Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-05-03, 22:23
Medlem
Jag tänkte ställa en religös gåta. Svaret på denna gåta leder diskusionen vidare. Kan du svara på gåtan?

Viktigt att inte skriva svaret i ditt inlägg för att inte förstöra för andra.

Gåta:
En pappa åker från jobbet med sin bil. Han kör som en biltjuv för att hinna hem och hämta sin son som ska på fotbollsmatch. Han hämtar upp sonen, och kör fortfarande som en biltjuv. Han kör om bil efter bil. I en kurva väljer pappan att köra om och då möter dom en annan trafikant och dom frontalkrockar.

Pappan dör direkt och pojken överlever mirakulöst men svårt skadad. Det kommer en ambulans som kör pojken till sjukhuset.

på sjukhuset kommer han in på intensiven och läggs upp på en sjuksäng. Läkarteamet arbetar för fullt för att rädda pojken. Då säger läkaren "Men herregud, det där är min son!!!!!"

Vem är läkaren?

VIKTIGT ATT FöRSÖKA LÖSA GÅTAN UTAN ATT TITTA PÅ SPOILERN

Frågeställning: Vad säger svaret om oss och dig som löste gåtan?
Citera
2011-05-03, 22:26
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Jag tänkte ställa en religös gåta. Svaret på denna gåta leder diskusionen vidare. Kan du svara på gåtan?

Viktigt att inte skriva svaret i ditt inlägg för att inte förstöra för andra.

Gåta:
En pappa åker från jobbet med sin bil. Han kör som en biltjuv för att hinna hem och hämta sin son som ska på fotbollsmatch. Han hämtar upp sonen, och kör fortfarande som en biltjuv. Han kör om bil efter bil. I en kurva väljer pappan att köra om och då möter dom en annan trafikant och dom frontalkrockar.

Pappan dör direkt och pojken överlever mirakulöst men svårt skadad. Det kommer en ambulans som kör pojken till sjukhuset.

på sjukhuset kommer han in på intensiven och läggs upp på en sjuksäng. Läkarteamet arbetar för fullt för att rädda pojken. Då säger läkaren "Men herregud, det där är min son!!!!!"

Vem är läkaren?

VIKTIGT ATT FöRSÖKA LÖSA GÅTAN UTAN ATT TITTA PÅ SPOILERN

Frågeställning: Vad säger svaret om oss och dig som löste gåtan?

Hörde jag första gången på 70-talet suck
Citera
2011-05-03, 22:27
Medlem
Bennyguldkimps avatar
Att jag hört minst fyra gåtor tidigare i mitt liv?
Citera
2011-05-03, 22:27
Medlem
Rulfs avatar
"svår", vart vill du komma?
Citera
2011-05-03, 22:31
Medlem
Doviculuss avatar
svaret var väl, ganska självklart och hur jag än tänker på det, så kommer jag inte på vad det säger om oss.

Det var mitt svar, jag vet inte riktigt vart du vill komma...
Citera
2011-05-03, 22:31
Medlem
mm vet att den hängt med ett tag och att det kanske är lite enklare att lösa när man läser den. Men de som ser den för första gången blir lite ställda. Inte direkt det man väntat sig. Utan att säga svaret.
Citera
2011-05-03, 22:33
Medlem
FrankRosenthals avatar
Den här är faktiskt sjukt gammal. Hörde den för 10 år sen, minst. Klarade den dock direkt. Inte alls svår om man bara är lite pigg i tanken.
Citera
2011-05-03, 22:34
Medlem
svarade
för du nämnde religion.

jag letade efter en mer komplicerad och djup lösning men svaret visade sig vara löjligt logiskt
Citera
2011-05-03, 22:37
Medlem
roki0322s avatar
Gud?
Citera
2011-05-03, 22:45
Medlem
Tänkte lägga upp mina tankar kring gåtan efter att vi fyllt första sidan iom att svaret skulle synas då på första sidan. Om ni har en annan person i närheten så ställ den till dom och se vad dom svarar.

Återkommer
Citera
2011-05-03, 22:45
Moderator
Allaballawallas avatar
Det är inte första gången jag får med mig denna gåta vars syfte verkar vara att lyfta fram folks fördomar...

Men med tanke på att svaret på "gåtan" i texten inte besvarar frågan i trådtiteln undrar jag fortfarande: Vem är pappan?

Det är ju det som efterfrågas i titeln och var kommer den religiösa delen in?
Jag hittar inte särskilt mycket som pekar på att någon religion är inblandad; förutom vissa svar i tråden som nämner Gud...

TS vad är det egentligen du menar eller är ute efter?
Citera
2011-05-03, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Det är inte första gången jag får med mig denna gåta vars syfte verkar vara att lyfta fram folks fördomar...

Men med tanke på att svaret på "gåtan" i texten inte besvarar frågan i trådtiteln undrar jag fortfarande: Vem är pappan?

Det är ju det som efterfrågas i titeln och var kommer den religiösa delen in?
Jag hittar inte särskilt mycket som pekar på att någon religion är inblandad; förutom vissa svar i tråden som nämner Gud...

TS vad är det egentligen du menar eller är ute efter?

jag tror att hela inledningen i inlägget ska få in en på tankar om religion, filosofi, gud och sådant så man bara letar efter svar där.

De som svarar gud är lättpåverkade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in