• 1
  • 2
2011-05-03, 23:03
Medlem
Ja då kör vi då!

Tanken var att diskutera två delar.

Hur enkelt det är att leda människor in på ett spår som dom självklart tror är det rätta. En gåta måste ha ett svar och instinktivt så ger vi ett svar som säger oss "måste vara rätt". Är det så?

Det andra är att svaret visar våra tydliga könsroller och det ger oss en förklaring på att jämnställdhet inte kommit någonstans och att feminism enbart är som smink för kvinnan och inget mer.

Ställt denna gåta i många olika sammanhang och responsen är densamma som jag fått i de första inläggen. Antingen så kan man den eller så blir svaret gud eller hans homosexuella andra pappa.
Citera
2011-05-03, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Ja då kör vi då!

Hur enkelt det är att leda människor in på ett spår som dom självklart tror är det rätta. En gåta måste ha ett svar och instinktivt så ger vi ett svar som säger oss "måste vara rätt". Är det så?

Det andra är att svaret visar våra tydliga könsroller och det ger oss en förklaring på att jämnställdhet inte kommit någonstans och att feminism enbart är som smink för kvinnan och inget mer.

Ställt denna gåta i många olika sammanhang och responsen är densamma som jag fått i de första inläggen. Antingen så kan man den eller så blir svaret gud eller hans homosexuella andra pappa.

har du testat ställa frågan utan att vilseleda innan?
Citera
2011-05-03, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jompa123
har du testat ställa frågan utan att vilseleda innan?

Ja, och då var det till en kvinna som är aktiv feminist, vad nu det är?, svaret gav jag efter typ 10 min och svarsalternativen var allt från pappans pappa, pappans tvilling bror, att det inte var pappan som körde, pappans man osv..

Ställde den senast idag till en kvinna i 50 årsåldern och samma svar där, även om det då var med det religösa inslaget.
Citera
2011-05-03, 23:20
Medlem
Citat:
Ja, och då var det till en kvinna som är aktiv feminist, vad nu det är?, svaret gav jag efter typ 10 min och svarsalternativen var allt från pappans pappa, pappans tvilling bror, att det inte var pappan som körde, pappans man osv..

Ställde den senast idag till en kvinna i 50 årsåldern och samma svar där, även om det då var med det religösa inslaget.

Är inte helt övertygad men du har nog en poäng.
ska bryta ner den till minimal vinkling och ställa den till min morsa, kan bli intressant.

Varför har du med själva vilseledningen från början?
Citera
2011-05-03, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jompa123
Är inte helt övertygad men du har nog en poäng.
ska bryta ner den till minimal vinkling och ställa den till min morsa, kan bli intressant.

Varför har du med själva vilseledningen från början?

För att få folk att inte tänka på det som borde vara det självklara, men det är sant att jag tagit med det den här gången för att vilseleda iom att den verkar enklare att lösa om man läser den.

Kom gärna tillbaka med vilket svar du fick och hur du ställde gåtan.

Vilket svar hade du? lite nyfiken.
Citera
2011-05-03, 23:23
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ja då kör vi då!

Med tanke på att du frågar "Vem är pappan?" så utesluter du möjligheten för folk att svara att det är mamman som är läkaren...

Jag har ställt den gåtan till ett gäng människor genom åren och enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att folk svarar att mamman är läkaren, men då inleder jag aldrig med att fråga efter vem pappan är eller att det är kopplat till religion. Det är vanligare att kvinnor svarar att det är mamman, men det är inte ovanligt att män också svarar det. Den mest markanta skillnaden jag märkt är att folk som är tydligt fördomsfulla (Även inom andra områden.) eller på andra sätt själva sätter upp begränsningar för sitt synsätt är mer benägna att låsa sig vid argument kring att det ska vara en manlig karaktär som är läkaren.

Som jag ser det så har du gjort bort dig i trådtiteln, trådstarten, koplingen till religion och att detta skulle ligga under filosofi; det hade kanske varit lämpligare att lägga det hela i Feminism och jämställdhet.
Gör om gör rätt!

Edit:
Citat:
För att få folk att inte tänka på det som borde vara det självklara, men det är sant att jag tagit med det den här gången för att vilseleda iom att den verkar enklare att lösa om man läser den.

Kom gärna tillbaka med vilket svar du fick och hur du ställde gåtan.

Vilket svar hade du? lite nyfiken.

Med ditt sätt att lägga upp gåtan för att få ett garanterat stolpskott är det kanske lika bra att säga att det är en känd fotbollsspelare som eftersöks och att ämnet frågan berör är starkt kopplat till motorsport eller pastarecept, så att den som får frågan verkligen tar en omväg in i dimman innan den svarar...
På så sätt kan du nog fucka upp svaren riktigt mycket.

