Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Ja då kör vi då!
Tanken var att diskutera två delar.
Hur enkelt det är att leda människor in på ett spår som dom självklart tror är det rätta. En gåta måste ha ett svar och instinktivt så ger vi ett svar som säger oss "måste vara rätt". Är det så?
Det andra är att svaret visar våra tydliga könsroller och det ger oss en förklaring på att jämnställdhet inte kommit någonstans och att feminism enbart är som smink för kvinnan och inget mer.
Ställt denna gåta i många olika sammanhang och responsen är densamma som jag fått i de första inläggen. Antingen så kan man den eller så blir svaret gud eller hans homosexuella andra pappa.
Med tanke på att du frågar "Vem är pappan?" så utesluter du möjligheten för folk att svara att det är mamman som är läkaren...
Jag har ställt den gåtan till ett gäng människor genom åren och enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att folk svarar att mamman är läkaren, men då inleder jag aldrig med att fråga efter vem pappan är eller att det är kopplat till religion. Det är vanligare att kvinnor svarar att det är mamman, men det är inte ovanligt att män också svarar det. Den mest markanta skillnaden jag märkt är att folk som är tydligt fördomsfulla (Även inom andra områden.) eller på andra sätt själva sätter upp begränsningar för sitt synsätt är mer benägna att låsa sig vid argument kring att det
ska vara en manlig karaktär som är läkaren.
Som jag ser det så har du gjort bort dig i trådtiteln, trådstarten, koplingen till religion och att detta skulle ligga under filosofi; det hade kanske varit lämpligare att lägga det hela i
Feminism och jämställdhet.
Gör om gör rätt!
Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
För att få folk att inte tänka på det som borde vara det självklara, men det är sant att jag tagit med det den här gången för att vilseleda iom att den verkar enklare att lösa om man läser den.
Kom gärna tillbaka med vilket svar du fick och hur du ställde gåtan.
Vilket svar hade du? lite nyfiken.
Med ditt sätt att lägga upp gåtan för att få ett garanterat stolpskott är det kanske lika bra att säga att det är en känd fotbollsspelare som eftersöks och att ämnet frågan berör är starkt kopplat till motorsport eller pastarecept, så att den som får frågan verkligen tar en omväg in i dimman innan den svarar...
På så sätt kan du nog fucka upp svaren riktigt mycket.
Jag hoppas verkligen för allas bästa att du aldrig ger dig in i forskarvärlden.