• 1
  • 2
2011-05-04, 12:55
Medlem
Lys avatar
Jag har ett kilo kikärtsmjöl hemma. Jag brukar ha det till att baka ett sorts mjukt tunnbröd som kallas Socca. Hittade receptet i en bok med recept från Provence. Men jag vet faktiskt inget mer man har det till, och har inte träffat på nån annan som också bakar Socca. Det säljs ju kikärtsmjöl rätt ofta i utländska butiker, och man måste kunna använda det till mer än det här brödet. Fick förslag att man kanske kan ha det om man gör hoummus. Men hoummus har jag gjort på kokta kikärter man mosat, och jag tror det brukar vara så man gör. Provencalska kokboken hade ett recept även på soppa på kikärtsmjöl. Men alla som köper detta, vad har de det till? Är det mest araber eller andra från mellanöstern som använder det? Vilka rätter gör man med det och finns det något riktigt gott man kan ha det till? Om några här vet, så berätta om det i denna tråd och skriv recepten med, så man kan testa att laga själv.

Här är receptet på Socca: 1 och 1/2 dl kikärtsmjöl
3 msk olivolja
1/2 tsk salt
2 och 1/2 dl vatten
nymalen svartpeppar

Blanda alla ingredienserna i en skål. Rör om väl och låt smeten stå i rumstemperatur eller kylskåp en timme ( fast det momentet hoppar jag ibland över, det blir bra också utan vila ). Värm ugnen till 200 grader. Smörj en långpanna eller häll ut smeten på ett bakplåtspapper. Placera ganska högt upp i ugnen. Efter 5 min droppar man lite olivolja över smeten och gräddar i ytterligare 5 till 10 minuter. Den ska bli lite knaprig och gyllenbrun, men är ofta också rätt mjuk och kladdig. Strö över salt och peppar. ( kan undvikas om man redan blandat det i smeten). Kan ätas med kniv och gaffel eller bara med fingrarna. Man kan såklart dubbla mängden om man är fler som ska äta.
Citera
2011-05-04, 13:10
Medlem
Antaras avatar
Jag brukar fylla ut falafelsmeten med det.
Citera
2011-05-04, 13:15
Medlem
dePauls avatar
Funkar till:
  • gröter
  • soppor (redning, veg. frikadeller)
  • biffar, bullar och liknande
  • bröd, både söta och salta varianter
  • pasta (!)
  • i arabiska rätter och röror
  • i mexikansk mat (t ex tortillas)
  • i såser
  • som konsistensgivare (i st. för redning)
~Paul~
Citera
2011-05-04, 13:27
Medlem
Golachabs avatar
Inom Indisk (och länderna däromkring) matlagning används det ganska frekvent och kallas "besan". Sötsaker och bröd används det till också.
Citera
2011-05-04, 15:37
Medlem
Lys avatar
Tack för förslag! Verkar vara mer användbart än jag trodde. Ska försöka laga mer med kikärtsmjöl i. Det är ju nyttigt och proteinrikt. Matforats store mästare De Paul hade ju en fin lista. Inga detaljerade recept, men det går ju att ta reda på. Tycker inte kikärtor bara kokta är så gott, men med mjölet kan man få det nyttiga men slippa den lite egenartade kikärtsmaken.
Citera
2011-05-04, 15:49
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ly
Tack för förslag! Verkar vara mer användbart än jag trodde. Ska försöka laga mer med kikärtsmjöl i. Det är ju nyttigt och proteinrikt. Matforats store mästare De Paul hade ju en fin lista. Inga detaljerade recept, men det går ju att ta reda på. Tycker inte kikärtor bara kokta är så gott, men med mjölet kan man få det nyttiga men slippa den lite egenartade kikärtsmaken.
Jag skulle gärna vilja skriva mer detaljerat men mitt tangentbord är trasigt och bara några få rader tar evigheter att skriva .

~Paul~
Citera
2011-05-04, 17:44
Medlem
Cantorass avatar
Bra länk med recept och bilder på det som dePaul listade:
http://www.nandyala.org/mahanandi/ar...m-flour-besan/
och lite till
Citera
2011-05-04, 19:19
Medlem
Chaco Substrals avatar
Gör smet av besan, vatten, bakpulver och kryddor -> Hacka grönsaker och blanda i smeten -> Klicka ut och stek i mycket olja -> Pakoras! Ät med chutney. Det är guldfrukost.
Citera
2011-05-05, 13:43
Medlem
Lys avatar
Tack så mycket för alla förslag! Jag ska testa att laga det ni föreslår. Vill kunna visa den lokala handlaren att också vita människor kan ha glädje och nytta av deras egna utländska ingredienser. Minns en handlare som blev mycket förvånad över att jag ( vit västerlänning ) gillar grönsaken okra och vet hur man kan laga den. Men sen gav han mig tips på hur jag kan förbättra mina okragrytor och vad som passar till. Om nån av er bakar brödet jag gav recept på, skriv gärna här och säg vad ni tyckte. Jag vet smaken kan upplevas som något udda, men själv tycker jag den är god.
Citera
2011-05-05, 14:10
Medlem
tepss avatar
Intressant råvara, visste inte om den.

Här är några recept jag hittade i min första kokbok:

Bhaji som på Hornstull

Kikärtspannkakor med sötpotatiscurry, myntatofu och tomatpickles

Köttbullar, Kerrys kryddiga - australiska

Panerad aubergine med yoghurtsås

Potatisbondas

Recension på vad du skapar med mjölet är ett måste.

CIao
Citera
2011-05-09, 14:37
Medlem
Lys avatar
Ja, jag återkommer när jag smakat mig igenom en del av recepten. Ska jag prova alla kommer det ta lång tid. Andra som testar recept med kikärtsmjöl kan ju också tala om här hur det var, så uppmuntrar vi varandra. Ja, något ska jag laga redan ikväll! Hur det gick får ni veta sen. Jag hoppas jag ska lära mig använda denna nyttiga råvara mycket mer än jag gjort hittills. Genom att den inte är så dyr passar den bra när man har studielån. Klart mer potential än nudlar och annat billigt men tråkigt!
Citera
2011-12-17, 09:24
Medlem
Kruzs avatar
Var och letade efter just detta igår, gick igenom 3 olika butiker utan att finna detta mjöl. Är det så svårt att finna eller hade jag bara otur? Ena var en ren asiatisk butik och sen 2 andra vanliga svenska butiker.
Vart har ni hittat kikärtsmjöl när ni köpt det? Eller ska man leta efter det under namnet besan som är det ett annat ord för kikärtsmjöl?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in