2011-05-03, 22:29
Medlem
Behöver bygga stödmur max 1m höjd på visa ställen. Dessvärre har jag sett hur det ser ut hos grannen. Rörelsen i marken har orsakat nivåskillnad på upp till 1 cm. Han har bara staplat dessa. Jag tror vi måste limma blocken. Men med vad? Ren cement eller PL 400?

Bör tilläga att marken är dränerande sand. Iaf ner 6 meter.

Vill gärna ha raka väggar.

Vad rekkar ni för sten/lim?
Citera
2011-05-03, 22:35
Medlem
Kolla St.Eriks stödmurar.
Citera
2011-05-03, 23:19
Medlem
Milwaukees avatar
Vad hade du tänkt dej ha för sten?

Det finns ju färdiga sten som man bara plockar på varandra som man kan använda till diverse murar. Det bör inte vara omöjligt att skippa limmet/bruket och istället förskjuta varje sten ungefär en centimeter inåt, det är ju trots allt inte mer än 1 meter vi talar om. Bottna med en 40 centimeter makadam under muren så tycker jag att det borde bli stabilt och inte röra på sig av tjälen.

Ett annat alternativ är ju att mura något i typ leca som du sen putsar, men det beror lite på hur du vill att det ska se ut.
Citera
2011-05-04, 00:10
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Försök inte bygga enmeters mur med så kallad gårasten (tumlade block), det är dömt att misslyckas. De är avsedda för max 60 cm höjd. Ska du bygga lodrätt stödmur använd material som är konstruerat för det. I mitt företag använder vi Benders Megawall för att bygga denna typ av mur http://www.bender.se/Mark/Murar/Megawall.aspx
Börja med att gräva ur minst 50 cm där muren ska placeras. Fyll upp med bergskross 0-30 minst 30-40 cm. Komprimera med markvibrator. Avsluta med ett lager stenmjöl allra överst 3-5 cm. Dra av ytan med alubräda. Tänk på att murens understa lager ska vara under markytan. Megawall behöver inte limmas men ska du ändå göra det använd då klinkersfix för utomhusbruk. Bakom muren återfyller du efter varje skift som du bygger. Närmast muren lägger du ett dräneringsskikt av makadam 8-16, innanför används bergskross. Packa efter varje skift. Använd geonät enligt tillverkarens anvisning.
Citera
2011-05-04, 09:04
Medlem
Funkar klinkersfix för utomhusbruk verkligen?
Citera
2011-05-04, 09:55
Medlem
Keystone block funkar, men det kräver en del arbete, som för alla murar. Gräv ur, dränera, nät mm. Personligen gillar jag den muren, har en själv.

http://www.heda.se/heda-utemiljoe/mu...FZQt3wod-EG7hg
Citera
2011-05-04, 19:54
Medlem
Salomon-Ellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamilenski
Funkar klinkersfix för utomhusbruk verkligen?

Det fungerar alldeles utmärkt. Huvudanledningen att vi bytte från PL400 är att den produkten är belastad med betydande arbetsmiljöproblem, innehåller cancerorgena ämnen. Klinkersfixen är betyligt trevligare att använda till ett betydligt lägre pris. Ett annat alternativ är HILTI-fix men den är svindyr
Citera
2011-05-04, 20:13
Medlem
HAhaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salomon-Ella
Det fungerar alldeles utmärkt. Huvudanledningen att vi bytte från PL400 är att den produkten är belastad med betydande arbetsmiljöproblem, innehåller cancerorgena ämnen. Klinkersfixen är betyligt trevligare att använda till ett betydligt lägre pris. Ett annat alternativ är HILTI-fix men den är svindyr

Heh jasså är de så illa med PL400 jag har säkert redan avverkat 20tuber bara denna veckan och visst fan få man alltid lite på fingrarna.
Måste hålla med om fixen det sitter som berget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in