• 1
  • 2
2011-05-05, 00:40
Medlem
Jag har ett litet angenämt problem. Jag är på väg att tjäna mer än vad man får göra per termin. Här nedan följer min situation:

-Jag studerar på heltid, studierna började i mitten av januari och slutar i början av juni, fribelopp 62000 som jag förstått det.
- Jag har precis sålt fonder med vinst 58000 kr
- Jag har en aktieaffär som jag vill ta mig ur där jag kommer få en vinst på 13000 kr.
- Jag ska studera till hösten
- Jag ska inte jobba något under sommaren.

Jag kommer spränga fribeloppet om jag går ur min aktieaffär nu när den ligger med vinst. Vad kommer att hända? hur funkar CSN, kommer jag komma undan? kommer de att titta till min totala inkomst under 2011? eller kommer jag få ett återbetalningskrav om jag säljer mina aktier då jag sprängt fribeloppet för våren? Dessutom undrar jag hur de får kunskap om hur mina aktie- och fondaffärer?
Citera
2011-05-05, 00:48
Medlem
Ostmackans avatar
Är väldigt osäker, men har fått för mig att CSN gör skillnad på kapitalvinst och förvärvsinkomst. På deras hemsida http://www.csn.se/om-csn/lag-och-rat...emedel/inkomst borde man kunna hitta rätt information.

Edit. Mycket möjligt att de anser att kapitalvinst är inkomst trots allt. "Till grund för beräkning av inkomst i Sverige ligger inkomstbegreppet sammanlagd inkomst av tjänst, näringsverksamhet och kapital."

Intressant fråga!
Senast redigerad av Ostmackan 2011-05-05 kl. 00:53.
Citera
2011-05-05, 05:44
Medlem
Diablo1118s avatar
Fonder och aktier räknas med som inkomst i CSN.
Citera
2011-05-05, 05:45
Medlem
Studerande bör ha sina tillgångar i en kapitalförsäkring, om man nu är så fräck att man vill ta emot bidrag samtidigt som man har pengar att själv klara uppehället med.
Citera
2011-05-05, 07:16
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Jag har varit i samma situation - CSN tar ingen hänsyn och kommer bokstavligen talat rövknulla dig. Nu var min vinst en bit högre och jag fick betala tillbaka 29000:-.

Jag förstår varför man får göra detta då det rör sig om bidrag mm. men de ruckade inte en cm på sig.
Citera
2011-05-05, 08:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
Jag har varit i samma situation - CSN tar ingen hänsyn och kommer bokstavligen talat rövknulla dig. Nu var min vinst en bit högre och jag fick betala tillbaka 29000:-.

Jag förstår varför man får göra detta då det rör sig om bidrag mm. men de ruckade inte en cm på sig.

Precis, det rör sig om bidrag. Bidrag får man för man inte har tillräckligt med pengar för att klara sig själv. Har du pengar att klara dig själv från andra inkomstkällor så behöver du inget bidrag. Bidrag i Sverige är ingen rättighet som många tycks tro. Försörjningsbidrag, bostadsbidrag, CSN-bidrag etc ska gå till de som har dåligt med pengar för att klara en skälig levnadsnivå utan bidragen.

Gör man kapitalvinster på 60000kr är man inte särskilt fattig.
Citera
2011-05-05, 11:57
Medlem
gör jag en kapitalvinst på 60.000 har jag också betalat 18.000 kr i skatt, på sätt i stor mån täckt kostnaden för mitt bidrag, så skippa snacket om rättvisa här. Det är inte intressant vad ni anser för det handlar inte om ämnet. Studiebidraget anser jag vara en riktig rättighet, det är till för att täcka kostnader för att kunna studera. Men det är väl som vanligt, slöhet ska belönas.

