• 2
  • 3
2011-05-09, 15:33
Medlem
tistlas avatar
@Elbarto 449:
Länka gärna om du kan, jag finner ämnet dimensioner, fysik mycket intressant!

Det vetenskapliga, det vi kunnat gnm matematik räkna ut men inte kan se är ju bara det ett under, men också det som denna tråd av bara farten nuddar vid;
Varför?
Vad/vem/vilket har satt igång hela "experimentet" universum?

Kommer vi någonsin att kunna förstå oändlighet? Jag i vart fall försöker föreställa mig något som aldrig tar slut och visst en cirkel är en liknelse som nästan fungerar. Men var finns cirkeln? Och hur blir den oändlig om det ändå är två punkter som slutar ihop?

Om någon vet, ge gärna en bättre liknelse! Spiral har jag tänkt också, men nej det blir inte rätt på något sätt.
Citera
2011-05-09, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afuhren
Å gud dessa jävla trådar. Nej, det finns inget bakom VÅR rymd som är större än oss.

Det finns absolut inget som talar till din fördel här (om jag förstår dig rätt).

Vi är en millimeter av vår galax, och inte ens en petimeter av universum, det är helt omöjligt att säga hur det ligger till i detta läge.
Citera
2011-05-10, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tistla
@Elbarto 449:

Det vetenskapliga, det vi kunnat gnm matematik räkna ut men inte kan se är ju bara det ett under, men också det som denna tråd av bara farten nuddar vid;
Varför?

Kommer vi någonsin att kunna förstå oändlighet? Jag i vart fall försöker föreställa mig något som aldrig tar slut och visst en cirkel är en liknelse som nästan fungerar. Men var finns cirkeln? Och hur blir den oändlig om det ändå är två punkter som slutar ihop?

Om någon vet, ge gärna en bättre liknelse! Spiral har jag tänkt också, men nej det blir inte rätt på något sätt.

Precis, en cirkel. Men utanför en cirkel finns det något

Förvirrad man blir utav att föreställa sig oändligheten
Citera
2011-05-10, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elbarto449
Det finns ju teorier om att vårat universum i den tredje dimensionen är oändligt, samtidigt som det ryms inom en fjärde dimension, som även den är oändlig. Denna fjärde dimension är bortom vår tankeförmåga, och kommer alltid att vara det. Vi kan dock spekulera kring dess egenskaper genom att studera de dimensioner vi har kännedom och kunskap om. En dimension kan ju beskrivas som en frihet att röra sig i en viss riktning. Något intressant är att vi, som lever i den tredje dimensionen, endast kan se saker och ting ur ett tvådimensionellt perspektiv. Anledningen till att vi uppfattar ett klot vara runt är på grund av ljus, egentligen ser vi en cirkel. Om en organism levde i den fjärde dimensionen skulle denne alltså se saker ur ett tredimensionellt perspektiv. Med andra ord skulle den organismen kunna se igenom allting som finns i vår värld. Det finns mängder av intressanta filmer att se angående dimensioner och vårat universum.

Jag skulle uppskatta titeln på en film
Citera
2011-05-11, 01:19
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tistla
@Elbarto 449:

Varför?

Är du intresserad av oändlighet rekommenderar jag "Dangerous Knowledge" om fyra matematikforskare inom ämnet som blev galna

Om man betraktar tid som en dimension, så kan man tänka sig att det finns fler dimensioner som vi förstår när vår "tid" är inne. Som när vi fick minnet och förstod att det fanns tid, förändring, cykler osv.

Eftersom vår 3-dimensionella värld både kan expandera och kontrahera m.h.a. tid så finns det teorier att även tiden kan gå framåt och bakåt m.h.a. en "femte" dimension.

Vet inte hur man kan likna det, som ett tvådimensionellt papper som du böjer och helt plötsligt bildar djup i bilden brukar väl vara en klassisk. En cirkel är ju som sagt oändlig, precis som en sfär (som jorden) när du adderar en dimension. Nästa dimension bör fungera på samma sätt, därmed blir frågan om oändlighet lättare att se kanske. Hur många dimensioner som finns bör väl vara oändligt enligt matematiken Eller enligt strängteorin så 26? eller något sådant.
Citera
2011-05-11, 08:40
Medlem
Betydligt mycket större risk att vi är en atombomb som snart kommer gå bananas.
Citera
2011-12-04, 23:54
Medlem
tistlas avatar
Jag tror att jag ökat mina kunskaper inom ämnet en smula, men min förståelse lackar...

Strängteorin= 9 eller fler dimensioner, tror jag, eller är det 26 nu?

Enligt många forskare idag kan det finnas parallella universum med annorlunda naturlagar än vårat och kanske andra ddimensioner, de liknar vårt vid ett membran som fladdrar och gnm gravitation dras mot ett annat membran som fladdar. "vår" gravitation är förhållandevis svag och därför spekulerar de att det andra universumet har en stark gravitation som gör att vi dras mot varandra. Men som två magnethalvor repellar vi när stöten kommer.
Typ ngt åt det hållet.
Men frågan återstår, i vad existerar dessa fladdrande membran?
Jag har en ny favvo. Mörk energi, som konsumerar /tillintetgör ljus, som gör så att universum expanderar. Som är motsatsen till mörk materia, vilken drar samman saker till sina svarta hål. Drar utåt, drar inåt.
Mörker/ ljus. God/ond materia/energi
Finns gud, kan man tom börja undra?
Citera
2011-12-05, 01:54
Medlem
Awokad0s avatar
Tips nr 1 inom filosofi;

Ställ dig frågan: Kan jag veta det här?

Vi kan inte veta om det existerar någonting bakom våran rymd eller en gud vilket gör frågan helt irrelevant till verkligheten.

edit: råkade skriva regel, ändrade det till tips för att inte bli idiotförklarad.
Citera
2011-12-05, 02:15
Medlem
One-Loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awokad0
Tips nr 1 inom filosofi;

Ställ dig frågan: Kan jag veta det här?

Vi kan inte veta om det existerar någonting bakom våran rymd eller en gud vilket gör frågan helt irrelevant till verkligheten.

edit: råkade skriva regel, ändrade det till tips för att inte bli idiotförklarad.

Du menar att ditt första Tips inom filosofi är att förkasta filosofin självt, eftersom det mesta inom filosofin ingår under fliken "icke bestämbart". Det är väl därför det just heter filosofi och inte vetenskap?

Just Religion, Medvetandet och Existensen öht är ju stora frågor inom filosofin, och är alla områden man inte kan veta.
Citera
2011-12-05, 04:23
Medlem
Jag har svaret på din fråga TS men "dem" låter mig inte mig få berätta något om det.
Citera
2011-12-05, 09:12
Medlem
Awokad0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One-Love
Du menar att ditt första Tips inom filosofi är att förkasta filosofin självt, eftersom det mesta inom filosofin ingår under fliken "icke bestämbart". Det är väl därför det just heter filosofi och inte vetenskap?

Just Religion, Medvetandet och Existensen öht är ju stora frågor inom filosofin, och är alla områden man inte kan veta.

Med filosofi bygger man ut sitt verklighets perspektiv och får mer insikt i människan. Att börja fundera över saker som faktiskt är omöjligt att kunna veta är cancer för ditt generella tänkande.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in