2011-05-05, 10:53
Medlem
Kan man träna upp de kognitiva musklerna och tex höja sin IQ med 50%
Citera
2011-05-05, 10:57
Bannlyst
Om du tränar på alla IQtest dagligen. Så lär du kunna knepen på då sätt få bra IQ.
Citera
2011-05-05, 10:59
Medlem
Kadde1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinkyLover
Om du tränar på alla IQtest dagligen. Så lär du kunna knepen på då sätt få bra IQ.
Då tränar ju du bara frågeformen i proven, du kommer fortfarande inte kunna applicera det tänkandet i andra lägen.
Citera
2011-05-05, 11:23
Medlem
ang3lias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadde1
Då tränar ju du bara frågeformen i proven, du kommer fortfarande inte kunna applicera det tänkandet i andra lägen.

Ja, men man kommer ju ha höjt sin IQ eftersom IQ mäts med IQ-test. Det var ju det TS frågade om.
Citera
2011-05-05, 12:50
Medlem
Kadde1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ang3lia
Ja, men man kommer ju ha höjt sin IQ eftersom IQ mäts med IQ-test. Det var ju det TS frågade om.
Nej, TS frågade om man kunde träna sig mer intelligent, inte om man kunde höja sitt resultat på ett IQ test. Dessa två är inte densamma.
Citera
2011-05-05, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big Kahuna
Kan man träna upp de kognitiva musklerna och tex höja sin IQ med 50%
www.lumosity.com erbjuder spel i syfte att träna de kognitiva förmågorna. Dual-n-Back är ett spel jag också kan rekommendera som visat sig ge högre resultat på intelligenstest av typen progressiva matriser. I övrigt kan jag bara rekommendera att göra saker som kräver ansträngning av arbetsminnet eftersom det är nära kopplat till intelligens, så som intelligens definieras av Spearman, Flynn och Gottfredson m.fl.
Citera
2011-05-05, 14:24
Medlem
ang3lias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadde1
Nej, TS frågade om man kunde träna sig mer intelligent, inte om man kunde höja sitt resultat på ett IQ test. Dessa två är inte densamma.

En högintelligent person har högt IQ (definitionen). IQ mäts med IQ-test.
Vad är det för skillnad?
Citera
2011-05-05, 14:28
Bannlyst
Citat:
En högintelligent person har högt IQ (definitionen). IQ mäts med IQ-test.
Vad är det för skillnad?
Jösses! Ge facit till ett mongo inför ett IQ-test och tro att han plötsligt blivit intelligent.
Citera
2011-05-05, 15:17
Medlem
ang3lias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djursonen
Jösses! Ge facit till ett mongo inför ett IQ-test och tro att han plötsligt blivit intelligent.

Förlåt. Jag är lätt autistisk. Anser dock fortfarande inte att det är någon skillnad.

Ett mongo som gör ett IQ-test och får ett väldigt högt IQ-värde lär väl knappast anses som mongo? Om han har fuskat är det såklart en annan femma.

Gör du ett matematikprov och får MVG så har du ju antingen fuskat eller så är du bra på den matematiken som finns på just det provet.

Alltså: en person som får högt IQ-värde på ett IQ-test har hög IQ och hög intelligens eftersom definitionen på IQ (intelligenskvot) är följande:
"Intelligenskvot (IQ, förkortning för Intelligenz-Quotient, tyska, efter arbeten av den tyske psykologen William Stern) är ett mått på en människas intelligens."
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
Senast redigerad av ang3lia 2011-05-05 kl. 15:31.
Citera
2011-05-05, 15:33
Medlem
Citat:
"Intelligenskvot (IQ, förkortning för Intelligenz-Quotient, tyska, efter arbeten av den tyske psykologen William Stern) är ett mått på en människas intelligens."
Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Intelligenskvot
Hmm, jag trodde det var Terman som myntade begreppet IQ.
Citera
2011-05-05, 15:47
Medlem
ang3lias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engl
Hmm, jag trodde det var Terman som myntade begreppet IQ.

Det trodde jag med.
Citera
2011-05-05, 15:55
Medlem
Kadde1s avatar
Citat:
Text

*Suckar*
Som exempel då...om jag sitter och nöter in några tal från någon hög nivå av matte blir jag inte helt plötsligt totyber på matematik, jag har lärt mig vissa tal och en liten del men matematik i helhet kan jag fortfarande vara värdelös på. Got it? Sitter man och nöter liknande IQ test så lär man sig frågorna till slut(menar inte svaren rakt av utan hur frågorna ställs och lite nästan som en som löser korsord tänker sig in i hur den som skapade korsordet tänkte) Man nöter in en liten del men du kan inte applicera det fritt någon annan stans bara för det. Comprende? Troligen inte.

Ber om ursäkt om jag verkar dryg ect men jag tycker inte att det ska vara så jävla svårt att förstå...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in