2011-05-03, 21:12
Medlem
Transhumanists avatar
Varför ska man göra det svårt för sig när man kan göra det lätt? Den tid man får över kan man dessutom använda till att göra något som man finner konstruktivt och som i längden kanske gynnar samhället.

Jag söker lösningar på hur jag och ni kan optimera våra liv så mycket som möjligt inom alla områden, vardag, jobb, studier mm. Jag tänkte vi kunde samla tips och länka till programvaror och produkter som gör livet lite enklare att leva. Allt från automatiska tvålpumpar för badrummet till avancerade ordbehandlingsprogram som nästan skriver texter av sig själva. Det kan vara robotdammsugare och det kan vara toalettsitsar som fäller upp sig själva så att man slipper mixtra med det när man ska pissa. Allt mellan himmel och jord!

Vilket operativsystem ska man använda? Google Chrome OS, Windows? Vilken webbläsare? Chrome, Firefox, Explorer? Finns det några vettiga röstigenkänningsprogram som man kan styra datorn med?

Låt oss dra nytta av den teknologiska utvecklingen!
Citera
2011-05-03, 21:37
Medlem
Det känns som att denna ihärdiga strävan efter optimering istället kommer att krångla till livet. Okej om man redan hade haft alla optimeringar och redan hade varit förtrogen med dom, men det känns som att själva processen dit kräver mer än vad man får ut av det.

Fast nu ska inte jag stå här och förstöra allt.
Citera
2011-05-03, 22:23
Medlem
adequates avatar
Om du inte redan känner till dem, så kan jag tipsa om bloggen Lifehacker, samt för all del boken Mind Performance Hacks.

Och så är det väl alltid vettigt att lära sig koda i Perl.

Edit: För övrigt, bra initiativ att starta denna tråd. Har länge varit intresserad av sånt här, låt oss hoppas att tråden tar vid.
Senast redigerad av adequate 2011-05-03 kl. 22:25.
Citera
2011-05-04, 03:17
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Fjärrkontroll, dropp och bäcken räcker långt.
Citera
2011-05-04, 14:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adequate
Och så är det väl alltid vettigt att lära sig koda i Perl.

Det här kan jag verkligen tillstyrka. Eller, ja, det behöver inte nödvändigtvis vara perl (även om jag personligen tycker perl är bäst) utan kan lika gärna vara t.ex. python eller ruby. Men att kunna ett smidigt scriptspråk för hushållsprogrammering är guld värt.
Citera
2011-05-04, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transhumanist
Jag söker lösningar på hur jag och ni kan optimera våra liv så mycket som möjligt inom alla områden, vardag, jobb, studier mm.
Antar att livet är en funktional.

Börja med att variera livet. Sök lösningar där variationen är noll.
Kontrollera sedan livets randpunkter, dvs födelse och död. Kanske finns optimum där.

Låter som att ett optimalt liv är väldigt tråkigt...
Citera
2011-05-04, 15:45
Medlem
För att "optimera livet" måste vi veta hur belöningsfunktionen ser ut.

f(x) = child(x)*PI + hoes_fucked(x)*e

hur ser din funktion ut?

Om vi säger att man försöker optimera genom att beställa alla varor och tjänster direkt till hemmet:
Det gör det hela väldigt bekvämt, men man kanske missar någon socialkontakt som hade varit nyttig.

Annars: använd Emacs

Försök dopa din hjärna, finns en massa literatur i ämnet.
Citera
2011-05-04, 16:21
Medlem
one_sizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Rommel
Det här kan jag verkligen tillstyrka. Eller, ja, det behöver inte nödvändigtvis vara perl (även om jag personligen tycker perl är bäst) utan kan lika gärna vara t.ex. python eller ruby. Men att kunna ett smidigt scriptspråk för hushållsprogrammering är guld värt.

