Jag har ett kilo kikärtsmjöl hemma. Jag brukar ha det till att baka ett sorts mjukt tunnbröd som kallas Socca. Hittade receptet i en bok med recept från Provence. Men jag vet faktiskt inget mer man har det till, och har inte träffat på nån annan som också bakar Socca. Det säljs ju kikärtsmjöl rätt ofta i utländska butiker, och man måste kunna använda det till mer än det här brödet. Fick förslag att man kanske kan ha det om man gör hoummus. Men hoummus har jag gjort på kokta kikärter man mosat, och jag tror det brukar vara så man gör. Provencalska kokboken hade ett recept även på soppa på kikärtsmjöl. Men alla som köper detta, vad har de det till? Är det mest araber eller andra från mellanöstern som använder det? Vilka rätter gör man med det och finns det något riktigt gott man kan ha det till? Om några här vet, så berätta om det i denna tråd och skriv recepten med, så man kan testa att laga själv.
Här är receptet på Socca: 1 och 1/2 dl kikärtsmjöl
3 msk olivolja
1/2 tsk salt
2 och 1/2 dl vatten
nymalen svartpeppar
Blanda alla ingredienserna i en skål. Rör om väl och låt smeten stå i rumstemperatur eller kylskåp en timme ( fast det momentet hoppar jag ibland över, det blir bra också utan vila ). Värm ugnen till 200 grader. Smörj en långpanna eller häll ut smeten på ett bakplåtspapper. Placera ganska högt upp i ugnen. Efter 5 min droppar man lite olivolja över smeten och gräddar i ytterligare 5 till 10 minuter. Den ska bli lite knaprig och gyllenbrun, men är ofta också rätt mjuk och kladdig. Strö över salt och peppar. ( kan undvikas om man redan blandat det i smeten). Kan ätas med kniv och gaffel eller bara med fingrarna. Man kan såklart dubbla mängden om man är fler som ska äta.
Tack för förslag! Verkar vara mer användbart än jag trodde. Ska försöka laga mer med kikärtsmjöl i. Det är ju nyttigt och proteinrikt. Matforats store mästare De Paul hade ju en fin lista. Inga detaljerade recept, men det går ju att ta reda på. Tycker inte kikärtor bara kokta är så gott, men med mjölet kan man få det nyttiga men slippa den lite egenartade kikärtsmaken.
Tack för förslag! Verkar vara mer användbart än jag trodde. Ska försöka laga mer med kikärtsmjöl i. Det är ju nyttigt och proteinrikt. Matforats store mästare De Paul hade ju en fin lista. Inga detaljerade recept, men det går ju att ta reda på. Tycker inte kikärtor bara kokta är så gott, men med mjölet kan man få det nyttiga men slippa den lite egenartade kikärtsmaken.
Jag skulle gärna vilja skriva mer detaljerat men mitt tangentbord är trasigt och bara några få rader tar evigheter att skriva .
Gör smet av besan, vatten, bakpulver och kryddor -> Hacka grönsaker och blanda i smeten -> Klicka ut och stek i mycket olja -> Pakoras! Ät med chutney. Det är guldfrukost.
Tack så mycket för alla förslag! Jag ska testa att laga det ni föreslår. Vill kunna visa den lokala handlaren att också vita människor kan ha glädje och nytta av deras egna utländska ingredienser. Minns en handlare som blev mycket förvånad över att jag ( vit västerlänning ) gillar grönsaken okra och vet hur man kan laga den. Men sen gav han mig tips på hur jag kan förbättra mina okragrytor och vad som passar till. Om nån av er bakar brödet jag gav recept på, skriv gärna här och säg vad ni tyckte. Jag vet smaken kan upplevas som något udda, men själv tycker jag den är god.
Gör så här:
1. Skala och strimla lökarna tunt. Lägg lök och smör i en panna och hetta sakta upp till lite lägre än medelvärme. Stek sakta tills löken är gyllene och mjuk, ca 15 min. Häll ev på lite vatten.
2. Torrosta senapsfröna i en liten kastrull på medelvärme tills de poppar. Grovhacka blomkålen.
3. Rör ner rostade senapsfrön, blomkål, ingefära, spiskummin, gurkmeja, koriander och salt i lökfräset. Fräs 2-3 min under omrörning.
