Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Jag tror inte att det är en kyrka (man river sällan kyrkor) utan snarare ett bostadshus eller ett kontor. Det kan ju naturligtvis ha suttit på precis vilket hus som helst, men en kyrka tror jag inte. Stilen på skylten känns dessutom väldigt profan, närmast lite celebratorisk, vilket får mig att gissa på ett kontor av något slag. Men ja, det här inlägget är bara kvalificerade gissningar och spekulationer.
Jag undrar om den inte kan ha suttit på någon byggnad som tillhört hovet eller varit någon förmögen persons skrytbygge. Jag håller med dig, stilen är i det närmaste profan.
Men jo, någon firmas lokaler, en statligt/militärt ägd byggnad, eller möjligen ett bostadshus, någonstans i centrala Stockholm är också tänkbara alternativ. Bland dem finner jag också det första troligast, av samma skäl som du. Stilen är för vräkig för för något statligt eller militärt, och för påkostad för ett bostadshus, men jag vill ändå inte helt utesluta de alternativen.
Att den suttit på en kyrka utesluter jag också, trots att det i stilen du vill kalla celebratoriskt (finns det ordet med i SAOL?

) också skulle kunna kallas evangelistiskt, och mycket väl skulle kunnat passa in i bilden på en kyrka. Men som du säger, kyrkor rivs inte så värst ofta, speciellt inte påkostade sådana som är utsmyckade med den sortens stenarbeten.
Annars var väl snarare regel än undantag där kring förra sekelskiftet (1890 i det här fallet) att man på något sätt skyltade med byggnadsåret på lite större hus. Man ser det ju till och med på gamla boningshus på lantgårdar ibland, byggåret inkarvat i en bräda ovanför dörren.