Får man ställa en sidofråga: hur använder ni hushållsprogrammering och vardagsprogrammering? Lär mig för tillfället Python så det vore bra att se tillämpningarna. Att automatisera hushållet med programmering och elektronik ( persienner som reagerar på ljus, kontrollera elektronik via en fjärrkontroll, automatiskt visa upp nyheter, dagens plannering och e-post på ett skärm i köket när man käka frukost osv).
Citera
2011-05-04, 18:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Får man ställa en sidofråga: hur använder ni hushållsprogrammering och vardagsprogrammering? Lär mig för tillfället Python så det vore bra att se tillämpningarna. Att automatisera hushållet med programmering och elektronik ( persienner som reagerar på ljus, kontrollera elektronik via en fjärrkontroll, automatiskt visa upp nyheter, dagens plannering och e-post på ett skärm i köket när man käka frukost osv).

Nu tror jag att du tolkar mig lite väl bokstavligt när jag skriver hushållsprogrammering. Jag menar inte nödvändigt vis automatisering av hemmet. Snarare praktisk problemlösning i vardagen med hjälp av programmering. Mycket av det som är repetitivt och tråkigt kan automatiseras.

Ex. En tjejkompis hade fått som sommarjobb av sin morbror som var egen företagare att utföra en viss operation på en mängd med bilder. Typ rotera 90 grader och halvera storleken. Minns inte exakt vad, och det är inte relevant. Hon spenderade två veckor på det där.

Hade jag fått samma uppgift hade jag löst uppgiften med ett enkelt script och 10-15 minuters effektivt arbete. Jag hade givetvis förhandlat mig till en klumpsumma snarare än timlön först.
Citera
2011-05-04, 18:30
Medlem
Prometeuss avatar
En bra tumregel: Optimera bara om du råkar stöta på något häftigt eller om något är ett tydligt problem. Övriga s.k. lifehacks är oftast bara bullshit som säljer självhjälpsböcker.

Men det finns såklart undantag, och dessa är oftast inte totalt okända, att veckohandla är bra för ens lediga tid och plånbok t.ex. Personligen gillar jag dock att handla och handlar därför 3-4 ggr i veckan, minst.
Citera
2011-05-04, 18:44
Moderator
vhes avatar
Håller med helt och hållet vad gäller hushållsprogrammering. Det sparar oerhört mycket tid (även om baskunskap i grundläggande UNIX-verktyg räcker långt).

Vad gäller livsoptimering har jag på sistone dragit lärdom av folket på suckless.org. För de av er med programmeringskunskap rekommenderar jag att titta till mjukvarorna de gjort. Deras filosofi är i praktiken att för att få mjukvara som inte suger, plockar man helt enkelt bort det sugiga. Det må vara hänt att det ryker lite (eller ibland mycket!) icke-sugiga saker när man är igång, men det får det helt enkelt vara värt.
Och varje gång man överväger att lägga till något skall man ställa sig frågan "kommer det här att suga på nått sätt?", och om svaret är ja låter man bli.

Efter en del funderande kan man konstatera att det är en attityd som kan appliceras på nästan allt, inte bara mjukvara. Speciellt när det gäller inhandlande av prylar. TV:n rök för rätt länge sen, efter man konstaterat att en inte oansenlig del av tiden gick till att titta på skräp (dåliga program eller - urk - reklam). När min cykel nyligen blev stulen lät jag bli att skaffa en ny, utan gick med i den lokala cykelpoolen så slipper jag bry mig om underhåll av den. Jobbiga evenemang som inte känns 100% angenäma struntar man i. December blev faktiskt en rätt angenäm månad när jag gav upp julklappshandlandet (efter att tydligt ha informerat folk som eventuellt skulle fått för sig att handla julklappar till mig och hade "förväntat" sig att få tillbaks).
Citera
2011-05-04, 20:28
Medlem
Transhumanists avatar
Jag är inte riktigt bevandrad inom programmering men jag håller tipsen i minnet tills den dag jag väl har kommit så långt.

Kolla in den här skönheten så länge.

Automatisk tvålpump

Vilken är den bästa ordbehandlingsprogrammet? Word eller openoffice eller någon annan? Jag söker någon som ger förslag medan man skriver. Openoffice gör det ibland men bara när det är längre ord, jag hade gärna sett att den gjorde det vid korta ord eller kanske tillochmed förslag på hela meningar.

För övrigt kan jag också rekommendera Voxit VoiceXpress Professional på svenska om ni letar efter röststyrningsprogram till datorn.

En ny funktion till Google Chrome som är relevant till den här tråden.

Google Now Lets You Search Just By Talking To It
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in