4. Rör ner tomatpurén och fräs ytterligare 2-3 min under omrörning. Rör ner mjölet och rör om ordentligt tills det börjar bli klibbigt. Rör ner vattnet och rör till en tjock smet. (Hit kan du ev förbereda dagen före.)
5. Sätt ugnen på 225 ° (200 ° varmluft). Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och pensla med olja. Forma åtta runda biffar av smeten. Pensla med olja.
6. Stek mitt i ugnen tills biffarna är gyllenbruna och knapriga på ytan, ca 20 min. Ta ut dem efter halva tiden och pensla med mer rapsolja om du vill ha dem extra knapriga. Servera med tillbehören.
Kikärtspannkakor med sötpotatiscurry, myntatofu och tomatpickles
Det här behövs till 6 pers:
Kikärtspannkakor:
50 g veganskt margarin
8 dl vatten
2 dl kikärtsmjöl
2 dl vetemjöl
1 tsk salt
Till stekning:
25 g veganskt margarin
Sötpotatiscurry:
4 röda chili, spanska
pepparfrukter
4 tomater
1 stor sötpotatis (ca 500 g)
1 msk curry, madras
50 g veganskt margarin
1/2 tsk salt
Myntatofu:
1 paket mjuk tofu (200 g)
10 blad färsk mynta eller
2 tsk torkad
1/2 tsk salt
Gör så här:
1. Smält margarinet. Tillsätt vatten, de båda mjölsorterna och salt och vispa till en klimpfri smet.
2. Stek pannkakor i margarinet ca 3 min per sida. Ta ca 1 dl smet per pannkaka. Låt dem torka något på ovansidan innan de vänds annars spricker de. Håll pannkakorna varma i 100° varm ugn, värm dem inte i mikron för då tappar de sin krispighet.
3. Sötpotatiscurry: Kärna ur och finhacka chilin. Tärna tomaterna. Skala och skär sötpotatisen i 1 1/2 cm stora tärningar.
4. Fräs chili, tomater och curry i margarin ca 5 min. Tillsätt sötpotatisen och låt puttra ca 20 min på svag värme utan lock tills den mjuknat. Smaka av med salt.
5. Myntatofu: Finfördela tofun. Hacka myntan. Blanda samman tofu och mynta med salt.
6. Servera pannkakorna med sötpotatiscurry, tofu och tomatpickles.
Köttbullar, Kerrys kryddiga - australiska
Styrkan på chilifrukter kan variera så prova försiktigt med en liten bit så att inte hela rätten blir för stark. Fläskfärs kan bytas mot lammfärs.
Det här behövs till 4 pers:
400 g fläskfärs
1 tsk salt
1/2 dl kikärtsmjöl
1/2 dl vatten
2 tsk riven färsk ingefära
3 stora klyftor vitlök, finhackade
1 tsk paprikapulver
1/2 tsk gurkmeja
1 1/2 tsk garam masala
1 msk hackad färsk koriander
olja till stekning
Sås:
1 finhackad gul lök
1 msk finhackad vitlök
1 msk finhackad färsk ingefära
1 msk olja
2-3 finhackade små chilifrukter
1/2 tsk gurkmeja
1 tsk garam masala
2 msk smulade curryblad
1 burk krossade tomater, 400 g
1 dl vatten
1/2 tsk salt
Tillbehör: kokt basmatiris
Gör så här:
1. Blanda färsen med salt i en bunke. Rör samman kikärtsmjöl och
vatten i en annan bunke och blanda ner ingefära, vitlök, paprika,
gurkmeja, garam masala och koriander. Rör sist ner färsen och
blanda väl.
2. Rulla små köttbullar och stek dem jämnt gyllenbruna i en stekpanna
med olja.
3. Sås: Stek lök, vitlök och ingefära utan att de tar färg i en stekpanna
med olja ca 3 min. Tillsätt chilifrukt, gurkmeja, garam masala och
curryblad och fräs ytterligare ca 2 min.
4. Häll på tomater, vatten och salt och låt alltsammans puttra
ca 10 min. Lägg i de stekta köttbullarna och låt det hela bli varmt.
