Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-04, 18:16
  #1
Medlem
Är det någon mer än jag som är lite förvånad över att kursen nu ligger en hyfsad bit lägre än innan nyheten om att de fått träff i Atrushfältet?

Nog för att den fyndigheten säkert till viss del var inprisad i värderingen redan, men att kursen sjönk till under den kurs de låg på innan träffen hade jag inte väntat mig.

Är det bara utspädningen iom den PP på $50m som sätter sina spår kanske?
Citera
2011-06-22, 00:09
  #2
Avstängd
ShaMaran Petroleum Corp - SNM

Tjenare!

Kollade runt lite vilka bolag som skulle noteras snart och hittade detta bolag, Shamaran Petroleum, som ska noteras på first north idag!

Vad tror ni, något att satsa på?

Och hur är det egentligen med nynoterade bolag? Brukar aktien gå uppåt eller hur är det?
Citera
2011-06-22, 15:25
  #3
Medlem
http://www.redeye.se/aktiebloggen/shamaran-petroleum

Där kan du läsa lite.
Citera
2011-09-01, 14:20
  #4
Medlem
Tänkte se om det går att få liv i denna tråd om ShaMaran pertoleum.
Tycker att Shamaran verkar vara ett högintressant bolag med hög potential.

Olja har ju readn hittats i ett av deras fält, och borr resultat väntas komma nu i början på september, på ett annat fält. Produktion beräknas redan starta i kv4-11 - kv1-12.

Att denna aktie idag(1/9-2011) kostar bara 3,95kr borde betyda en grym uppsida?

Vad tror Ni om denna aktie, är det något att lägga sitt kapital på?

Mvh
Citera
2011-09-01, 18:49
  #5
Medlem
Jag tror på Shamaran och Lundinarna och har tankat på mig mer hela vägen ner. Kommer att ta en lite större position till i dagarna innan det kommer nyheter om borrningar och reservuppdateringar. Ju mer man följer bolaget desto mer verkar det som att kursen (förutom senaste tidens härdsmälta på börsen) mest har pressats ner pga den politiska osäkerheten. En ny oljelag ligger för godkännande, och bör släppas snart. Är den positiv för bolagen som verkar i Kurdistan så kommer kursen dra räjält tror jag. Mycket nyheter som väntar den närmaste måndaen, vilket ska bli riktigt spännande.
Citera
2011-09-01, 19:10
  #6
Medlem
Arch3uss avatar
Ett klart köp om man är djärv. Lundinarna har lyckats förr och vet vad de håller på med.

Går det måhända att jämföra med Tanganyika Oil, ni som var med om den resan?
Citera
2011-09-01, 22:38
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Jag tror på Shamaran och Lundinarna och har tankat på mig mer hela vägen ner. Kommer att ta en lite större position till i dagarna innan det kommer nyheter om borrningar och reservuppdateringar. Ju mer man följer bolaget desto mer verkar det som att kursen (förutom senaste tidens härdsmälta på börsen) mest har pressats ner pga den politiska osäkerheten. En ny oljelag ligger för godkännande, och bör släppas snart. Är den positiv för bolagen som verkar i Kurdistan så kommer kursen dra räjält tror jag. Mycket nyheter som väntar den närmaste måndaen, vilket ska bli riktigt spännande.


Den nya oljelagen som du sa ligger som för godkännande. Vilka är den negativa respektive positiva effekterna för Shamaran om den godtags eller ej?

Är det någon insatt i detta som kanske kan ge ett svar?

Mvh
Citera
2011-09-20, 18:25
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wafi
Den nya oljelagen som du sa ligger som för godkännande. Vilka är den negativa respektive positiva effekterna för Shamaran om den godtags eller ej?

Är det någon insatt i detta som kanske kan ge ett svar?

Mvh


Det positiva i att om den godkänns kan utländska bolag sälja sin kurdistanpumpade olja. Dvs bolagen kommer börja generera positiva kassaflöden. Kurserna kommer rusa. Å andra sidan, slås förlsaget ner. Så blir våra aktier inte vatten värda. Risk och reward när det är som bäst
Citera
2011-09-20, 19:57
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av energise
Det positiva i att om den godkänns kan utländska bolag sälja sin kurdistanpumpade olja. Dvs bolagen kommer börja generera positiva kassaflöden. Kurserna kommer rusa. Å andra sidan, slås förlsaget ner. Så blir våra aktier inte vatten värda. Risk och reward när det är som bäst

Absolut! Jag tror dock, den utdragna processen till trots, att lagen till sist kommer att klubbas, möjligen med smärre förändringar. Anledningen till detta är att det idag är så många företag som redan verkar i området och har plöjt ner otroliga summor i sina koncessioner. En av dessa är stora multinationella företag med stark politisk backup från t,ex USA. Skulle oljelagen slås ner i sin helhet skulle det innebära rätt stora politiska förvecklingar på hög nivå.
Citera
2011-09-23, 21:00
  #10
Medlem
Ska naturligtvis stå "en DEL av dessa är stora multinationella...."

Tankade på rätt ordentligt från 3.10 till 2.90 idag. Trodde faktiskt inte den skulle under 3 spänn, men jag ser det mest som en tillfällig rea (fast framtiden lär få utvisa om jag hade rätt).

Tankade även en del Africa oil från 8,20 ner till 8 spänn. Har tankat färdigt där för ett tag nu dock. Sjunker den inte väldigt mycket till innan första borrningarna sparar jag likvid för att dubbla om det blir torris i stället.
Citera
2011-10-30, 14:24
  #11
Medlem
Det verkar som Maliki och Salih kommit överens om att man kommer anta den lag från 2007 den 31/12 i år såvida inte man kan komma överens om något annat fram tills dess. Detta enligt flera medier senaste dagarna.

Tänkte tanka på mig lite mer aktier. Vore kul om man kan få dem under 2.50 imorgon.
Citera
2011-10-30, 17:31
  #12
Medlem
Det vore ju trevligt ifall politiken äntligen kan lösa sig, så bolagen som verkar i området faktiskt kan få den värdering de borde ha. Norska DNO har ju fightats i motvind länge trots bevisade reserver och produktion. Shamaran riskerar ju samma problem när de väl börjar producera. Jag är lite orolig för vad som kan komma att hända när USA lämnar Irak också. Kurderna kan få det lite kämpigare efter det om de inte kan komma överens med centralregeringen.

Är sugen på att tanka mer Shamaran vid dessa kurser jag med, men då blir min andel av portföljen lite ohälsosamt tung av Shamaran. Även om man verkligen tror på ett bolag så är riskspridning a och o i prospekteringsbolag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback