.
Ingen aning. Jag menade att äpplen är så goda så du kan gott slänga i dig ett par till.
Citera
2011-05-07, 12:53
Bannlyst
Jaha! Det har du sannerligen rätt i.
Citera
2011-05-07, 13:18
Medlem
Imperators avatar
Nötter är nyttigt, i inte alltför stora mängder. Tänk bara på att inte använda salta nötter, utan naturella. Risken finns annars att man får i sig för mycket salt. Andra saker som är gott och nyttigt:

Bönor (finns oerhört många sorter, men kidney-, vita och bruna är väl de vanligaste.)
Rotfrukter (morötter, kålrot, palsternacka osv.)
Linser (röda, gröna m.fl.)

...ja, så kan man hålla på. Varför inte skaffa dig en vegetarisk kokbok? De brukar inte bara innehålla spännande recept, utan också näringsläror om vad man ska tänka på för att få i sig en balanserad kost.
Citera
2011-05-07, 13:23
Bannlyst
Ok. Planen är dock inte att lägga om min kost till någon slags vegetarianspäckad dröm utan snarare komplettera mina i övrigt ganska sunda måltider med lite frukt och grönt.

Så, saker att äta:

Äpple
banan
nötter
apelsin

Har päron nåt egenvärde öht?
Citera
2011-05-07, 14:22
Medlem
Tja !

klart du ska äta frukt och grönt !!
gillar dom flesta tipsen du fått !
fikon valnötter kiwi passionsfrukt ! det är en bra frulle booste
ingefära lime chilli koriander är fan en av mina favoriter nu !
grapefrukt och citrusfrukter knäcker att göra lemonader på pressa isa sockra lite mixa mixa lite till kallt vatten boom kanske lite mynat :P haha
Citera
2011-05-07, 14:30
Medlem
Likmasks avatar
Istället för att bara äta äpple och banan tycker jag att du ska satsa på variation. Det är allra bäst om du vill förbättra din hälsa. Ät det som är i säsong, eftersom det smakar bäst.
Citera
2011-05-07, 15:07
Medlem
arnold2k5s avatar
kosten är helt klart viktig men sömn och träning ska inte förringas.
Hur ser din vardag ut? Stressar du mycket? är du ofta trött? tränar du något?
Om inte så är risken att du har väldigt höga halter av bla kortisol (stresshormon) vilket ger försämrat imunförsvar
Citera
2011-05-07, 15:49
Medlem
Imperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eindpeng
Ok. Planen är dock inte att lägga om min kost till någon slags vegetarianspäckad dröm utan snarare komplettera mina i övrigt ganska sunda måltider med lite frukt och grönt.
Det var inte heller det jag föreslog. Bönor, rotfrukter och linser är alla goda grönsaker som alla funkar till kött. Vad sägs som lite grillad lammkotlett med ungsrostade rotsaker och tzatziki? Det kan du dessutom komplettera med en liten trevlig bönsallad. Poängen är att även om man inte planerar att gå över till vegetariankost (jag är själv omnivor) så finns det all anledning att titta lite på gröna recept, om inte annat så för inspirationens skull.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in