Servera med kokt ris, helst basmati.
Panerad aubergine med yoghurtsås
Servera bums, annars blir den goda paneringen mjuk och kladdig.
Det här behövs till 8 pers:
2 auberginer (à ca 300 g)
2 vitlöksklyftor
4 dl kikärtsmjöl eller vetemjöl
(ca 250 g)
1/2 tsk chilipulver
1 tsk + 1/2 tsk salt
4 dl vatten
1/2 dl + 1 msk rapsolja
3 dl turkisk yoghurt
1/2 tsk paprikapulver
1/2 tsk spiskummin
1/2 tsk hel spiskummin
1/2 tsk gula senapsfrön
20 g färska curryblad*
eller myntablad
Gör så här:
1. Ansa och skär auberginen i ca 1 1/2 cm tjocka skivor. Lägg dem i saltat vatten ca 5 min. Skala och finhacka vitlöken. Blanda den med mjöl, chilipulver och 1 tsk salt. Tillsätt vattnet och vispa till en tunn smet.
2. Låt aubergineskivorna rinna av och torka dem med hushållspapper. Doppa skivorna i smeten och stek dem i 1/2 dl olja i en stekpanna i omgångar ca 5 min på varje sida. Låt rinna av på hushållspapper.
3. Blanda yoghurten med paprikapulver, spiskummin och 1/2 tsk salt.
4. Lägg aubergineskivorna på ett fat och klicka på yoghurten.
5. Fräs den hela spiskumminen och senapsfröna i 1 msk olja i en stekpanna tills de börjar ”poppa”. Tillsätt currybladen och strö blandningen över yoghurten. Servera genast
Potatisbondas
Dessa friterade potatisbollar passar särskilt bra till grön kokoschutney.
Det här behövs till 4-6 pers:
ca 1 liter olja till fritering
1 kilo kokt och mosad potatis
2 msk solrosolja
1 tsk salt
2 tsk strösocker
1 1/2 msk kokosflingor
5-10 urkärnade finhackade gröna chilifrukter
2 krm hing (indisk krydda)
ca 3 msk mycket finhackad färsk ingefära
1 tsk sesamfrön
1 tsk garam masala
1/2 dl pressad citron
1/2 dl hackade korianderblad
Till frityrsmet:
2 dl kikärtsmjöl
1/2 tsk salt
2 krm hing
2 tsk mald gurkmeja
2 tsk chilipulver
2 dl vatten
Gör så här:
1. Frityrsmet: Blanda alla torra ingredienser i en skål, tillsätt vatten,
en sked i taget, tills det har blivit en tjock smet.
2. Hetta upp frityroljan i en tjockbottnad kastrull.
3. Blanda samman de övriga ingredienserna till en röra och rulla den
till bollar, stora som golfbollar ungefär.
4. Doppa dem i frityrsmet. När oljan är 180°, så het att den får en
droppe av frityrsmeten att fräsa och bubbla kraftigt friteras
bollarna i 2 eller 3 omgångar 3-5 minuter eller tills de flyter upp och
är gyllenbruna. Låt rinna av på hushållspapper och servera dem
varma eller kalla.
Recension på vad du skapar med mjölet är ett måste.
Ja, jag återkommer när jag smakat mig igenom en del av recepten. Ska jag prova alla kommer det ta lång tid. Andra som testar recept med kikärtsmjöl kan ju också tala om här hur det var, så uppmuntrar vi varandra. Ja, något ska jag laga redan ikväll! Hur det gick får ni veta sen. Jag hoppas jag ska lära mig använda denna nyttiga råvara mycket mer än jag gjort hittills. Genom att den inte är så dyr passar den bra när man har studielån. Klart mer potential än nudlar och annat billigt men tråkigt!
Var och letade efter just detta igår, gick igenom 3 olika butiker utan att finna detta mjöl. Är det så svårt att finna eller hade jag bara otur? Ena var en ren asiatisk butik och sen 2 andra vanliga svenska butiker.
Vart har ni hittat kikärtsmjöl när ni köpt det? Eller ska man leta efter det under namnet besan som är det ett annat ord för kikärtsmjöl?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!