Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Som jag sa lät och låter jag onödigt hård, men du kan knappast förvänta dig ersättning från försäkringskassan för att du "vill må bra naturligt". Vidare säger jag inget om din ADHD, men jag antar att du som de flesta anser att det är koncentrationssvårigheter som ligger till grund för att du inte klarar av att jobba? Skaffa isåfall ett mindre koncentrationskrävande jobb (så gammal att du inte kan byta jobb verkar du inte vara). I dagens Sverige förväntas du arbeta med dödlig cancer och seriöst... I jämförelse med det är bokstavsdiagnoser ingenting.
Tror ärligt att du kan få svårt att få ersättning från försäkringskassan.
Jag har fram till nu tvivlat på diagnosen idioti men ändrade mig efter att ha läst dina inlägg.
Är du utbildad inom området?
Om inte så tycker jag att du skall hålla igen brödlådan så slipper du skämmas över hur dum du låter.
Till TS:
Visst kan du få sjukersättning för ADHD, men jag skulle rekommendera dig att skaffa en psykologkontakt och få hjälp med att utreda VAD i din diagnos som hindrar dig från att arbeta heltid på ett tillfredsställande sätt.
Du kan då få hjälp med just det eller få det specificerat på läkarintyget och så gör FK en bedömning om den är acceptabel för sjukersättning.
Själva diagnosen ger ingen automatiskt rätt till sjukersättning men däremot så kan det finnas något i just DIN diagnos som gör att dina chanser att matchas gentemot Arbetsmarknaden via Arbetsförmedlingen blir små eller tom omöjliga och då kan du få ersättning av den anledningen.
Hur många mediciner har du prövat? Det finns ju mer än en sort.
Det finns på många orter bra grupper för folk med ADHD, jag skulle rekommendera dig att gå med i någon sådan då du där kan få mycket bra tips och hjälp med att bearbeta din ADHD och råd om hur du bäst går tillväga för att få ett mer tillfredsställande liv.
Lycka till!