2011-05-05, 15:04
Medlem
Jag har sökt lite på forumet men inte hittat något som svarar på just detta.

Jag sitter inne på ett mindre scoop om tveksamma aktiviteter på min skola, och fattig student som jag är hade jag tänkt gå till pressen med det hela. Jag vet inte själv exakt hur storskaligt det är, men jag kan tänka mig att det är mer än nog för ett uppslag eller en helsida i Expressen/AB, kanske till och med förstasidan på en bantningstips-dag. Det fina i kråksången är att gymnasieskolan min är kommunal, och all nödvändig information kan därmed hämtas ut med stöd av offentlighetsprincipen, så skolledningen har ingen chans att dölja det.

Nu har jag gått och funderat lite på hur man bäst sköter det hela. Vem betalar bäst, och ska man erbjuda exklusivitet eller gå till alla?

Hur mycket jag får spelar inte så stor roll, men jag vill ju ha skäligt betalt, och jag kan tänka mig att det är mer än vad redaktören erbjuder första gången man ringer. Kort och gott: vem/vilka ska jag ringa och hur ska jag lägga upp det hela, samt vad kan jag tänkas få?
Citera
2011-05-05, 15:34
Moderator
skunkensunes avatar
//Rubrik ändrad.

Tipsa media -► Tipsa media [hur går det till? /mod]

mod
Citera
2011-05-05, 15:47
Medlem
Bullens avatar
Du ska inte räkna med några stora pengar.
Man betalar generellt inte för tips. Det är mer som betalt för besväret. Undantaget något väldigt speciellt förstås.
Jag rekommenderar att inte försöka köpslå eller spela ut flera mot varandra. Tidningarna har god vana av tipsare. Och kör du för hårt så skippar dom dig.
Kontakta via tipstelefonen eller kontakta nyhetschefen. Bered dig dock på att dom är väldigt stressade så var beredd på att fatta dig kort.
Via tipstelefonen så kan det "drunkna" lite i tipsen och är avhängt att det sitter någon med huvudet på skaft för att fasta för din grej.
Senast redigerad av Bullen 2011-05-05 kl. 15:49.
Citera
2011-05-05, 18:02
Medlem
Om du är först med ett tips som genererar ett antal klick ,så brukar det bli en 2000 spänn, sen skatt på det men ca 15-1700kr i n på kontot, fast räkna med fördröjning 3-4månader innan du har stålarna.
Annars så är de väldigt sjyssta och ger dig den kredit du vill ha/anonymitet. Aftonbladet är bäst, expressen försöker alltid att blåsa dej med en massa motmejl om du har tipsat andra tidningar etc..
Min rekomendation är att sitter du på ett scoop, tipsa Ab och skippa Expressen, Expressen betalar aldrig ändå,judar!
Citera
2014-02-23, 10:33
Medlem
Tipsa tidning hur går de till?

Hej! Jag har en kusin som har fått ett proffesionellt kontrakt inom en sport. Stolt som man är så tycker jag de är värt att uppmärksammas i tidningen där vi bor. Och jag vill tipsa anonymt eftersom min tjejkusin är väldigt blyg och skulle bli sur på mig om hon fick reda på att jag läckt ut med de De jag undrar över är hur de går till för jag antar att tidningen vill göra en liten intervju med henne?., hur går de till när dem kontaktar henne? Och hur gör tidningen för att få reda på ifall de är sant att hon blivit proffs?
Om man tipsar anonymt är de säkert att de inte kommer med i tidningen att jag läckte ut med infon?
Någon som har erfarenhet från att tipsa en tidning som kan hjälpa mig.

MVH
Citera
2014-02-23, 10:36
Medlem
I och med att du startat den här tråden kan du inte längre vara anonym när du tipsar tidningen, alla som läser ditt inlägg och artikeln kan ju lägga ihop ett och ett...
Citera
2014-02-23, 10:43
Medlem
Hehehe de har du helt rätt i faktiskt. Bryr mig inte om folk på flashback länkar ihop de.
Men mest att min kusin inte ska veta om de. Tror inte hon hänger på flashback, tyvärr är detta forumet mansdominerat skulle jag tro så de är nog lugnt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in