2011-05-05, 16:10
Medlem
Hej

Gr just nu p gymnasiet , gr i linjen teknik

Det jag vill jobba med r programmering eller systemutvecklare

jag undrar lite vad som r den strsta skillnaden mellan dom.
undra ocks vilka hgskoler som kan ha ngon bra utbildning.
Jag vill 100% satsa p min karrir s jag undrar om det r ngon strre skillnad med lnerna p dom 2?
har tnkt p att flytta till ett annat land ocks typ som England och undrar om det r mer betalt i andra lnder fr dom jobben?
Citera
2011-05-05, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busbona
Hej

Jag vill 100% satsa p min karrir s jag undrar om det r ngon strre skillnad med lnerna p dom 2?
har tnkt p att flytta till ett annat land ocks typ som England och undrar om det r mer betalt i andra lnder fr dom jobben?

finns vl egentligen en definitionsskillnad mellan dem, men ute i verkligheten r det "same same".
Ln avgrs enligt mig p kompetens, frmga att leverera, interagera med kunder och kollegor och din personlighet.
inte om det str systemutvecklare eller programmerare p visitkortet.

gllande skolor, KTH, Chalmers r ju de klassiska.

flytta till annat land kan du vnta med att fundera p tills du r halvvgs igenom din examen, och ev har gjort ngon eller ngra utlandsterminer.

Plugga p s ses vi om 5 r!

/B
Citera
2011-05-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busbona
Hej

det r samma sak
Citera
2011-05-05, 22:42
Medlem
bafzels avatar
P mitt jobb gr man skillnad mellan programmerare och utvecklare med definitionen att programmeraren gr det den blir tillsagd och lser programmeringsuppgifter medans systemutvecklaren har en bredare kunskap om system, grnssnitt, anvndbarhet m.m och har ett strre eget ansvar. Dr jag jobbar anstller man i stort sett enbart personer med en "systemutvecklingsprofil".
Tror dock inte detta r ngon allmn definition och vill du enbart syssla med programmering och bryr dig mer om algoritmer n grnssnitt s finns det lika mycket jobb med ungefr lika mycket i ln.
Senast redigerad av bafzel 2011-05-05 kl. 22:47.
Citera
2011-05-05, 23:30
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bafzel
P mitt jobb gr man skillnad mellan programmerare och utvecklare med definitionen att programmeraren gr det den blir tillsagd och lser programmeringsuppgifter medans systemutvecklaren har en bredare kunskap om system, grnssnitt, anvndbarhet m.m och har ett strre eget ansvar. Dr jag jobbar anstller man i stort sett enbart personer med en "systemutvecklingsprofil".
Tror dock inte detta r ngon allmn definition och vill du enbart syssla med programmering och bryr dig mer om algoritmer n grnssnitt s finns det lika mycket jobb med ungefr lika mycket i ln.

vad br man plugga fr att hlla p med grnssnitt och s d? dataingenjr?
Citera
2011-05-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Ngot inom Mnniska-Datorinteraktion, exempelvis Interaktionsdesign.
Citera
2011-05-06, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonungHonung
Kognitionsvetenskap
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in