2011-05-05, 16:29
Medlem
hej jag fick diagnosen adhd för 1år sen. fick ingen hjälp efter att jag fått diagnosen det enda som erbjöds var medecin och den mådde jag dåligt av och kunde inte sova, så tänkte söka till försäkringskassan för nedsatt arbetsförmåga. så nu undrar jag hur mkt ersättning kan man få där ifrån? förstår att det inte är samma för alla men hur mkt har ni fått? mvh.. vet inte om tråden är rätt placerad, mod får gärns flytta isf.
Citera
2011-05-05, 18:54
Medlem
Kan erkänna att jag inte är mycket för bokstavskombinationer då de inte existerade när jag växte upp och folk likförbannat kunde skapa sig en framtid.

Du vägrar ta medicin som ordinerats för att du mår dåligt? Varför tar du inte ytterligare mediciner för att även må bra? Jag menar antidepressiva läkemedel brukar ge ångest och därför skrivs oftast ångestdämpande samt mediciner för sömn ut. Jag vet inte med det borde ju vara samma sak vid hittepådiagnoser som ADHD?

Hur som helst tror jag inte att du är berättigad till sjukpenning, då din arbetsförmåga knappast är nedsatt grejen är snarare den att du får ta dig själv i kragen och sluta skylla ifrån dig.

Jag inser att jag låter onödigt hård men ärligt talat funkar det inte att skylla på bokstavskombinationer bara för att man 80 eller 90-talist då föregående generationer klarat sig utmärkt. Kan säga att efter att "bokstavssjukdomarna" blev "erkända" har jag inte träffat på en enda praktikant som inte skyller sin inkompetens på "bokstavssjukdom", inte en enda verkar fatta att inkompetensen beror på bristande erfarenhet. Fattar ärligt inte hur det kan komma sig att alla numera är stolta dyslektiker/kalkylektiker/bokstavsbarn, kan inte folk bara inse att de är korkade?
Citera
2011-05-05, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Kan erkänna att jag inte är mycket för bokstavskombinationer då de inte existerade när jag växte upp och folk likförbannat kunde skapa sig en framtid.

Du vägrar ta medicin som ordinerats för att du mår dåligt? Varför tar du inte ytterligare mediciner för att även må bra? Jag menar antidepressiva läkemedel brukar ge ångest och därför skrivs oftast ångestdämpande samt mediciner för sömn ut. Jag vet inte med det borde ju vara samma sak vid hittepådiagnoser som ADHD?

Hur som helst tror jag inte att du är berättigad till sjukpenning, då din arbetsförmåga knappast är nedsatt grejen är snarare den att du får ta dig själv i kragen och sluta skylla ifrån dig.

Jag inser att jag låter onödigt hård men ärligt talat funkar det inte att skylla på bokstavskombinationer bara för att man 80 eller 90-talist då föregående generationer klarat sig utmärkt. Kan säga att efter att "bokstavssjukdomarna" blev "erkända" har jag inte träffat på en enda praktikant som inte skyller sin inkompetens på "bokstavssjukdom", inte en enda verkar fatta att inkompetensen beror på bristande erfarenhet. Fattar ärligt inte hur det kan komma sig att alla numera är stolta dyslektiker/kalkylektiker/bokstavsbarn, kan inte folk bara inse att de är korkade?
för att jag är inte sugen på att trycka i mig massa tabletter jag vill må bra naturligt..mkt stämmer i det du skriver , jag skyller ingenting på min diagnos min närmaste vet inte ens om diagnosen.jag jobbar redan deltid men har det svårt ekonomiskt därför undrar jag lite.
Citera
2011-05-05, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinTimell
för att jag är inte sugen på att trycka i mig massa tabletter jag vill må bra naturligt..

Som jag sa lät och låter jag onödigt hård, men du kan knappast förvänta dig ersättning från försäkringskassan för att du "vill må bra naturligt". Vidare säger jag inget om din ADHD, men jag antar att du som de flesta anser att det är koncentrationssvårigheter som ligger till grund för att du inte klarar av att jobba? Skaffa isåfall ett mindre koncentrationskrävande jobb (så gammal att du inte kan byta jobb verkar du inte vara). I dagens Sverige förväntas du arbeta med dödlig cancer och seriöst... I jämförelse med det är bokstavsdiagnoser ingenting.

Tror ärligt att du kan få svårt att få ersättning från försäkringskassan.
Citera
2011-05-05, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Som jag sa lät och låter jag onödigt hård, men du kan knappast förvänta dig ersättning från försäkringskassan för att du "vill må bra naturligt". Vidare säger jag inget om din ADHD, men jag antar att du som de flesta anser att det är koncentrationssvårigheter som ligger till grund för att du inte klarar av att jobba? Skaffa isåfall ett mindre koncentrationskrävande jobb (så gammal att du inte kan byta jobb verkar du inte vara). I dagens Sverige förväntas du arbeta med dödlig cancer och seriöst... I jämförelse med det är bokstavsdiagnoser ingenting.

Tror ärligt att du kan få svårt att få ersättning från försäkringskassan.

Jag har fram till nu tvivlat på diagnosen idioti men ändrade mig efter att ha läst dina inlägg.
Är du utbildad inom området?
Om inte så tycker jag att du skall hålla igen brödlådan så slipper du skämmas över hur dum du låter.

Till TS:
Visst kan du få sjukersättning för ADHD, men jag skulle rekommendera dig att skaffa en psykologkontakt och få hjälp med att utreda VAD i din diagnos som hindrar dig från att arbeta heltid på ett tillfredsställande sätt.
Du kan då få hjälp med just det eller få det specificerat på läkarintyget och så gör FK en bedömning om den är acceptabel för sjukersättning.
Själva diagnosen ger ingen automatiskt rätt till sjukersättning men däremot så kan det finnas något i just DIN diagnos som gör att dina chanser att matchas gentemot Arbetsmarknaden via Arbetsförmedlingen blir små eller tom omöjliga och då kan du få ersättning av den anledningen.

Hur många mediciner har du prövat? Det finns ju mer än en sort.
Det finns på många orter bra grupper för folk med ADHD, jag skulle rekommendera dig att gå med i någon sådan då du där kan få mycket bra tips och hjälp med att bearbeta din ADHD och råd om hur du bäst går tillväga för att få ett mer tillfredsställande liv.

Lycka till!
Citera
2011-05-06, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Jag har fram till nu tvivlat på diagnosen idioti men ändrade mig efter att ha läst dina inlägg.
Är du utbildad inom området?
Om inte så tycker jag att du skall hålla igen brödlådan så slipper du skämmas över hur dum du låter.

Jag håller med dig hur sjukt det än låter...

Men skämmas kommer jag aldrig att göra då "ADHD" lustigt nog kommit först på senare år. Jämför man mängden ungdomar med "ADHD" idag med för tio år sedan börjar man ju undra om det kanske är diagnoserna det är fel på i väldigt många fall.

Sedan grundar jag mina åsikter om ts möjligheter att få sjukersättning på vad han/hon själv skriver. Fattar inte varför det är sjukersättning som efterfrågas istället för hur besvären kan lindras. Seriöst verkar ju inte Ts ha gjort speciellt mycket hittills mot sina besvär. Jag anser att det borde vara prio ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in