2011-05-06, 10:00
Medlem
Vivvis avatar
Vill börja med att säga att jag inte är nån pryd människa...och jag svär själv emellanåt.
Men av nån anledning så ogillar jag skarpt när man svär i TV och musik.
När jag var liten så var det nästan en dödssynd om någon svor i TV.
Jag vet att svordomar är en del av språket och ett sätt att uttrycka sig starkt, men om jag råkar höra mig själv svära så tycker jag det låter bedrövligt illa.

När jag lyssnar på folk som kan ge uttryck för sina känslor utan att använda svordomar så känns det
faktiskt som om man tar dom mer på allvar. Svärord är egentligen mest bara ett substitut.
Tänk bara på när man hör Americaner som är arga. Det enda man hör är..fuck you....fuck you....fuck you.
Dom har inget som helst ordföråd och med ett konstant "fuck you" så bevisar dom nästan att dom inget vettigt har att säga.

Hur som helst...jag önskar att det blev mer "förbjudet" att svära i TV och musik igen...det låter inte bra...även i öronen på oss som faktiskt svär ibland.
Citera
2011-05-06, 10:05
Medlem
Ser inget fel i svordomar, tycker det är riktigt kul när man hör det på tvn i serriösare program, då blir dom helt ifrån sig
Men ibland kan det vara jobbigt när dom bara kastar ut 10 svordomar i rad.
Citera
2011-05-06, 11:17
Medlem
Silfverklingas avatar
Men för i helvete, chilla nu ditt fittböghål. Jag hatar när musik censureras från svordomar, då det bara är en tom tystnad. När svordomar i TV censureras brukar man ju i alla fall kunna läsa på läpparna och se vad personen säger. Jag ser verkligen ingen poäng i att censurera dessa bägge medier, låt folket säga vad de vill. So what att barn lär sig lite fula ord, det skulle de ändå tids nog göra.

Jag själv svär i var och varannan mening. Har några få vänner som påpekat detta ur en negativ aspekt men annars är det knappast någon som bryr sig. Dessutom borde ingen bry sig. Det är min mun, jag säger vad jag vill, och så länge det inte kränker någon så anser jag det vara okej. I och med att dagens samhälle inte är lika kristet så är det inte lika tabu att vanhedra Guds namn (tänk bort USA).

Som sagt: Välkommen till 2000-talet TS! Århundradet då du kan skända Guds namn utan att hamna i helvetet!
Senast redigerad av Silfverklinga 2011-05-06 kl. 11:19.
Citera
2011-05-06, 12:06
Medlem
Det har blivit vanligare med svordomar i mediasammanhang, helt klart. Jag reagerade mer på det förr. Att återberätta något, berätta en historia eller dra ett skämt där någon/några svordomar ingår är helt OK, t o m eftertraktat. Däremot kan spontana svordomar skära sig fortfarande. Vissa kan svära i meningar på ett sätt så att det passar, men andra kan det inte. Generellt får vi nog vänja oss vid det här i takt med att vårt samhälle blir coolare och hippare. Det är alltså en generationsväxling som är på gång, även i radio och TV.
Citera
2011-05-06, 12:23
Medlem
Janos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vivvi
Vill börja med att säga att jag inte är nån pryd människa...och jag svär själv emellanåt.
Men av nån anledning så ogillar jag skarpt när man svär i TV och musik.
När jag var liten så var det nästan en dödssynd om någon svor i TV.
Jag vet att svordomar är en del av språket och ett sätt att uttrycka sig starkt, men om jag råkar höra mig själv svära så tycker jag det låter bedrövligt illa.

När jag lyssnar på folk som kan ge uttryck för sina känslor utan att använda svordomar så känns det
faktiskt som om man tar dom mer på allvar. Svärord är egentligen mest bara ett substitut.
Tänk bara på när man hör Americaner som är arga. Det enda man hör är..fuck you....fuck you....fuck you.
Dom har inget som helst ordföråd och med ett konstant "fuck you" så bevisar dom nästan att dom inget vettigt har att säga.

Hur som helst...jag önskar att det blev mer "förbjudet" att svära i TV och musik igen...det låter inte bra...även i öronen på oss som faktiskt svär ibland.

Håller helt med där. Amerikaner brukar uttrycka sig riktigt omoget. Iallfall på nätet och speciellt på youtube. Nästan alla kommentarer man ser är består av ''you fuckin' cunt ass bitch nigga. Fuckin' faggot ass nazi-communuist satanist cocksucker''. Går helt enkelt inte att ta dom på allvar när de lägger ner mer energi på att svära än att faktiskt komma med en poäng eller ett argument. Dessa omogna jänkare...
Citera
2011-05-06, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aristocrata
Det har blivit vanligare med svordomar i mediasammanhang

Jag antar att du menar mediesammanhang
Citera
2011-05-06, 13:18
Bannlyst
Svettiga fotbollstjejer, som intervjuas i sportsammanhang, svär i vart och vartannat ord.
Det låter fjantigt och obildat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in