2011-05-05, 01:10
Medlem
Spenderade kvällen med att avnjuta matchen mellan Man U och Shalke, och fick för mig att ta ett stoppur och ta tiden på hur många minuter alla avbrott tar (hörnor, frisparkar, inkast etc..)!

Jag började ta tiden vid start av andra halvleken, 45 minuter återstod. Av dessa 45 matchminuter, var det ca 15 minuter avbrott, det vill säga 1/3 av halvleken försvann.

När klockan nått 90 minuter, väljer domaren att lägga till 3 minuter i övertid.

Min fråga är då följande: Borde inte domaren lägga till de där 15 minuterna som det har varit avbrott istället för ynka 3?
Citera
2011-05-05, 01:29
Medlem
Kesslers avatar
Man lägger ju inte till för hörnor, frisparkar och inkast som tar "normal tid" att sparka/kasta. Man lägger till om en spelare ligger skadad eller om en spelare/tränaren står och tjaffsar med domaren och liknande situationer. Att det tar 10sek att ta upp bollen och sen kasta in den räknas alltså inte som 10sek tillägg, om det däremot tar 2min tills inkastet kastas pga. att en spelare ligger och bölar på planen så lägger domaren till någon minut.
Citera
2011-05-05, 01:42
Medlem
Greedy Geniuss avatar
Har gjort samma sak och jag kände först att det ändå vore rätt gött med effektiv-tid a'la hockey eller basket men sen insåg jag att matcherna hade blivit rätt sega med total matchtid uppemot 3 timmar för en match med mycket avbrott..
Citera
2011-05-05, 01:48
Medlem
djgoebbelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kessler
Man lägger ju inte till för hörnor, frisparkar och inkast som tar "normal tid" att sparka/kasta. Man lägger till om en spelare ligger skadad eller om en spelare/tränaren står och tjaffsar med domaren och liknande situationer. Att det tar 10sek att ta upp bollen och sen kasta in den räknas alltså inte som 10sek tillägg, om det däremot tar 2min tills inkastet kastas pga. att en spelare ligger och bölar på planen så lägger domaren till någon minut.

Precis.
Det som domaren lägger till tid för är tydligt maskande, byten och skador. Allt annat (hörnor, inkast, insparkar) ses som naturliga avbrott och därför läggs inte någon extra tid till för det.
Citera
2011-05-05, 03:05
Bannlyst
Kommer ihåg när jag såg Stoke mot något lag (tror det var Man City) och jag räknade hur lång tid det tog för Stokes Rory Delap att torka bollen vid varje inkast. Sammanlagt tog det ca 6 minuter just den matchen. Där om något bör ju domaren lägga till extra minuter. Fattar inte varför Delap får hålla på sådär överhuvudtaget.
Citera
2011-05-05, 11:51
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zteeek
Kommer ihåg när jag såg Stoke mot något lag (tror det var Man City) och jag räknade hur lång tid det tog för Stokes Rory Delap att torka bollen vid varje inkast. Sammanlagt tog det ca 6 minuter just den matchen. Där om något bör ju domaren lägga till extra minuter. Fattar inte varför Delap får hålla på sådär överhuvudtaget.

Hade det varit en målvakt som hade hållt på så vid en inspark hade han fått gult varje match. Helt stört egentligen.
Citera
2011-05-05, 13:53
Medlem
zuprwhirls avatar
Är frustrerande när det är 3 minuters "tilläggstid" och det tar en minut för målvakten att göra en inspark, låt oss säga i matchminut 91. Trots detta blåser domaren av efter exakt 93 minuter.
Citera
2011-05-05, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuprwhirl
Är frustrerande när det är 3 minuters "tilläggstid" och det tar en minut för målvakten att göra en inspark, låt oss säga i matchminut 91. Trots detta blåser domaren av efter exakt 93 minuter.

I Sydamerika blåser du ju nästan alltid av en bra bit innan stopptiden är slut, vilket kan störa mig. +5 är annonserat och man blåser av vid 94:00.
Citera
2011-05-05, 21:51
Medlem
Jag förstår vad ni har sagt. Men tycker fortfarande att man ska SPELA fotboll i 90 minuter, inte 60 minuter som det ungefär blev i den nämnda matchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in