• 1
  • 2
2011-05-05, 22:43
Medlem
Cerises avatar
Någon som vet vad man kan få reda på exakt ur en kreditupplysning, vilka detaljerna är och så vidare.
Tack
Citera
2011-05-05, 22:46
Medlem
storm79s avatar
Din taxerade inkomst föregående skatteår(just nu 2009), dina skulder, civilstånd och om du äger bostad. Det är ungefär vad man ser där
Citera
2011-05-05, 22:47
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storm79
Din taxerade inkomst föregående skatteår(just nu 2009), dina skulder, civilstånd och om du äger bostad. Det är ungefär vad man ser där
Även antal betalningsanmärkningar, varför du har fått det (skatt, csn, osv) samt aktuellt skuldsaldo.
Citera
2011-05-05, 22:57
Medlem
van.hoogstratens avatar
Syns även om du äger några andra fastigheter förutom bostaden t.ex. sommarstuga eller driver företag.

Det syns även hur många kreditupplysningar som har gjorts på dig de senaste 12 månaderna.
Citera
2011-05-10, 18:07
Medlem
Cerises avatar
Så inga uppgifter på eventuella sparpengar och aktier?
Citera
2011-05-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cerise
Så inga uppgifter på eventuella sparpengar och aktier?

Nej. Det enda som går att se är storleken på kapitalinkomsterna, men det säger ju knappt ett skit.
Citera
2011-05-10, 20:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Nej. Det enda som går att se är storleken på kapitalinkomsterna, men det säger ju knappt ett skit.

Hur funkar det nu med kreditupplysning? Får privatpersoner ut uppgifter som inkomst/vinst av kapital på de enklare typerna av upplysning eller krävs det full upplysning med brev hem till mig om vem som frågat då?

Har en del nyfikna arbetskamrater som gillar att pilla med ratsit och min arbetsinkomst är väl inte så mycket att orda om men de kommer skita i brallan av avund om de får se mina inkomster av kapital. Något jag gärna undviker.
Citera
2011-05-10, 21:35
Medlem
Blocket.ses avatar
Har en liten fråga..

Jag bytte nyss mobilabonemang, företaget gjorde en kreditupplysning, och ett brev från UC damp ner i lådan. Men dagen efter kom ett till brev, med samma förfrågning..
Så nu har jag 2 förfrågningar på 2 dagar, av samma företag.
Jag har bara beställt ett abonemang..

Jag mailade dom och krävde att dom ska kontakta UC och ta bort den ena förfrågningen. Skrev också att om dom inte kan göra det, så vill jag ha ett skriftligt intyg, på att jag bara har beställt 1 abonemang. Och att dom har råkat göra en upplysning för mycket..
Detta för att jag själv ska kunna överklaga den sista förfrågningen..

Mycket jobb bara för det kan tyckas, men jag vill fan inte ha mitt rena och skuldfria UC fyllt av skit..

Frågan var otydlig i texten, men kan företaget häva förfrågningen? Eller är det jag som måste överklaga den?
Citera
2011-05-10, 22:21
Medlem
Lånar tråden lite.
Har fått ett par kreditupplysningsbrev i brevlådan (utslaget på lång tid, inte alla på en gång).

Min fråga är:
Kan det anses negativt att det har skett många kreditupplysningar på kort tid (12 mån)?
Eller är det bara en siffra på pappret så att säga?
Om flertalet av krediterna har avslagits, ses det som något negativt?

Tack!
Citera
2011-05-10, 22:32
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoffmaestro90
Lånar tråden lite.
Har fått ett par kreditupplysningsbrev i brevlådan (utslaget på lång tid, inte alla på en gång).

Min fråga är:
Kan det anses negativt att det har skett många kreditupplysningar på kort tid (12 mån)?
Eller är det bara en siffra på pappret så att säga?
Om flertalet av krediterna har avslagits, ses det som något negativt?

Tack!

Många förfrågningar, och dessutom avslag brukar inte se bra ut gon dom mer seriösa aktörerna..
Låter som att du bör ligga lågt ett tag
Citera
2011-05-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Många förfrågningar, och dessutom avslag brukar inte se bra ut gon dom mer seriösa aktörerna..
Låter som att du bör ligga lågt ett tag

Tänkte väl det. Nu har jag inte överdrivet många upplysningar på mig, men bra att veta!
Men dessa försvinner så att säga med tiden?
Säg att jag inte skulle röra en kredit på 13 månader, då skulle den delen av upplysningen vara tom om jag ansökte om kredit efter 13 månaders stopp? Eftersom de endast visar 12 senaste månaderna?
Citera
2011-05-11, 16:55
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoffmaestro90
Tänkte väl det. Nu har jag inte överdrivet många upplysningar på mig, men bra att veta!
Men dessa försvinner så att säga med tiden?
Säg att jag inte skulle röra en kredit på 13 månader, då skulle den delen av upplysningen vara tom om jag ansökte om kredit efter 13 månaders stopp? Eftersom de endast visar 12 senaste månaderna?

Det är sant.
¨
Men har du kreditkort eller andra avbetalningar så synd det såklart.
Även fast skulden är 0 på korten..

Kan tex vara Volvokort, Ikea, som varenda männsika tydligen ska ha.
Jag förstår inte vitsen med att tanka på tex ST1 eller Volvokort. Man måste ju iaf betala tillbaka allt månaden efter. kanske jag som är gammalmodig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in