2011-05-04, 22:12
Medlem
Tjena! Tänkte köpa ett filter till mitt canon 28mm 1.8 objektiv. Jag förstår inte riktigt hur jag vet om det passar. Tänkte mig nått billigt UV filter. Såg polarisationsfilter och närbildslinser, är det något att ha?

Tänkte också köpa mig ett motljus skydd.

tack på förhand!
Citera
2011-05-04, 22:31
Medlem
Du bör läsa på lite om vad filtren ger för effekter: http://www.cambridgeincolour.com/tut...ns-filters.htm
UV-filter används idag med digitala kameror mest för att skydda frontlinsen på objektivet.

Det är filterdiametern som avgör om filtret passar ditt objektiv. När det gäller motljusskydd, måste du tänka på hur vidvinkligt objektivet är på just din kamera. Har du en sensor i APS-C-storlek, vilket är vanligt på billiga systemkameror, är 28mm inte lika vidvinkligt som om du hade en fullformatsensor. Ett motljusskydd som passar objektivet på en aps-c-kamera, kan därför orsaka kraftig vignettering på en fullformatskamera.
Citera
2011-05-04, 22:36
Medlem
Se upp för billiga UV-filter, de kan märkbart sänka bildkvaliteten...

För att få ett som passar ska du välja ett filter som har "58mm" i namnet, vilket är diametern på filterfästet hos just Canon EF 28/1,8 USM, i alla fall om man ska tro Cyberphotos uppgifter om objektivet.
Citera
2011-05-04, 22:41
Medlem
Okej tack! har ni något förslag på något bra uv filter?
Citera
2011-05-04, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novak
Okej tack! har ni något förslag på något bra uv filter?

Märket B+W kan du kolla in om du vill ha lite dyrare filter, annars tror jag säkert att filter från Hoya, Kenko och Dörr duger också.
Citera
2011-05-13, 19:15
Medlem
sceptics avatar
Jag brukar köpa filter och annat från www.maxsaver.net. Adressen ger lite scam-vibbar, men sidan är 100 % seriös och har väldigt bra priser.
Citera
2011-05-14, 16:43
Bannlyst
Jag är också inne på det här med filter. Jag ska nu utomlands och är lite väl rädd om kameran, så rädd att jag undviker att använda den. Då kom jag och tänka på att köpa ett filter, uv-filter, som gör det den ska SAMT skyddar linsen mot smuts/stänk. Är det en bra ide tycker ni, eller borde jag vänja mig vid att behöva rengöra linsen? Canon 550D.
Citera
2011-05-14, 17:56
Medlem
Rodah15s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluxback
Jag är också inne på det här med filter. Jag ska nu utomlands och är lite väl rädd om kameran, så rädd att jag undviker att använda den. Då kom jag och tänka på att köpa ett filter, uv-filter, som gör det den ska SAMT skyddar linsen mot smuts/stänk. Är det en bra ide tycker ni, eller borde jag vänja mig vid att behöva rengöra linsen? Canon 550D.

Tycker du ska köpa ett uv-filter, se det som en billig försäkring till objektivet.
Citera
2011-05-14, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rodah15
Tycker du ska köpa ett uv-filter, se det som en billig försäkring till objektivet.

Med vördnad tackar jag dig för stödet. Ska göra det.
Citera
2011-05-15, 15:02
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Ett UV-filter har ingen effekt alls på en digitalkamera, förutom att ev orsaka reflexer i motljus och försämra bildkvalitén lite grann. Däremot skyddar det ju som sagt frontlinsen, så det är en avvägning man får göra...
Citera
2011-05-15, 19:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Ett UV-filter har ingen effekt alls på en digitalkamera, förutom att ev orsaka reflexer i motljus och försämra bildkvalitén lite grann. Däremot skyddar det ju som sagt frontlinsen, så det är en avvägning man får göra...

Det är lite som en kondom... Det ger ett visst skydd, men det är så mycket skönare utan

Så länge man har bra kvalitet på UV-filtret bör det väl inte märkas så mycket men jag kör för det mesta utan numera. Linsskydd använder jag aldrig och nu börjar jag att skrota filtren också. Ett motljusskydd är oftast på och lyckas jag ändå komma åt frontlinsen får jag skylla mig själv...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in