Jag hoppas verkligen för allas bästa att du aldrig ger dig in i forskarvärlden.
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-05-03 kl. 23:30.
Citera
2011-05-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Med tanke på att du frågar "Vem är pappan?" så utesluter du möjligheten för folk att svara att det är mamman som är läkaren...

Jag har ställt den gåtan till ett gäng människor genom åren och enligt min erfarenhet så är det inte ovanligt att folk svarar att mamman är läkaren, men då inleder jag aldrig med att fråga efter vem pappan är eller att det är kopplat till religion. Det är vanligare att kvinnor svarar att det är mamman, men det är inte ovanligt att män också svarar det. Den mest markanta skillnaden jag märkt är att folk som är tydligt fördomsfulla (Även inom andra områden.) eller på andra sätt själva sätter upp begränsningar för sitt synsätt är mer benägna att låsa sig vid argument kring att det ska vara en manlig karaktär som är läkaren.

Som jag ser det så har du gjort bort dig i trådtiteln, trådstarten, koplingen till religion och att detta skulle ligga under filosofi; det hade kanske varit lämpligare att lägga det hela i Feminism och jämställdhet.
Gör om gör rätt!

Det har ingen betydelse hur du vinklar gåtan för det finns inget bevis på att gud existerar till ex.
Sant att rubriken ska stå "vem är läkaren". Tack ska ändra om det går.

Sant att tråden kanske ligger fel. Om mod vill hjälpa mig att flytta den till religon så är jag tacksam och inte Feminism och jämställdhet för det blir för tydligt dödar diskusionen.
Citera
2011-05-03, 23:35
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Det har ingen betydelse hur du vinklar gåtan för det finns inget bevis på att gud existerar till ex.
Sant att rubriken ska stå "vem är läkaren". Tack ska ändra om det går.

Sant att tråden kanske ligger fel. Om mod vill hjälpa mig att flytta den till religon så är jag tacksam och inte Feminism och jämställdhet för det blir för tydligt dödar diskusionen.

Det har ganska stor betydelse hur du "vinklar" gåtan, om du vinklar upplägget kommer du inte att få ett svar som motsvarar det som sitter rotat i folks fördomar. Om du inte vinklar gåtan utan bara tar upp de relevanta delarna för händelseförloppet och karaktärerna, men ändå får ett svar baserat på traditionella könsroller, då har du en intressant diskussion om vilka fördomar som genomsyrar samhället.

Självklart har du rätt i att det inte går att finna bevis för guds existens, vilket gör att svaret "Det är Gud som är läkaren" är lika troligt som "Det är en påse räkskal som är läkaren"... Men det här är egentligen inte en diskussion om religion så det gör inget.

Eftersom det inte har något med religion att göra så får du nog ändra regelverket på Flashback eller hitta något sätt att utpressa moderatorerna innan de skickar tråden dit...
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-05-03 kl. 23:42.
Citera
2011-05-04, 09:45
Medlem
fillefilosofs avatar
Citat:
Jag tänkte ställa en religös gåta. Svaret på denna gåta leder diskusionen vidare. ....

Frågeställning: Vad säger svaret om oss och dig som löste gåtan?
Det är ingen religiös fråga att många leds till felaktiga tankegångar.

Det är enbart en fråga om våra mänskliga fördomar om att vi vill tänka i invanda och inlärda mönster. En del apor kan lösa samma uppgifter bättre än människor då de inte har den djupa indoktrineringen och de fördomar som vi människor lär oss att tro på i "ryggmärgen". Det har visats i experiment med jämförelser mellan vissa apor och människor.

Det är snarare så att man kan ifrågasätta människans överlägsenhet i "skapelsen" som religionerna gör. Vad det säger det om oss människor och på den tro vi har på oss själva att vi är så kloka på att lösa problem och gåtor när vi egentligen är korkade djur som har lägre förmåga att lösa problem än vad vissa andra djur har?
Senast redigerad av fillefilosof 2011-05-04 kl. 09:49.
Citera
2011-05-04, 13:21
Medlem
Nalle-Brums avatar
Jag kan säga att jag först antog att läkaren var manlig. Sedan tänkte jag att det inte alls behöver vara så då det blir ologiskt om det är så, jag läste igenom den en gång till och kom på att det borde vara mamman.

Dock tror jag till stor del att min "fördom" berodde på att det i rubriken står "Vem är pappan?" och att det därför är en manlig person som efterfrågas så jag tror snarare att gåtans vilseledande rubrik ledde mig fel än mina fördomar om kön på läkare.

"Vem är läkaren?" hade varit en mer passande rubrik.
Senast redigerad av Nalle-Brum 2011-05-04 kl. 13:25.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in