2004-10-17, 16:16
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av Megon
Fungerar verkligen öronproppar speciellt bra mot det karakteristiska ljud som härstammar från nattklubbar? Jag snackar såklart om basljudet (låga frekvenser) som fortplantar sig genom byggnaden rakt upp till herr Jack Daw som försöker sova. Låga frekvenser är svåra att dämpa eftersom våglängderna är längre, längre våglängder kräver tjockare absorbenter för att dämpas.

Det bästa sättet är därför att lägga på en tjockare madrass i sängen och därmed "avvibrera" dig mer från golvet.

Ljudet fortplantas ju i huset och för att få någon verkan skulle man behöva isolera golv, väggar och tak. En tjockare madrass hjälper knappast. Luften i rummet är spridaren av ljudet. Av erfarenhet så kan jag bekräfta att öronproppar fungerar dåligt mot låga frekvenser. Javisst de fungerar något, men det är inte så mycket de dämpar.
Citera
2004-10-17, 16:18
Medlem
Haha, sitter i exakt samma sits, körde me dom där silikonvarianterna förr, jävligt äckliga det är det enda jag har att säga.
Citera
2004-10-17, 16:30
Medlem
jols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Eller i järn,- och bygghandeln.
om man nu bums ska ha nya
diggar dom också
Citera
2004-10-17, 17:27
Medlem
Megons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syckologen
Ljudet fortplantas ju i huset och för att få någon verkan skulle man behöva isolera golv, väggar och tak. En tjockare madrass hjälper knappast. Luften i rummet är spridaren av ljudet. Av erfarenhet så kan jag bekräfta att öronproppar fungerar dåligt mot låga frekvenser. Javisst de fungerar något, men det är inte så mycket de dämpar.

Nej det är byggnadsstommen som är den främsta bäraren av det lågfrekventa ljudet. Det finns inget fritt luftrum mellan, i det här fallet, nattklubben och killens lägenhet. Sätt örat mot en vägg när grannen kör hårt med baslådan en kväll så kommer du uppfatta ljudet avsevärt mycket högre än om du står mitt i rummet.
Citera
2004-10-17, 18:37
Medlem
Jack Daws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megon
Nej det är byggnadsstommen som är den främsta bäraren av det lågfrekventa ljudet. Det finns inget fritt luftrum mellan, i det här fallet, nattklubben och killens lägenhet. Sätt örat mot en vägg när grannen kör hårt med baslådan en kväll så kommer du uppfatta ljudet avsevärt mycket högre än om du står mitt i rummet.

Tack för tipsen.
Basen är som tur var inget jättestort problem, men visst är det den som hörs mest upp.Som tur är så har de koll på hur högt de får spelar och följer också oftast detta.
Det är mest att det är lite svårt att slappna av när man vet att det är ett par hundra människor som festar och har skoj två våningar ner, man vill ju så gärna vara med även om man har åtaganden dagen efteråt =)
Citera
2004-10-20, 20:45
Medlem
Jack Daws avatar
Tänkte bara rapportera att jag köpte ett par silikonöronproppar på apoteket häromdagen. De dämpar ungefär hälften så bra som de man stoppar in i hörselgången.

Internet vs. Jack Daw 1-0
Citera
2004-10-20, 21:21
Medlem
joyces avatar
Skaffa dig ett par personligt utformade öronproppar. Det finns en firma som gör avgjutningar av dina hörselgångar och sen gör de silikonproppar som du har i flera år. Tvättas givetvis med jämna mellanrum.
Citera
2004-10-20, 21:29
Medlem
Damericuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
Skaffa dig ett par personligt utformade öronproppar. Det finns en firma som gör avgjutningar av dina hörselgångar och sen gör de silikonproppar som du har i flera år. Tvättas givetvis med jämna mellanrum.

Bara att suga lite på dom efter varje natt, gott till morgonkaffet.
Citera
2004-10-20, 21:33
Medlem
Jack Daws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyce

Kostar det inte en bra slant?
Om man ska gjuta tandskydd hos tandläkaren får man ju punga upp med en del kulor t.ex.
Citera
2004-10-20, 22:54
Medlem
joyces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack Daw
Kostar det inte en bra slant?
Om man ska gjuta tandskydd hos tandläkaren får man ju punga upp med en del kulor t.ex.

Jo, 2-3000 kr tror jag.
Citera
2004-10-21, 01:54
Awaiting Email Confirmation
Obscenes avatar
fortfarande rekommenderas de gula arbetarpluggarna. Kostar "inget" och stänger ute allt.
Citera
2004-10-21, 02:32
Medlem
Jack Daws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscene
fortfarande rekommenderas de gula arbetarpluggarna. Kostar "inget" och stänger ute allt.

Inte en väckarklockasignal hoppas jag, i så fall hade det var lite kontraproduktivt =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in