Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Får man ställa en sidofråga: hur använder ni hushållsprogrammering och vardagsprogrammering? Lär mig för tillfället Python så det vore bra att se tillämpningarna. Att automatisera hushållet med programmering och elektronik ( persienner som reagerar på ljus, kontrollera elektronik via en fjärrkontroll, automatiskt visa upp nyheter, dagens plannering och e-post på ett skärm i köket när man käka frukost osv).
Nu tror jag att du tolkar mig lite väl bokstavligt när jag skriver
hushållsprogrammering. Jag menar inte nödvändigt vis automatisering av hemmet. Snarare praktisk problemlösning i vardagen med hjälp av programmering. Mycket av det som är repetitivt och tråkigt kan automatiseras.
Ex. En tjejkompis hade fått som sommarjobb av sin morbror som var egen företagare att utföra en viss operation på en mängd med bilder. Typ rotera 90 grader och halvera storleken. Minns inte exakt vad, och det är inte relevant. Hon spenderade två veckor på det där.
Hade jag fått samma uppgift hade jag löst uppgiften med ett enkelt script och 10-15 minuters effektivt arbete. Jag hade givetvis förhandlat mig till en klumpsumma snarare än timlön först.