Nu en fråga jag inte fått svar på, jag kommer med största sannolikhet inte ha samma inkomst i höst och kommer inte komma upp över 136000 kr 2011 i inkomst. Har det någon betydelse? tittar de över året i regel?
Citera
2011-05-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
gör jag en kapitalvinst på 60.000 har jag också betalat 18.000 kr i skatt, på sätt i stor mån täckt kostnaden för mitt bidrag, så skippa snacket om rättvisa här. Det är inte intressant vad ni anser för det handlar inte om ämnet. Studiebidraget anser jag vara en riktig rättighet, det är till för att täcka kostnader för att kunna studera. Men det är väl som vanligt, slöhet ska belönas.

Nu en fråga jag inte fått svar på, jag kommer med största sannolikhet inte ha samma inkomst i höst och kommer inte komma upp över 136000 kr 2011 i inkomst. Har det någon betydelse? tittar de över året i regel?

Håller med. När man studerar kommer det samhället till gagn genom att man ökar sin kompetens. Det ska man få bidrag för om man inte har en för hög lön samtidigt. Att man ska betala sin utbildning med sina sparade och investerade pengar, som redan där gör stor nytta för samhället, är bara fel.

Till din fråga - de tittar per termin/kalenderhalvår. Denna termin räknas t o m 30 juni eller liknande tror jag, därefter ska det nog nollställas.
Citera
2011-05-05, 12:52
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Studiebidraget anser jag vara en riktig rättighet, det är till för att täcka kostnader för att kunna studera. Men det är väl som vanligt, slöhet ska belönas.

Det handlar inte om det heller. Det handlar om att de som inte har rika föräldrar ska ha samma möjlighet till att studera som alla andra. Dvs de som verkligen behöver bidraget är de med fattiga föräldrar och inte de som är födda med en silversked i munnen.

Sen behöver man inte gilla det systemet men det är så det funkar i solidaritetens samhälle.

Kom inte och säg att de fonderna som nu gett dig en vinst på 60000kr är bekostade av dig själv. Du har fått dem av dina föräldrar givetvis.
Citera
2011-05-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det handlar inte om det heller. Det handlar om att de som inte har rika föräldrar ska ha samma möjlighet till att studera som alla andra. Dvs de som verkligen behöver bidraget är de med fattiga föräldrar och inte de som är födda med en silversked i munnen.

Sen behöver man inte gilla det systemet men det är så det funkar i solidaritetens samhälle.

Kom inte och säg att de fonderna som nu gett dig en vinst på 60000kr är bekostade av dig själv. Du har fått dem av dina föräldrar givetvis.

Ännu en hjärntvättad individ som tror att enda möjligheten till framgång ekonomiskt är via lotto eller arv. Efter att ha bott hemma under 3 år (efter gymnasiet) då jag jobbade och hade en snäll hyra på 1700 i månaden och kontinuerligt sommar- och extraarbete under gymnasietiden, på det har jag inte gjort några större resor och dessutom varit rätt återhållsam med mina pengar, utekvällar har sällan kostat mer än några hundralappar för min del när jag väl unnat mig dem. Så fick jag ett bra kapital. Kapital som jag till stor till investerade i Ryssland, kan nog inte kalla utvecklingen för skicklighet då jag är tveksam till hur stor kunskap jag egentligen hade, men upp i värde gick pengarna.......

http://web.msse.se/SEB/SGF/quicktake.aspx?six=SEB-RYSS
Citera
2011-05-05, 22:28
Medlem
Det går väl att "byta" aktier på avanza (om du nu använder deras tjänst)? Vad jag förstått, ligger du aldrig likvid under den transaktionen och således registreras ingen inkomst.
Citera
2011-05-05, 23:45
Medlem
Miluras avatar
Spräng inte fribeloppet under några som helst omständigehter.. du KOMMER att bli återbetalningsskyldig inom 1-2 år

sitter själv i den sitsen nu från 2009, pluggade upp mina betyg på vux under -09
De året fick jag ut ett skadestånd (från skada -05) på 136k
130k av dom gick direkt till skulder (sjukskriven ett par år)
tjänade även runt 70k utslaget på hela året på extra jobb..

jajjemen de damp ner ett brev med återbetalningskrav på 2 terminer i brevlådan idag...

KUK CSN!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in